  • 1. Data: 2021-05-30 20:39:40
    Temat: Pożar archiwum w Krakowie
    Od: wowa <w...@g...pl>

    Dzień dobry
    Jest tu jakiś strażak? Bo mam pewne wątpliwości. To były nowe budynki,
    bez okien i innych otworów. Drzwi wejściowe i wentylacja na dachu.
    Strażaki wybili kilka otworów doprowadzając świeże powietrze do
    paleniska a potem dwa tygodnie lali wodę. Oczywiście wszystkie papiery
    szlag trafił. I teraz pytanie laika: czy nie lepiej było by lać
    dwutlenek węgla przez tą wentylację na dachu? Czysta i szybka robota.
    Wojtek

  • 2. Data: 2021-05-30 21:20:58
    Temat: Re: Pożar archiwum w Krakowie
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 30 maja 2021 o 20:39:42 UTC+2 wowa napisał(a):
> [...]
    > szlag trafił. I teraz pytanie laika: czy nie lepiej było by lać
    > dwutlenek węgla przez tą wentylację na dachu? Czysta i szybka robota.
    Jeśli przyjmiesz że spiskowa teoria dziejów istnieje to całkiem możliwe że przez
    wybite otwory lali benzynę. Pytnie co tam miało się spalić?

  • 3. Data: 2021-05-31 00:14:13
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Jeśli przyjmiesz że spiskowa teoria dziejów istnieje to całkiem możliwe że
    > przez wybite otwory lali benzynę. Pytnie co tam miało się spalić?

    Celowo pomijam teorie spiskowe. Po prostu nie rozumiem tych działań.
    Wojtek

  • 4. Data: 2021-05-31 08:07:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/05/2021 00:14, wowa wrote:
    > Celowo pomijam teorie spiskowe. Po prostu nie rozumiem tych działań.

    Może nie ma co rozumieć, plan mają prosty:
    1) Pali się?
    TAK - lej wodę
    NIE - nie lej wody

    Pomysły typu zalanie dwutlenkiem węgla są dobre, jak jest czas na
    myślenie. Możliwe, że nie wiedzieli co się pali lub nie mieli czasu/czym
    myśleć.

    Swoją drogą skąd nagle, w ciągu minut, wytrzasnąć tyle CO2? Ponadto
    ciąg, jaki wywołuje palący się papier, może spowodować, że ssało
    powietrze przez dziury w konstrukcji, wiec to C02 wylatywałoby górą.

    Tu podstawowe pytanie brzmi: co się stało że to w ogóle sie zapaliło i
    dlaczego wewnętrzny system nie poradził sobie z taką duperelą, do której
    go projektowano? Jak czytam o przyczynach, to widzę, typowe dla naszej
    tradycji, przerzucanie się winą. Nie jest ważne co się stało, tylko kto
    co podpisał i kogo wsadzić.

  • 5. Data: 2021-05-31 10:03:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-05-31 o 00:14, wowa pisze:

    > Celowo pomijam teorie spiskowe. Po prostu nie rozumiem tych działań.
    > Wojtek

    Specjalistyczna instalacja przeciwpożarowa powiadomiła o pożarze straż
    pożarną, a wg rzecznika krakowskiego magistratu zadziałał też system
    gaśniczy żelowo-proszkowy, który jednak nie ugasił pożaru.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%BCar_Archiwum_Ur
    z%C4%99du_Miasta_Krakowa

    WM

  • 6. Data: 2021-05-31 11:24:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 30 May 2021 12:20:58 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
    > Jeśli przyjmiesz że spiskowa teoria dziejów istnieje to całkiem
    > możliwe że przez wybite otwory lali benzynę.

    Przypomnieli ci sie "Zmiennicy" ? :-)

    Ale byl tez podobny system gasniczy ... czyli przerobiony silnik
    odrzutowy :-)

    Co do strazakow - wode maja, CO2 pewnie tylko w niewielkiej ilosci.
    Wode ich lac uczą, CO2 to tylko z gasnicy.

    Pytanie, czy budynek nie powinien miec takiego systemu
    zainstalowanego.

    >Pytnie co tam miało się spalić?

    Papiery?
    Niewygodne ?

    J.

  • 7. Data: 2021-05-31 13:54:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 31 maja 2021 o 11:25:03 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > Wode ich lac uczą, CO2 to tylko z gasnicy.
    >
    > Pytanie, czy budynek nie powinien miec takiego systemu

    Jak przyjechali samochodami to CO2 mieli do oporu. Było że wybijali dziury. Co za
    różnica czy spaliny z silnika odrzutowego czy z dizla co ma 16 litrów pojemnosci.
    Uważam że w sytuacjach w których coś trudno wyjaśnić chodzi o to żeby było trudno
    albo żeby wcale nie dawało się wyjaśnić.

  • 8. Data: 2021-05-31 14:01:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 May 2021 04:54:46 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Jak przyjechali samochodami to CO2 mieli do oporu. Było że wybijali
    > dziury. Co za różnica czy spaliny z silnika odrzutowego czy z dizla
    > co ma 16 litrów pojemnosci.

    Diesel na wolnych obrotach malo paliwa pali i duzo tlenu wypuszcza.

    Chyba, ze pompe musi napedzac :-)

    > Uważam że w sytuacjach w których coś
    > trudno wyjaśnić chodzi o to żeby było trudno albo żeby wcale nie
    > dawało się wyjaśnić.

    Moze i tak, ale strazacy raczej nie sa dostowani, aby cos spalinami z
    diesla gasic.
    Moze i slusznie - powietrze lekkie, tlenu w budynku malo - musi byc
    zrodlo swiezego powietrza, jednym dieslem tego nie zmienisz ...

    J.

  • 9. Data: 2021-05-31 15:09:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Diesel na wolnych obrotach malo paliwa pali i duzo tlenu wypuszcza.

    Po co kombinować? Ciekłego dwutlenku węgla jest pod dostatkiem, wozi
    się to cysternami. Kupują nawet właściciele szklarni i tankują tak
    swoje zbiorniki. Czy strażacy też korzystają -- tego nie wiem. A jest
    jeszcze suchy lód.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2021-05-31 15:16:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-05-31 o 10:03, WM pisze:

> [...]
    > pożarną, a wg rzecznika krakowskiego magistratu zadziałał też system
    > gaśniczy żelowo-proszkowy, który jednak nie ugasił pożaru.

    Nie napisali czy wszystko uległo zniszczeniu.
    Ale jak 4 dni się hajcowało, to pewnie nic.

    Robert