    From: Popey <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Pomiar mocy silnika spalinowego
    Date: Tue, 4 Oct 2011 22:07:32 +0200

    Witam,

    Mam prośbę - problem. Dla mnie duży, jednak dla Państwa najprawdopodobniej
    nie stanowi on żadnego wyzwania, stąd mój post tutaj.

    Otóż jestem hobbystą-mechanikiem samochodowym. Lubię dłubać sobie przy
    swoich autkach, jednak dotąd moją domeną była właśnie głównie "mechanika".
    Czyli - napęd, karoseria, silnik itp. Znam się także na podstawach
    elektryki i tym także się zajmuję.

    Od jakiegoś czasu zacząłem się interesować elektroniką. Wszedłem w
    posiadanie silnika VW o pojemności 2l. Silnik ten wyposażony jest w
    komputer sterujący jego pracą. Równolegle zacząłem bawić się odrobinę
    oprogramowaniem tego komputera "na sucho" - na komputerze.

    Doszedłem do wniosku, że fajnie byłoby wyniki swoich zabaw-doświadczeń móc
    porównać "na żywo". Koledzy doradzili mi kupienie skorupy VW Golfa,
    umieszczenie tam silnika i testy na drodze. Wg mnie jest to pomysł chybiony
    - należy wykupić OC, a ponadto uważać, żeby nie uszkodzić ani siebie, ani
    kogoś podczas takich testów "wydajnościowych". Więc mój pomysł jest taki,
    aby stworzyć układ pomiarowy podobny do tego, z jakmi miałem do czynienia
    na studiach. Tylko, że na studiach były to silniki elektryczne z
    prądnicami. Tam moc mierzyło się najczęściej za pomocą pobieranego prądu.

    Tutaj mam silnik spalinowy, więc należałoby do tego podejść jakoś inaczej.
    Rozejrzałem się odrobinę w sieci i wiem, że można tu np. zastosować wahliwy
    montaż silnika i mierzyć to odchylenie. Można zastosować mostek
    tensometryczny i pewnie jeszcze wiele innych teoretycznych sposobów.
    Mnie interesuje jednak podejście Wasze -inżynierskie. Czyli jak zrobić to
    jak najsolidniej, najtaniej i najdokładniej.

    Założenie jest takie, że nie muszą to być dokładne wartości "co do
    wartości", a raczej co do zmian. czyli nie interesuje mnie czy silnik ma 75
    czy 80 kW, ale raczej czy moja zmiana zmniejszyła/zwiększyła jego moc o
    powiedzmy 3kW.

    Czy istnieje jakiś w miarę prosty sposób? Środki mechaniczne mam dość duże
    - czyli warsztat, spawalnię itp. Z elektroniką też powinienem sobie
    poradzić, jeżeli nie będzie zbyt skomplikowana.
    Prosiłbym o konstruktywne rady, z góry dziękuję i pozdrawiam
    Paweł
    --
    gg #288252