  • 1. Data: 2021-01-12 19:34:04
    Temat: Pół dysku nie widać :-(
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    Tanim kosztem chciałem sobie uruchomić magazyn na archiwa poprzez
    podłączenie do routera via USB2.0 dysku 4TB.

    pacjenci:
    reouter TP-Link TL-WR1043ND
    PC z win10-64b wpięty do sieci po WiFi.
    dysk HGST 0F19459 4TB 3,5'' SATA 7200RPM w kieszeni z USB 2.0

    Windows poprosił o doinstalowanie protokołu SMB1, co się udało bez
    problemu. I niby wszystko gra, tylko na zmapowanym dysku widać 2TB
    zamiast 4TB.

    Gdzie leży ograniczenie i czy da się je pokonać?

    Przy podłączeniu USB prosto do PC widać całe 4TB.

    Pozdrawiam
    JS

  • 2. Data: 2021-01-12 20:16:23
    Temat: Re: Pół dysku nie widać :-(
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Spróbuj podzielić ten dysk na dwie partycje po 2 TB i daj znać, czy router je widzi.
    Poza tym podaj jakim systemem plików sformatowałeś dysk (FAT32, NTFS, exFAT,
    ext2/3/4).
    Podobnie czy dysk jest podzielony na partycje MBR czy GPT.

    Nie znam Twojego konkretnego routera, ale systemy oparte na linuksie miewają kłopoty
    z szybkością na dyskach NTFS, więc warto
    porobić testy zapisu i odczytu, bo 4TB to spory kawałek danych jest.
    Choć wąskim gardłem może być zarówno USB 2.0 jak i WiFi. Szybciej będzie działał dysk
    w nowej obudowie USB 3.0 podpięty do 2.0 niż w
    starej obudowie 2.0.
    Przy okazji by się upewnił, że router umie uśpić tę kieszeń po jakimś czasie
    bezczynności, bo chodzące 7/24 7200 rpm to kaloryfer i
    głośnik w jednym

    -----

  • 3. Data: 2021-01-12 22:19:43
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 12.01.2021 o 19:34, JS pisze:

    > Windows poprosił o doinstalowanie protokołu SMB1, co się udało bez
    > problemu. I niby wszystko gra, tylko na zmapowanym dysku widać 2TB
    > zamiast 4TB.

    Trzeba przejść na typ tablicy partycji GPT.
    Stary typ - MBR ma limit wielkości partycji właśnie 2TB.
    Gdy podłączysz ten dysk do komputera z W10, to w menedżerze dysków
    będziesz mógł przekonwertować go na GPT i rozszerzyć partycję do 4TB, bo
    rozumiem, że masz tam system plików NTFS.
    Potem możesz z powrotem podłączyć do rutera.
    Jeśli oryginalne firmware rutera nie potrafi obsłużyć GPT, to zawsze
    możesz wgrać tam coś lepszego, np. DD-WRT.

    --
    Olek

  • 4. Data: 2021-03-08 08:02:46
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Olek" napisał:

    > Trzeba przejść na typ tablicy partycji GPT.
    > Stary typ - MBR ma limit wielkości partycji właśnie 2TB.

    Przecież napisał, że przez USB komputer widzi całe 4 TB.

    pzdr