  • 61. Data: 2021-07-21 00:45:22
    Temat: Re: Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-20, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > To nie ma być zewnętrzny AP, tylko wewnętrzny klient Wifi.

    AP został tu użyty dla ilustracji konceptu przyłącza, ale przecież
    nic nie stoi na przeszkodzi, aby to był klient wifi. Masz 5 portów,
    możesz ustawiać sobie routing i ruch jak dusza zapragnie.

    --
    Marcin

  • 62. Data: 2021-07-21 01:49:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-20, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    > AP został tu użyty dla ilustracji konceptu przyłącza, ale przecież
    > nic nie stoi na przeszkodzi, aby to był klient wifi. Masz 5 portów,
    > możesz ustawiać sobie routing i ruch jak dusza zapragnie.

    Nb. zewnętrzny klient wifi ma tez ten plus, że może mieć funkcjonalność
    dołożenia modemu, lub wręcz wbudowany taki modem).

    --
    Marcin

  • 63. Data: 2021-07-21 17:48:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/07/2021 00:45, Marcin Debowski wrote:
    > AP został tu użyty dla ilustracji konceptu przyłącza, ale przecież
    > nic nie stoi na przeszkodzi, aby to był klient wifi.

    Trochę stoi. Mianowicie wtedy sam fakt wpięcia do wifi (który obecnie
    sterowany jest przez moduł multiWAN w OpenWRT) musi być wydziargany ręcznie.

    > Masz 5 portów,
    > możesz ustawiać sobie routing i ruch jak dusza zapragnie.

    Ale to 2 urządzenia. I nadaj nie rozwiązaliśmy problemu dysku. Czyli co,
    trzy?

    Miało być profesjonalnie a wyszło jak zwykle.

  • 64. Data: 2021-07-22 01:47:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-21, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Ale to 2 urządzenia. I nadaj nie rozwiązaliśmy problemu dysku. Czyli co,

    USB 2.0 za wolny? Ile Ty tego tam bootujesz dziennie?

    > Miało być profesjonalnie a wyszło jak zwykle.

    A coż nieprofesjonalnego w modułowości i dostosowaniu sprzętu do
    własnych, w sumie dość specyficznych wymagań? Zresztą dostałeś też inne
    sugestie. Sprawdziłeś np. sbc Banana Pi? Takie BPI-R64?

    CPU
    MediaTek MT7622, Dual-core ARM Cortex-A53
    Memory
    1G DDR3 SDRAM
    Storage
    8G eMMC flash onboard
    MicroSD slot
    1 SATA 2.0 Port
    Network
    5 x 10/100/1000 Mbit/s Ethernet (MT7530)
    built-in 4x4n WiFi 802.11n
    Bluetooth BT5.0
    USB ports
    1 x USB 3.0 ports
    PCIE
    1 mini pcie interface
    GPIO
    GPIO (x28)
    Power (+5V, +3.3V and GND)
    UART, I2C, SPI or PWM
    Power Input
    12 volt @2A
    PoE(require extra PoE module)
    Size&Weight
    148 mm × 100.5mm, 100g
    OS
    OpenWRT, Debian, Ubuntu...

    Koszt ca 300zł. Tylko musisz ruszyć dupę i poczytać po forach, czy
    rzeczywiście ciągnie te 1Gbit pomiędzy portami. Polecałem HexS i
    pochodne, bo mam takiego i wiem, że wyciąga, ale oczywiście na tym się
    świat nie kończy.

    Nawet w sumie nie namawiam na jakiegoś chińskiego nonejma, o którym
    wspomniałem bo zdaje sobie sprawę, że będzie trudno zweryfikować przed
    zakupem, ale skoro taki generyk na słabym dość cpu kupiony 4 lata temu
    zasadniczo spełnia wszystkie Twoje wymagania to wydaje się, że nie
    powinno być problemu z wieloma bardziej współczesnymi.

    --
    Marcin

  • 65. Data: 2021-07-22 07:38:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/07/2021 01:47, Marcin Debowski wrote:
    > USB 2.0 za wolny?

    Zwyczajowo te śmieszne procesory embedded nie wyciągają nawet połowy
    USB2.0. Czy tu jest inaczej? Eksperyment 250zł.

    > Ile Ty tego tam bootujesz dziennie?

    To bez znaczenia. Jeśli bootuje 1 dziennie to dalej chce czekać 10
    sekund a nie 30 sekund.

    > A coż nieprofesjonalnego w modułowości

    To nie jest modułowość. To jest mnożenie workaroundów z powodu
    niedostosowanego hardware do potrzeb.

    > i dostosowaniu sprzętu do
    > własnych, w sumie dość specyficznych wymagań?

    Odwrotnie - w kółko jestem zmuszony *obniżać* swoje wymagania do
    *jakiegoś* sprzętu wyciągniętego randomicznie z googla. Problem został
    postawiony na głowiem.

    > Zresztą dostałeś też inne
    > sugestie. Sprawdziłeś np. sbc Banana Pi?

    Banana Pi (w oryginalnej wersji) ma niewiarygodnie powolny SATA (i USB).
    Znacznie poniżej 480Mbit. tak nisko, że strach w ogóle pisać. Banana Pi
    (i Banana Router) miałem wątpliwą okazję testować samodzielnie. Poza
    żałosną prędkoscią dysku i USB pamietam jeszcze randomiczne oopsy kernela.

    Teraz: jest nowe Banana Pi. Czy aby na pewno powinienem być jego
    betatesterem?

    > Takie BPI-R64?

    No własnie, co o nim wiadomo pod kątem stabilności? W poprzedniej wersji
    nie wykazano się, wręcz spierniczono na całej lini. Banana Pi mam do
    dzisiaj. Kilka miesięcy temu wykazywał takąsamą oopsowość kernela.

    > Koszt ca 300zł. Tylko musisz ruszyć dupę

    Ja tą dupę, wychodzi na to, ruszyłem poniekąd więcej, niż sumaryczna
    ilośc rad jaką tutaj dostaje.

    Zakładasz błędnie, że jestem kolejnym dupkiem z okolic "znajdźcie mi".
    Otóż, dla Twojej wiadomości, ruszyłem tą dupę niezliczoną ilosc razy,
    nie tylko googlując, ale i praktycznie testujac wszelaki sprzęt *ZANIM*
    zapytałem.

    > i poczytać po forach, czy
    > rzeczywiście ciągnie te 1Gbit pomiędzy portami.

    Tak, cała w tym zabawa...

> [...]
    > zasadniczo spełnia wszystkie Twoje wymagania to wydaje się, że nie
    > powinno być problemu z wieloma bardziej współczesnymi.

    To też się wydaje.

    Widzisz, na tym polega problem. Przejrzałem niezliczoną ilosc płyt i
    routerów. Wszystkie mogę sobie oznaczyć "powinno działać". Super.
    Zauważyłeś co napisałem w inicjującym poście?

    "co obecnie na rynku znajdę z dwoma portami ethernet *realnie*
    wyciągającymi gigabit"

    Realnie. Wiesz co znaczy realnie? To znaczy, że przetestowałem w swoim
    zyciu sporo rzeczy z informacją "1Gbps" i dupa. Zawsze jakies problem.
    Przy tej prędkosci wychodzą wszelakie wady konstrukcyjne. Gównoethernety
    nie działajace razem. Gównousb wyciągające ułamki prędkosci.
    Gównoprocesory które poza NATem dławią się czymkolwiek bardziej
    skomplikowanym. Itd itp.

    Mogę wziąć i3-3xxx który na 100% wyciągnie zakładane pasmo. Mogę. Ba,
    obecnie właśnie tak składam złom. Czyje jednak niezdrowe smeranie w
    mózgu kiedy ktoś mnie pyta "po co taki wielki". Tak, po co właśnie?

  • 66. Data: 2021-07-22 14:45:39
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako heby <h...@p...onet.pl>
    w artykule <news:sdb08n$fnk$1@dont-email.me> pisze:

> [...]
    > Otóż, dla Twojej wiadomości, ruszyłem tą dupę niezliczoną ilosc razy,
    > nie tylko googlując, ale i praktycznie testujac wszelaki sprzęt *ZANIM*

    Jesteś dupkiem, który przyszedł pomarudzić, jak przystało na starego
    zgreda. Zachowujesz się jak nagorszy lamer, który przez 20 lat nic się nie
    zmienił.

    Gdybyś naprawdę chciał pomocy, to już na samym początku wyliczyłbyś
    sprzęt, którego nie zaakceptowałeś i podał jego krótką ocenę. Zamiast tego
    opieprzasz ludzi za dobre chęci.

    http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#b
    eprecise
    http://rtfm.killfile.pl/#precyzja
    http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#e
    xplicit
    http://rtfm.killfile.pl/#precyzja1
    http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#n
    ot_losing
    http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    Dotarło czy mam użyć bardziej dosadnych słów, Sebuś?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 67. Data: 2021-07-22 17:49:30
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 22.07.2021 14:45, Andrzej P. Wozniak wrote:
    > Jesteś dupkiem, który przyszedł pomarudzić, jak przystało na starego
    > zgreda. Zachowujesz się jak nagorszy lamer, który przez 20 lat nic się
    > nie zmienił.
    [...]
    > Dotarło czy mam użyć bardziej dosadnych słów, Sebuś?

    Czyżby Sebuś zrobił Ci krzywdę, której nie potrafisz mu zapomnieć?
    Takiego poziomu skumulowanego jadu dawno nie widziałem.
    Wybacz mu, nadstaw drugi policzek, bądź ponad niskimi instynktami i
    prymitywną żadzą odwetu :-)

    --
    pzdr
    Roman

  • 68. Data: 2021-07-22 19:04:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    > Jesteś dupkiem, który przyszedł pomarudzić

    Zadałem pytanie. Dostałem odpowiedź że mam zrobić coś innego. Naajlepiej
    rezygnując ze wszystkich potrzeb bo "my wiemy lepiej".

    > zgreda. Zachowujesz się jak nagorszy lamer, który przez 20 lat nic się
    > nie zmienił.

    Wręcz przeciwnie, to grupy się nie zmieniły.

    Przychodzisz z pytaniem jaki kupić dom, jak chcesz duzy ogródek i
    wychodzisz z ofertami kamperów i kopem w dupę od zwolenników
    kampervanów. Zwolennicy Pyrusów, z aneksem kuchennym, rzucają kamieniami
    a właściciele domów i tak siedzą na facbookowych grupach gdzie kłucą się
    o ortografię.

    > Gdybyś naprawdę chciał pomocy, to już na samym początku wyliczyłbyś
    > sprzęt

    Jesteś pewny że powinienem wyliczać sprzęt? To warunek niezbedny do
    dyskutowania na grupie? Coś się od wczoraj zmieniło na usenecie, że są
    jakieś warunki *wejściowe*? Jakaś moderacja, com jej nie zauważył? Mam
    robić notatki poświadczane notarialnie z każdego eksperumentu który
    przeprowadzam z głupią dziurką od ethernetu aby prawidłowo postawić
    pytanie dla zacnych Andrzejów i ferajny?

    >, którego nie zaakceptowałeś i podał jego krótką ocenę.

    Czy ja robie tutaj za recenzenta? Jest jakaś stawka godzinowa?
    Publikacja z Nature wystarczy czy dodatkowe recenzje w Nasa, Esa i Paig?

    > Zamiast
    > tego opieprzasz ludzi za dobre chęci.

    Dobre chęci: "kup se router 100Mbit", "kup se router bez Wifi", "kup se
    router z USB o nieznanej prędkosci", "kup se profesjonalny", "po co Ci
    druty", "jesteś dupkiem".

    Przepraszam, że ani jednej nie mogę zastosować.

    Zauważyłeś, że nie padła ani jedna kompatybilna z początkowym pytaniem?
    Ani jedna? Niech żyje usenet! To jego esencja.

> [...]
    ot_losing
    > http://rtfm.killfile.pl/#lajza
    > Dotarło czy mam użyć bardziej dosadnych słów, Sebuś?

    Uzyj bardziej dosadnych słów, Andrzejku, te są niewystarczające. Za
    stary jestem na takie pouczenia. Stuknęło mi chyba ze 20 lat na
    usenecie. To bardzo smutne.

    Ludzie reagują alergicznie jak okazuje się ze ich gównoporady okazują
    się nie być kompatybilne z rzeczywistością. Byłem grzeczny do czasu
    kiedy pojawiła się pyskówka z okolicy "po co Ci to, masz złe potrzeby".
    Teraz widzę, że z powodu braku argumentacji zaczyna się jazda
    personalna. Jakie to cudownie odprężające, Andrzejek. Jak by znowu
    wróciły lata 90. Dziękuję.

    Serio, przyszło Ci do głowy że ludzie maja zadawać pytanie, słuchać
    bzdurnych rad i walić pokłony do ziemii w podzięce za mądrość
    przeogromną od kolegów którzy nie zadali sobie trudu nawet przeczytać na
    co odpowiadają? Serio? Odpowiadałem grzecznie, punktując problemy. Teraz
    wchodzi Andrzejek, cały na profesjonalnie, cytując usenet i wyniki z
    googla i nazywajac to "poradami". Aż się troche przestraszyłem, ale
    tylko tyci-tyci.

  • 69. Data: 2021-07-22 20:50:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.07.2021 17:48, heby wrote:
    > Ale to 2 urządzenia. I nadaj nie rozwiązaliśmy problemu dysku. Czyli co,
    > trzy?
    >
    > Miało być profesjonalnie a wyszło jak zwykle.

    Miałem się już nie odzywać w tym wątku, ale odniosłeś się do słowa
    "profesjonalizm" w kontekście jak zrozumiałem - jednego urządzenia. W
    branży w której pracuje, profesjonalizm kojarzony jest chociażby z
    podziałem na domeny - bezpieczeństwo, zarządzanie energetyczne,
    dostępność. Inny serwer zarządzałby routingiem, inny udostępniał zasoby,
    a jeszcze inny hostował wirtualki. I każdy może być różnych rozmiarów w
    zależności od potrzeb, efektywny energetycznie, dostępny w sieci dla
    usług i osób dla których jest to niezbędne.

    Wymaganie na zasadzie "wszystko w jednym urządzeniu" jest właśnie typowo
    domowe, ze względu na łatwość obsługi, ilość zajmowanego miejsca,
    plątaninę przewodów itd. Ale nikt Ci nie pisał, że to czego chcesz jest
    "nieprofesjonalne" bo potrzebujesz tego właśnie do domu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 70. Data: 2021-07-22 21:38:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/07/2021 20:50, Mateusz Bogusz wrote:
    > Miałem się już nie odzywać w tym wątku, ale odniosłeś się do słowa
    > "profesjonalizm" w kontekście jak zrozumiałem - jednego urządzenia. W
    > branży w której pracuje

    Czy to sieci domowe?

> [...]
    > zależności od potrzeb, efektywny energetycznie, dostępny w sieci dla
    > usług i osób dla których jest to niezbędne.

    I tak miałem przez dobre 4 lata. Pi robiło za VPN. Komputer robił za
    NAS. Router z małym flashem robił za NAT. Inne Pi robiło za
    HomeAssistanta. Jeszcze inne Pi robiło za Subversion. Jeszcze inny PC
    robił za nagrywarkę monitorngu z wypasami.

    Wiesz jaki jest problem? około 7x większy failure rate. Pomijam, że małe
    Pi najzwyczajniej nie wyrabiało się nawet z magabitem VPNa (!) a inne Pi
    raz na jakiś czas psuło bazę SVN (co zostało zdiagnozowane jako gówniany
    USB w Pi - dawał za mało napięcia na dysk z powodu kiepskiego połaczenia
    na porcie zasilania z usb). Ogólnie nie było dnia bez awarii *czegoś* a
    kiedy znalazłem i rozwiązałem wszystkie problemy z zasilaniem, kablami
    sieciowymi, switchami, to nie było miesiąca bez awarii czegoś typu "nie
    wiadomo co się stało, ale martwe". Obecnie mam 7 miesięcy bez
    jakiejkolwiek awarii. 7x lepiej i rośnie.

    Ba: pewnego dnia chcesz to wszstko zbackupować.

    Roboty na kilka(naście) godzin.

    Wyobraź sobie że w przypadku proxmoxa, który obecnie koncentruje te
    wszystkie usługi, to robota na kilka minut, bez restartowania
    czegokolwiek. Wręcz aż się prosi o zautomatyzowanie. Hardware się
    popsuje? Mam drugi komputer o identycznych parametrach, stojący obok i
    czekający na taką katastrofę.

    Najbardziej zabawne jest to, że w wyniku tych kombinacji w postaci
    konentracji do jednej maszyny, wyszło, że jeden i7-6xxx, ciągnie mniej
    prądu niż te wszystkie komputery i Pi razem wzięte.

    Jedynie router nie chcę wkładać na ta maszynę. Tylko i wyłacznie
    dlatego, że routing 900Mbit to jednak ciezka robota - tą chcę
    wydelegować do osobnej maszyny. Skoro proxmox sprawdziłsię w komputerzez
    usługami, to nie widzę powodu aby się nie sprawdziłz komputerze z
    OpenWRT jako hypervisor jednej wirtualki z OpenWRT.

    Ja wiem, że uzywanie proxmoxa nei ma śladu bycia profesjonalnym. Co
    zrobić, amatorka okazuje się być lepsza w *moim* zastosowaniu. Moje
    zastosowanie nie ma nic wspólnego z suwerenem ani profesjonalizmem.

    > Wymaganie na zasadzie "wszystko w jednym urządzeniu" jest właśnie typowo
    > domowe

    Cieszę się, że udało się ustalić, że profesjonalizm fabryki grumek
    recepturek nie musi być tym samym co łatwośc obsługi w sieci domowej.
    Nie zatrudniam do mojej infrastuktury dodatkowego działu białkowego.
    Dlatego moja sieć powinna być w miarę bezobsługowa. Rozwiązałem to
    koncentrując usługi na jednej maszynie, z wygodnym zarzadzaniem
    hypervisorem. Teraz czas na router.

    > Ale nikt Ci nie pisał, że to czego chcesz jest
    > "nieprofesjonalne" bo potrzebujesz tego właśnie do domu.

    Pewnie, że pisał. Koleś od dużej ilości ąę. 18.07 o 11.23.