  • 1. Data: 2009-01-30 08:12:01
    Temat: PT100 i dylemat
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    Mam taki dylemat. Muszę zrobić pomiar temperatury w granicach 150..350
    stopni Celsjusza więc zwykły termistor nie wchodzi w grę. Padło na PT100
    jako, że są gotowe i od razu w odpowiednich oprawkach z nierdzewki do
    wkręcenia w piekarnik.

    Pomiar nie musi być super dokładny, mam do dyspozycji ATmega8 i jego
    przetwornik ADC.

    Czy mam zrobić źródło prądowe na LM317L ustawione na kilka mA i mierzyć
    napięcie oraz sobie je oczywiście przeliczać czy może szkoda czasu na zródło
    prądowe i mam zrobić dzielnik z jakimś rezystorem, ograniczyć prąd do tych
    kilku mA i po prostu robic pomiar na tym dzielniku i dać sobie spokój?

    Czy znacie przykładowe strony www z aplikacjami PT100? Nigdy nie używałem
    PT100. Pomocy.

  • 2. Data: 2009-01-30 11:39:47
    Temat: Re: PT100 i dylemat
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

> [...]
    > spokój?
    >
    > Czy znacie przykładowe strony www z aplikacjami PT100? Nigdy nie używałem
    Na pojedyncza instalacje to daj sobie spokoj - 80/120 zł kosztuje
    profesjonalny przetwornik pt100/0-10V

    wojtek
    www.neuron.com.pl
    CMMS Maszyna
    Golem OEE
    Hall2007

  • 3. Data: 2009-01-30 11:49:29
    Od: "M M" <n...@i...pl.uk>

    Użytkownik "Bart" <b...@b...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > kilku mA i po prostu robic pomiar na tym dzielniku i dać sobie spokój?
    >
    > Czy znacie przykładowe strony www z aplikacjami PT100? Nigdy nie używałem

    czesc.
    Ja dalem rezystor 1.82k (+5V) i mierzyłem napiecie na pt100
    tylko ze robilem to 16 bitowa sigma /delta mysle ze
    jak nadpróbkujesz w tej atmedze tez bedzie.
    michal m.

  • 4. Data: 2009-01-30 12:58:20
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "neuron" <n...@n...com.pl> napisał w wiadomości
    > Na pojedyncza instalacje to daj sobie spokoj - 80/120 zł kosztuje
    > profesjonalny przetwornik pt100/0-10V

    No nie przesadzaj. PT1000 na allegro w zależności od wykonania obudowy już
    od 30 zł.
    Kupowałem PT1000 w obudowie nierdzewnej z przewodem silikonowym za 45 zł

  • 5. Data: 2009-01-30 13:59:31
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    Bart pisze:
> [...]
    > kilku mA i po prostu robic pomiar na tym dzielniku i dać sobie spokój?
    >
    > Czy znacie przykładowe strony www z aplikacjami PT100? Nigdy nie używałem

    Zobacz na XTR104 lub 105, no w każdym razie XTR10X z TI.
    Konwertuje on elegancko z PT100 na sygnał prądowy 4..20mA.

    A przetwornik I/U to tak zwany rezystor :)

    Adam

  • 6. Data: 2009-01-30 19:02:34
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

> [...]
    > zródło prądowe i mam zrobić dzielnik z jakimś rezystorem, ograniczyć prąd
    > do tych kilku mA i po prostu robic pomiar na tym dzielniku i dać sobie

    Zastanów się co oznacza dla Ciebie pomiar niezbyt dokładny.
    PT100 w zakresie 150 ...300 stopni zmienia rezystancje w zakresie 157 do 212
    Ohmów,
    tzn. 0.36 Ohma na stopień Celcjusza (w przybliżeniu).

    Jeżeli więc ADC jest 8 bitowy to masz rozdzielczość 255 bitów, tzn.
    (300-150)/255=0.6 stopnia,
    oraz 5V/255 = 20mV na 1 bit.

    No i teraz meritum.

    Dla przykładu jak zrobisz źródło prądowe 10 mA, to masz sygnał w zakresie od
    1.57 do 2.12 Volt.,
    gdzie zmiana o 1 stopień to zmiana o 3.6 mV.

    A jak to jest z dzielnikiem. Niech zasilanie jest równe 5 V, a górny
    rezystor w dzielniku ma 150 Ohmów.
    Mierzysz spadek napięcia na PT100 i masz:
    dla 150 stopni (157 Ohmów) 2.56V
    dla 300 stopni (212 Ohmów) 2.93V
    różnica jest 0.37 V w zakresie 150 do 300 stopni.
    czyli 1 stopień to 2.5 mV.
    Sygnał jeszcze "słabszy".

    Tak czy siak trzeba zrobić wzmacniacz wejściowy, odjąć składową stałą,
    wzmocnić sygnał do zakresu 0 ..5 V i wtedy osiągnie się rozdzielczość 0.6
    stopni C.
    Żadna to wielka "sztuka" ale podpięcie ATMegi wymagać będzie elektroniki.
    Albo podpinasz procek bezpośrednio do PT 100 i masz rozdzielczość ok. 20/3.6
    = 5.5 stopnia C dla źródła i około 8 stopni dla dzielnika.
    Nie powala na kolana.

    Jak nie musisz używać PT100 a zależy Tobie na czujniku o znanej
    chrakterystyce to sprawdź czy nie można kupić czujnika PT1000.
    Ja takie z powodzeniem wykorzystuje w pomiarach temperatury w swoich
    profesjonalnych zastosowaniach.
    Problemy z elektroniką, jej stabilnością i zakłóceniami są o rząd wielkości
    mniejsze.

    A jak nie chcesz mieć kłopotów wogóle to posłuchaj rad kolegi który już w
    innym poscie sugerował kupić gotowy czujnik z przetwornikiem pomiarowym.

    Robert

  • 7. Data: 2009-01-30 19:38:09
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    "rpdrobny" <r...@w...pl> wrote in message news:glviuj$fu$1@news.wp.pl...

> [...]
    > tzn. 0.36 Ohma na stopień Celcjusza (w przybliżeniu).
    >
    > Jeżeli więc ADC jest 8 bitowy to masz rozdzielczość 255 bitów, tzn.

    Rozdzielczość przetwornika wynosi 10bit. Jeśli nawet miga szum na ostatnim
    bicie to można uśrednic kilka pomiarów i wyciśniemy z niego 10 bitów. Czy
    się mylę?
    Liczmy szerzej

    (300-100)/1024=0.02 stopnia
    5V/1024=0.005 około
    No ale można użyć referencji wewnątrz procka 2.56V zamiast 5V.

    > No i teraz meritum.
    >
    > Dla przykładu jak zrobisz źródło prądowe 10 mA, to masz sygnał w zakresie
    > od 1.57 do 2.12 Volt.,
    > gdzie zmiana o 1 stopień to zmiana o 3.6 mV.

    No tak ale nawet jak mam od 0.5V do 2.5V przy zakresie 5 lub 2.56V i 10
    bitach to co wtedy ?

    Mnie wystarczy +/- - lub 2 stopnie dokładności

  • 8. Data: 2009-01-30 20:08:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Bart,

    Friday, January 30, 2009, 8:38:09 PM, you wrote:

    [...]

    > (300-100)/1024=0.02 stopnia

    0.2 stopnia.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-01-30 20:09:45
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

> [...]
    > bitach to co wtedy ?
    >
    > Mnie wystarczy +/- - lub 2 stopnie dokładności

    No to liczmy.
    Przetwornk 10b i napiecie odniesiena 2.56 V

    Sygnał od 1.57 V (150 stopni) do 2.12 V (300 stopni), tzn
    odczyt w zakresie 628 do 848 bitów, czyli 1 bit ok 0.7 stopnia C.
    Jak to Cię urządza to OK.

    Mimo wszystko nie zapomnij, że PT100 nie ma charakterystyki liniowej i
    dobrze go jednak linearyzować, choćby co 10 stopni, a i te milivolty sygnału
    warto by filtrować programowo.

    Robert

  • 10. Data: 2009-01-30 20:15:47
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    Bart <b...@b...com> napisał(a):

> [...]
    > kilku mA i po prostu robic pomiar na tym dzielniku i dać sobie spokój?
    >
    > Czy znacie przykładowe strony www z aplikacjami PT100? Nigdy nie używałem

    A po co Ci w piekarniku pomiar temperatury?