  • 71. Data: 2021-07-23 01:32:02
    Temat: Re: Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-22, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Zwyczajowo te śmieszne procesory embedded nie wyciągają nawet połowy
    > USB2.0. Czy tu jest inaczej? Eksperyment 250zł.

    Zwsze można zapytać ma mikrotikowym forum.

    > To bez znaczenia. Jeśli bootuje 1 dziennie to dalej chce czekać 10
    > sekund a nie 30 sekund.

    No rozumiem, ale skoro najwyraźniej nie możesz znaleźć czego szukasz to
    wydawałoby się powinieneś nieco krytyczniej spojrzeć na swoje wymagania a
    nie narzekać, że kolor obudowy idzie za bardzo w róż.

    > To nie jest modułowość. To jest mnożenie workaroundów z powodu
    > niedostosowanego hardware do potrzeb.

    Wyznacznikiem modułowości nie jest dopasowanie do Twoich potrzeb.

    > Odwrotnie - w kółko jestem zmuszony *obniżać* swoje wymagania do
    > *jakiegoś* sprzętu wyciągniętego randomicznie z googla. Problem został
    > postawiony na głowiem.

    No bo tak się jakoś złożyło, że świat jest chyba mało hebycentryczny.
    Najwyraźniej jednak Twoje potrzeby są specyficzne.

    > Banana Pi (w oryginalnej wersji) ma niewiarygodnie powolny SATA (i USB).
    > Znacznie poniżej 480Mbit. tak nisko, że strach w ogóle pisać. Banana Pi
    > (i Banana Router) miałem wątpliwą okazję testować samodzielnie. Poza
    > żałosną prędkoscią dysku i USB pamietam jeszcze randomiczne oopsy kernela.
    >
    > Teraz: jest nowe Banana Pi. Czy aby na pewno powinienem być jego
    > betatesterem?

    Myślę, że nie musisz. Platforma jest na tyle popularna, że wystarczy
    zapytać na odpowiednim forum.

    > No własnie, co o nim wiadomo pod kątem stabilności? W poprzedniej wersji
    > nie wykazano się, wręcz spierniczono na całej lini. Banana Pi mam do
    > dzisiaj. Kilka miesięcy temu wykazywał takąsamą oopsowość kernela.

    > Ja tą dupę, wychodzi na to, ruszyłem poniekąd więcej, niż sumaryczna
    > ilośc rad jaką tutaj dostaje.

    Ale zamiast sprawdzić, popytać na forach to np. czepiasz sie jakiegoś
    SATA sprzed paru dobrych lat, jak sugerowana płyta ma i dostępny eMMC i
    2 wolne sloty pcie takoż usb 3.0

    > Zakładasz błędnie, że jestem kolejnym dupkiem z okolic "znajdźcie mi".
    > Otóż, dla Twojej wiadomości, ruszyłem tą dupę niezliczoną ilosc razy,
    > nie tylko googlując, ale i praktycznie testujac wszelaki sprzęt *ZANIM*
    > zapytałem.

    Dajesz powody, żeby tak myśleć. Nie podajesz konkretnych wymagań, to co
    Ci się konkretnego pod nos podtyka, to albo zlewasz, albo komentujesz w
    oparciu o coś innego. I parę innych.

> [...]
    > routerów. Wszystkie mogę sobie oznaczyć "powinno działać". Super.
    > Zauważyłeś co napisałem w inicjującym poście?
    >
    > "co obecnie na rynku znajdę z dwoma portami ethernet *realnie*
    > wyciągającymi gigabit"
    >
    > Realnie. Wiesz co znaczy realnie? To znaczy, że przetestowałem w swoim
    > zyciu sporo rzeczy z informacją "1Gbps" i dupa. Zawsze jakies problem.
    > Przy tej prędkosci wychodzą wszelakie wady konstrukcyjne. Gównoethernety
    > nie działajace razem. Gównousb wyciągające ułamki prędkosci.
    > Gównoprocesory które poza NATem dławią się czymkolwiek bardziej

    Może, ale nikt tu wróżką nie jest, aby wiedzieć o co Ci konkretnie
    chodzi. Pisałeś o routingu, i jakiś innych operacjach. Zero konkretów,
    nawet jakby się ktoś chciał odnieść. Prosty routing/NAT działa bez
    problemu na wielu nx 1Gbps. Co chesz ekstra z tym robić to wiesz już
    tylko Ty.

    Twoj wyjsciowy post to akt depseracji? Tyle tego przetestowałeś i
    piszesz na grupę o tak małej masie krytycznej użytkowników w nadziei na
    opowiedź?

    --
    Marcin

  • 72. Data: 2021-07-23 07:38:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/07/2021 01:32, Marcin Debowski wrote:
    > Zwsze można zapytać ma mikrotikowym forum.

    Można. Z zerową gwarancją sensownej i zgodnej z prawdą. "Po Co ci to"
    będzie pierwsząm jestem przekonany.

    > No rozumiem, ale skoro najwyraźniej nie możesz znaleźć czego szukasz

    Znalazłem. Nazywa się to "płyta x86". Pozostaje tylko sub-pytanie która.

    > wydawałoby się powinieneś nieco krytyczniej spojrzeć na swoje wymagania

    Lub rady. Co czynię.

    > nie narzekać, że kolor obudowy idzie za bardzo w róż.

    Czy ja "narzekam" czy może punktuję niezgodności porad z zapotrzebowaniami?

    > Wyznacznikiem modułowości nie jest dopasowanie do Twoich potrzeb.

    Wyznacznikiem modułowości nie jest tez dokładanie sprzętu doklejonoego
    na gumę do rzucia bo szef kupił niepoprawny złom na wyprzedaży.

    > No bo tak się jakoś złożyło, że świat jest chyba mało hebycentryczny.

    Ależ wręcz przeciwnie. Wymagania spełnia multum płyt x86. Z jakiejś
    przyczyny ludzie uslyszeli "router" i nagle świat zawęził się go pudełek
    z 5 dziurkami.

    > Najwyraźniej jednak Twoje potrzeby są specyficzne.

    Oczywiście. Inaczej bym nie pytał.

    > Myślę, że nie musisz. Platforma jest na tyle popularna, że wystarczy
    > zapytać na odpowiednim forum.

    I dostać odpowiedż "jest zajebiście", jaką dostałem kiedy kupowałem
    BananaPi 1? Obecnie lezy w szufladze i oppsuje jak za młodu, jeśli tylko
    za bardzo obciążę procesor.

    Nie nazwałbym tego "ruszaniem dupy". Nawałbym to betatestowaniem za
    własne pieniądze w sytuacji gdy poprzednia wersja Banana okazała się być
    żałosna.

    > Ale zamiast sprawdzić, popytać na forach

    Wyobraź sobie takie formu, na przykład pl.comp.pecet. Idę tam (ruszajac
    dupę) z konkretnym pytaniem i dostaje bzdurne porady.

    O to chodzi?

    No to ruszyłem dupę i efekty widać. Dostaje rady żebym ruszył dupę albo
    obniżył wymagania, bo nie pasuje do wizji "profesjonalizmu".

    > to np. czepiasz sie jakiegoś
    > SATA sprzed paru dobrych lat, jak sugerowana płyta ma i dostępny eMMC i
    > 2 wolne sloty pcie takoż usb 3.0

    Ethernet ma również, bodaj, Pi. Podłaczone przez USB jeśli dobrze
    pamietam, czy jakiś inny gruby fuckup...

    Rozumiesz problem? Czytanie parametrów ze spaca ma zupełnie inne wnioski
    niż faktyczne osiągi sprzętu.

    > Dajesz powody, żeby tak myśleć. Nie podajesz konkretnych wymagań

    To może mi zarzucić wyłacznie ktoś, kto nie przeczytał wątku. Ba, nie
    przeczytał pierwotnego postu i *tytułu*.

    > Ci się konkretnego pod nos podtyka, to albo zlewasz, albo komentujesz w
    > oparciu o coś innego. I parę innych.

    Tak, nazywa się to "doświadczenie". Używamy tego, jako ludzie, do nie
    wdepnięcia ponownie w jakiś gówno, jak już raz wdepnęliśmy. Szczególnie
    jak wyglada, śmierdzi i leży obok tamtego. Nie mogę wykluczyć że to
    będzie super. Ale czy mogę dostać choć "sprawdziłem, jest lepiej,
    bierz"? Nie. Mam "ruszyć dupę". Dzięki za rzeczową poradę.

    > Może, ale nikt tu wróżką nie jest

    Jak to nie jest? Przy tej ilosci porad jakie niespełniające warunków
    urządzenia kupić, wszyscy są wrózkami. Z gatunku "ja wiem lepiej co
    potrzebujesz, najwyrzej sobie dropniesz ficzer".

    >, aby wiedzieć o co Ci konkretnie
    > chodzi. Pisałeś o routingu, i jakiś innych operacjach. Zero konkretów

    To nie grupa aby były konkrety z zakresu sieci.

    Nastepnym razem napiszę specjalnie dla Marcinów wszelakich elaborat ze
    wstępem teoretycznym i wynikami pomiarów poświadczony notarialnie.

    > nawet jakby się ktoś chciał odnieść. Prosty routing/NAT działa bez
    > problemu na wielu nx 1Gbps.

    Czy ja gdzieś pisałem w pierwszym poście o "prostym NAT"? Może zacytuje:

    "Nie chcę gotowego routera z uwagi na to że nie tylko router na tej
    maszynie będzie pracować"

    Czyli wychodzi na to, że nawet nie przeczytałeś tego, do czego się
    odnosisz? Ojej!

    > Co chesz ekstra z tym robić to wiesz już
    > tylko Ty.

    Nie. W wątku padło wiele innych sugestii co chce zrobić.

    > Twoj wyjsciowy post to akt depseracji?

    Nie, jedynie opadajace ręce.

    > Tyle tego przetestowałeś i
    > piszesz na grupę o tak małej masie krytycznej użytkowników w nadziei na
    > opowiedź?

    Tak, zawsze jest jakaś nadzieja. Chyba że zakładasz, że to coś tutaj to
    tylko masa wqrwionych ludzi tylko czekających na rzucenie "Młodzieńcze,
    nie tak to się robi, profesjonaliści bowiem....".

  • 73. Data: 2021-08-11 10:05:56
    Temat: Re: [OT] Płyta + CPU +2x ethernet 1Gb, mała
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/07/2021 18:24, heby wrote:
    > Zagadnienie: potrzebuję postawić router

    Ponieważ, przyznaje, byłem zdecydowanie za mało profesjonalny, udało mi
    się wyczaić kawałek hardware z RouterOS v6.46.8, jakiś hEX.

    Śliczny i malutki.

    Szybko postawiłem na kolanie konfiguracje i odpaliłem w mojej sieci.

    Efekt:
    - Połowa komputerów ze statycznym lease dhcp *NIE* pobrała
    przydzielonego im IP, tylko dostała jakiś z puli dynamicznych. MAC się
    zgadza. To podobno wina MikroTIKa, "bo one tak czasem mają". Ot,
    profesjonalizm, pół sieci, w tym monitoring/kamery, leży i kwiczy,
    jakieś 20 komputerów pobrało statyczne IP, a drugie pół nie, choć
    grzecznie poprosiłem dhcp -r. Internety nie pomagają, ale pociesza mnie
    fakt, że nie ja jedyny wybiłem sobie o to zęby.

    - Nie ma klienta duckdns/dyndns. Można go sobie wyskrobać ręcznie ze
    skryptu, ale on jest updateowany co jakiś czas, a nie przy zmianie IP.
    Ot, profesjonalizm w każdym calu, na co komu jakieś crony i eventy,
    skoro całość ultraprofesjonalnego kodu sprawdza się do sleep i poll.

    - Absurdalna komplikacja przekierowania portów i na koniec okazało się,
    że nie da się przekierować poru zewnętrznego tak, aby był słyszalny na
    wewnętrznym IP, wiec VNP nie działa w domu tak samo, jak działa poza
    domem. Ot, profesjonalizm. Może jest na to jakies obejście. Ja jednak
    wolałbym normalne dziadostwo, a nie profesjonalne obejścia.

    - GUI jest zbyt profesjonalne chyba dla takich głupków jak ja. Zamiast
    GUI nieprofesjonalego jak w OpenWRT, widzę relacyjną bazę danych z
    kilkoma ikonkami, wszystko w formie tabeli, sam se zgadni gdzie są te
    relacje i jak działają, widać tylko tabelki. Może istnieje jakaś wersja
    GUI w ROuterOS w której są "narzędzia" a nie "tabelki", ale za głupi
    jestem aby ją znaleźć. Niewątpliwie, jak już się zdoktoryzuje z tego
    zagadnienia, to ogarnę.

    - backupy tesktowe, okazuje się, nie działają jako restore bez
    workaroundu :sleep. Ojej. Wyszło jak zwykle.

    Zmienię go jeszcze na OpenWRT. Tam przynajmniej podstawowa
    funkcjonalność działa, jak dhcp.

    Obecnie mam ochotę wypierniczyć ten profesjnoalny złom przez okno.

    PS. Moje narzekania na RouterOS wynikają z faktu że nie jestem
    profesjonalny i to mój pierwszy kontakt z tak wypasionym nieziemsko
    narzędziem. Oraz, że jestem wyjątkowo głupi. Proszę sie więc nie
    przejmować, pisze to tylko po to aby ktoś mógł rzucić linkiem do "łajza"
    albo coś innego, równie mądrego.

    PS2. Tak, po zmienie na OpenWRT prawdopodobnie zredukuje swoje potrzeby,
    aby zmieścić się w tym małym pudełku i stać się częscią profesjonalnej
    społeczności.