  • 1. Data: 2009-09-10 10:49:07
    Temat: Precyzyjny pomiar różnicowy temperatury
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Jak można w elektroniczny sposób mierzyć różnicę temperatur rządu 10 stopni
    (przed i za wymiennikiem) przy temperaturze medium kilkudziesięciu stopni z
    dokładnością pomiaru różnicy rzędu 0,1 stopnia ? Zwykłe czujniki
    półprzewodnikowe z dioda i pomiar różnicowy ma szansę być wystarczająco
    stabilne ?

  • 2. Data: 2009-09-10 11:42:37
    Temat: Re: Precyzyjny pomiar różnicowy temperatury
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > kilkudziesięciu stopni z dokładnością pomiaru różnicy rzędu 0,1 stopnia
    > ? Zwykłe czujniki półprzewodnikowe z dioda i pomiar różnicowy ma szansę

    Spoko

  • 3. Data: 2009-09-10 13:59:35
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Spoko
    ????????

    Wiesz, zwykłe, to są różne... taki DS18B20 ma dokładność rzędu +/- 0,5
    st.C, więc różnica może być obarczona błędem 1 st.C, do 0,1 dosyć
    daleko..... myślałbym nad zastosowaniem termopary, ona naturalnie służy
    do pomiaru różnicowego, ale to zupełnie inny przedział cenowy......
    A pytanie w ogóle, co ma na myśli autor pisząc o czujniku z diodą?? LMy
    różne, w popularnej wersji, mają dokładność +/-2 st.C (piszę z
    pamięci)... a może chodziło o gołą diodę krzemową??
    Ja bym nie pisał "spoko"....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-09-10 17:43:49
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 10, 12:49 pm, "William Bonawentura" <n...@i...pl> wrote:
> [...]
    > dokładnością pomiaru różnicy rzędu 0,1 stopnia ? Zwykłe czujniki
    > półprzewodnikowe z dioda i pomiar różnicowy ma szansę być wystarczająco

    Do czego Ci te ambitne 0.1°C?
    Bo to nie w kij dmuchał.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2009-09-10 17:55:40
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > stopni z dokładnością pomiaru różnicy rzędu 0,1 stopnia ? Zwykłe czujniki
    > półprzewodnikowe z dioda i pomiar różnicowy ma szansę być wystarczająco

    Termoparami wykonanymi z tej samej partii drutu.

  • 6. Data: 2009-09-10 18:09:44
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Spoko

    Wielokrotnie tu na grupie obśmiewałem oczekiwania takich dokładności,
    ale widać za mało. Przypomnę, oprócz skalibrowania całego toru
    pomiarowego, kluczowe jeszcze jest zamocowanie czujnika w miejscu
    pomiaru.
    K.

  • 7. Data: 2009-09-10 19:19:53
    Od: mk <r...@m...remove>

    Konop pisze:
    > daleko..... myślałbym nad zastosowaniem termopary, ona naturalnie służy
    > do pomiaru różnicowego, ale to zupełnie inny przedział cenowy......

    Się nie znam na pomiarach temperatur, ale czy naprawdę możliwe jest
    uzyskanie termoparami dokładności 0.1 °C ?

    Ja laik szedłbym w PT1000.

    pzdr
    mk

  • 8. Data: 2009-09-10 19:31:36
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Ja bym nie pisał "spoko"....

    Szeregowo złącza pn zasilane prądowo. Cały myk polega na kalibracji i na
    stabilności źródła prądowego. W tak małym przedziale temperatur można
    uznać za liniowe. Sygnał z diod zbieramy różnicowo operacyjniakiem.
    Złącza oczywiście dobrać o możliwie takiej samej charakterystyce.
    http://neo.dmcs.p.lodz.pl/mins/02_czujniki_termiczne
    .pdf

    JanuszR

  • 9. Data: 2009-09-10 20:26:20
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Się nie znam na pomiarach temperatur, ale czy naprawdę możliwe jest
    > uzyskanie termoparami dokładności 0.1 °C ?
    Po wykalibrowaniu jest jeszcze dokładniej.

    > Ja laik szedłbym w PT1000.
    Z definicji działania: płynący prąd podgrzewa rezystor PT100 fałszując
    (zawyżając) wyniki pomiarów. Znacznie więcej niż te wymagane 0.1°C.
    K.

  • 10. Data: 2009-09-10 20:31:20
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > uznać za liniowe. Sygnał z diod zbieramy różnicowo operacyjniakiem.
    > Złącza oczywiście dobrać o możliwie takiej samej charakterystyce.

    (nie)Cały "myk" polega na kalibracji złącza pn który z definicji
    jest nieliniowy. A do tego złacze się podgrzewa od przepływającego prądu
    znacznie bardziej niż wymagane 0.1°C.
    K.