  • 21. Data: 2012-07-12 12:13:39
    Temat: Re: Pali się MOSFET - dlaczego?
    Od: pgw <s...@p...onet.poczta>

    Dnia Thu, 12 Jul 2012 09:57:21 +0200, Pitlab napisał(a):

    > Rozumiem że to takie rozważania teoretyczne.
    > W praktyce na istniejacej płytce prościej mi będzie wymienić tranzystor
    > (IRLML9301 ma Vgs=+-20V) niż dokładać dzielnik czy zenerkę.

    Akurat w obudowie SOT23 G i S są koło siebie i idealnie pomiędzy pasuje tam
    0603 :)

    --
    pgw

  • 22. Data: 2012-07-12 17:35:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pitlab" napisał w wiadomości grup
    >Tu mi zabiłeś ćwieka. Nie robiłem nigdy takich zabezpieczeń i boję
    >się że polegnę na jakimś detalu albo trzeba będzie to parametryzować
    >wiadrem oporników. Przeglądam rozwiazania. Jeżeli to ma wygladać jak
    >to: http://www.zajic.cz/odpojovac/odpojovac.htm to odpuszczam. Nie
    >mam tyle miejsca na płytce.

    Nie panikuj - jest w kazdej bateryjce do komorki i jakos sie miesci
    :-)

    Bo moze wygladac tak
    http://ciclofficina.homelinux.org/product/1/448/Prot
    ection-Circuit-Module-Pcb-For-37v-Lipolymer-Battery-
    14a-Cutoff.html

    A tu masz wsad ... tylko by trzeba jakas AN znalezc, bo w datashicie
    to im sie juz nawet nie chce wywnetrzac :-)
    http://focus.ti.com/paramsearch/docs/parametricsearc
    h.tsp?family=analog&familyId=413&uiTemplateId=NODE_S
    TRY_PGE_T

    tylko .... to wszystko przeznaczone do wbudowania w baterie, wiec nie
    zabezpiecza przed odwrotnym podlaczeniem wlasciwej baterii :-)

    J.

  • 23. Data: 2012-07-12 20:31:16
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Nie panikuj - jest w kazdej bateryjce do komorki i jakos sie miesci
    Wiem, jestem maruda, ale mam już ustalony rozmiar płytki i muszę się w tym
    zmieścić. Coś tam jeszcze upchnę, ale 2 sztuk SO8 i trochę drobnicy to już
    za dużo.

    > A tu masz wsad ... [...] tylko .... to wszystko przeznaczone do wbudowania
    > w baterie, wiec nie zabezpiecza przed odwrotnym podlaczeniem wlasciwej
    > baterii :-)
    On jeszcze wymaga napięć z poszczególnych ogniw a ja mam tylko sumaryczne
    napięcie. Odpada.
    Tak jeszcze przemyślałem całą filozofię, to jednak namierzając zgubiony
    model wolałbym mieć jak najdłużej wizję, nawet kosztem pakietu, tak więc
    odcinanie pakietu przy rozładowaniu odrzucam. Ma być tylko zabezpiecznie
    przeciwzwarciowe i przed odwrotnym podłączeniem polaryzacji.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 24. Data: 2012-07-12 20:42:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >On jeszcze wymaga napięć z poszczególnych ogniw a ja mam tylko
    >sumaryczne napięcie. Odpada.

    Ale to zaleta. Przy ladowaniu kontroluje kazde ogniwo z osobna, przy
    rozladowaniu tez, co z tego ze bedziesz mial "trzy dobre" :-)

    A jak przeszkadza ... nie wiem czy TI nie robi czegos odpowiedniego,
    chyba nie, ale trzy oporniki i wyprodukujesz potrzebne napiecia :-)

    Ewentualnie ... do prostego zabezpieczenia zwarciowego to wystarczy
    jeden tranzystor - bardzo zgrubny miernik napiecia wyjsciowego ...

    J.

  • 25. Data: 2012-07-12 21:22:29
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Ale to zaleta. Przy ladowaniu kontroluje kazde ogniwo z osobna, przy
    > rozladowaniu tez, co z tego ze bedziesz mial "trzy dobre" :-)
    Od tego są mądre ładowarki mikroprocesorowe, balansery itp. To urządzenie to
    OSD, jest tylko prostym klientem układu zasilania. Ma nie dopuścić do pożaru
    i uszkodzenia urządzenia. OSD między innymi pokazuje użytkowikowi sumaryczne
    napięcie pakietu i tyle wystarczy. Jeżeli użytkownik bardzo będzie chciał,
    to zabezpieczenie włoży sobie w pakiet, chociaz jeszcze o tym nie słyszałem
    w tej branży. Tutaj celem jest lot a nie ochrona pakietu.

    > A jak przeszkadza ... nie wiem czy TI nie robi czegos odpowiedniego, chyba
    > nie, ale trzy oporniki i wyprodukujesz potrzebne napiecia :-)
    Straszna rzeźba. :-) Już ja upartego wolałbym dać zajęcie głównemu
    kontrolerowi (ARM Cortex z 12-bitowym ADC). Zna napięcie i mógłby osobną
    linią sterować małym tranzystorkiem wyłączajacym głównego P-MOSa, To pewnie
    było by najprostsze i najbardziej elastyczne (programowy wybór progu
    odcięcia dla ogniw LiPol, LiFe, itp).
    Podrzucę pomysł pod rozwagę grupie testerów, niech wypowiedzą się jako
    praktycy czy potrzebują odcięcia.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 26. Data: 2012-07-13 01:41:02
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > odcinanie pakietu przy rozładowaniu odrzucam. Ma być tylko zabezpiecznie
    > przeciwzwarciowe i przed odwrotnym podłączeniem polaryzacji.

    Jak chcesz szukać zagubionego modelu, to czemu nie dołożyć modułu GPS?
    Waży niewiele.
    K.

  • 27. Data: 2012-07-13 08:05:59
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Jak chcesz szukać zagubionego modelu, to czemu nie dołożyć modułu GPS?
    Jest GPS i użytkownik ma cały czas przed oczami współrzędne modelu a w
    elektronice naziemnej jest dodatkowy backup ostatniej znanej współrzędnej.
    Jest automatyczny powrót do domu i cała masa innych pomocy, ale zawsze coś
    może zawieść np. padnie serwo, wiatr zepchnie model poza granice możliwego
    powrotu (skończy się prąd) itp.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 28. Data: 2012-07-13 10:41:05
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Pitlab" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > może zawieść np. padnie serwo, wiatr zepchnie model poza granice możliwego

    Dawno temu (okolice 68 roku - miałem 10 lat) przez kilka lat chyba dwa razy
    w tygodniu (czekając przed salką na lekcję religii) sobie marzyłem żeby mieć
    zdalnie sterowany samolot z kamerą na pokładzie i ekranem przed nosem i
    sobie polatać między konarami otaczających kościół kasztanów.
    Myślę, że to jest nadal mało realne (z powodu tych konarów a nie kamery).
    P.G.

  • 29. Data: 2012-07-13 12:27:17
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > otaczających kościół kasztanów.
    > Myślę, że to jest nadal mało realne (z powodu tych konarów a nie kamery).

    Samolotem chyba nigdy nie będzie realne ze względu na ograniczoną
    manewrowość i wymaganą dużą prędkość postępową aby utrzymać lot, natomiast
    teraz popularne są wielowirnikowce - koptery. To wisi w miejscu i w zasadzie
    niewielki kopter jeżeli będzie miał obudowane śmigła (aby ich nie uszkodzić
    przy kontakcie z przeszkodą) i dobrego pilota, to mógłby co nieco
    pobaraszkować między gałęziami o ile nie były by zbyt gęste.
    Przydała by się jeszcze kamera z obiektywem o szerokim polu widzenia, ale
    przede wszystkim potrzebne jest doświadczenie w pilotażu.
    Nikt tak pewnie nie lata bo nie ma potrzeby a ryzyko uszkodzenia sprzętu
    jest spore, ale jest już to możliwe. ;-)

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 30. Data: 2012-07-13 13:03:00
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    Tak na szybko przejrzałem jutuba pod kątem latania między drzewami.
    Może niekoniecznie są to konary kasztanowców w miarę oddaje skalę
    możliwości:
    http://www.youtube.com/watch?v=tK5jepH1fr0
    http://www.youtube.com/watch?v=h8SzQK620dU
    http://www.youtube.com/watch?v=WZcJElFCyYo