  • 1. Data: 2009-09-09 14:11:13
    Temat: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Witam!

    Mam taki problem - wentylator łazienkowy Airforce 100-TH z czujnikiem
    wilgotoności i timerem. Wymaga on podłaczenia pod napięcie 230V stale
    właczone (L) oraz napięcie 230V właczane razem ze światłem (LT). W sumie są
    3 piny L-LT-N. Mam te dwa napięcia, ale niestety L i LT są z innej fazy i
    pomiędzy nimi jest przepisowe ~400V ;-)

    Czy można podłączyć ten wentylator pomiędzy ww. dwie fazy czy trzeba dać
    jakiś element sterujący/separujący (np. przekaźnik 230V), jeśli tak to
    jaki?!

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 2. Data: 2009-09-09 14:27:08
    Temat: Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 4:11 pm, "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*...@nospam.com>
    wrote:

    > Mam te dwa napięcia, ale niestety L i LT są z innej fazy i
    > pomiędzy nimi jest przepisowe ~400V ;-)

    > Czy można podłączyć ten wentylator pomiędzy ww. dwie fazy

    Jeśli nie rypniesz się przy podłączaniu i nie zamienisz L i N, to na
    99.9% możesz podłączyć jak leci.

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 3. Data: 2009-09-09 14:50:42
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Jeśli nie rypniesz się przy podłączaniu i nie zamienisz L i N, to na
    > 99.9% możesz podłączyć jak leci.

    ja stawiam na to, że przy załączonym świetle ,
    jesli zadziała dodatkowo czujnik wilgotnosci
    to usłyszysz "bum"

    albo zostaw pełen automat, bez wymuszania światłem
    albo zrób tylko ze swiatłem
    albo przerób instalacje
    albo dodaj mały przekaźnik odcinający sygnał z czujnika, jak wymuszasz
    światłem

  • 4. Data: 2009-09-09 14:54:54
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 4:50 pm, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > ja stawiam na to, że przy załączonym świetle ,
    > jesli zadziała dodatkowo czujnik wilgotnosci
    > to usłyszysz "bum"

    a ja nie wierzę, że tam elektronika siedzi na 320VDC. Stawiam, że z
    220V robione jest jakieś 5V z masą na N, dodatkowe wejście sterujące
    idzie albo przez transoptor albo przez dzielnik rezystancyjny, a
    wentyl załączany jest triakiem albo małym przekaźnikiem.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2009-09-09 15:04:23
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > idzie albo przez transoptor albo przez dzielnik rezystancyjny, a
    > wentyl załączany jest triakiem albo małym przekaźnikiem.

    nie znam tego wentylatora, ale stawiam na zupełny brak elektroniki...

  • 6. Data: 2009-09-09 15:51:40
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    qlphon wrote:

    > nie znam tego wentylatora, ale stawiam na zupełny brak elektroniki...

    Są dwa potencjometry do regulacji opoznienia oraz do regulacji progu
    wilgotności więc elektroniki jest tam nieco tylko ukrytej...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 7. Data: 2009-09-09 17:33:21
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    qlphon <q...@p...fm> wrote:

    > nie znam tego wentylatora, ale stawiam na zupełny brak
    > elektroniki...

    Timer jest zapewne mechaniczny, na sprężynę nakręcaną pędem
    powietrza a czujnik wilgotności to koński włos naciągający styki ;-)

    J.

  • 8. Data: 2009-09-09 18:24:40
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    Mikolaj Tutak pisze:

    > Czy można podłączyć ten wentylator pomiędzy ww. dwie fazy czy trzeba dać
    > jakiś element sterujący/separujący (np. przekaźnik 230V), jeśli tak to
    > jaki?!

    Kup przekaźnik z cewką na 230VAC i zrób na nim separację między fazami.
    Najprościej sterowanie z włącznika włącza przekaźnik a przekaźnik
    dopiero robi zwarcie w układzie na tej drugiej fazie

    Pozdrawiam
    WojtasW

  • 9. Data: 2009-09-09 18:53:23
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    WojtasW wrote:
> [...]
    > fazami. Najprościej sterowanie z włącznika włącza przekaźnik a
    > przekaźnik dopiero robi zwarcie w układzie na tej drugiej fazie

    Tak zamierzam zrobić w ostatecznosci, najwygodniej byloby podlaczyc
    bezpośrednio, tylko wolałbym uniknąć fajerwerków ;-)

    PS: Są w sklepach elektrycznych takie "gotowe" przekazniki, czy trzeba kupic
    "zwykly" i polutowac jakies wyprowadzenia?!

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 10. Data: 2009-09-09 19:03:31
    Od: Padre <P...@n...net>

    Mikolaj Tutak pisze:
> [...]
    >
    > Czy można podłączyć ten wentylator pomiędzy ww. dwie fazy czy trzeba dać
    > jakiś element sterujący/separujący (np. przekaźnik 230V), jeśli tak to

    Mój wentylator tez miał takie oznaczenia ale w instrukcji było napisane
    że timer i higrometr są niezalezne więc podłączyłem tylko do obwodu
    stale zasilanego. Włącza się po zwiększeniu wilgotności a wyłącza
    ustawiony czas po spadku wilgotności i tak wystarczy. Chyba że pisząc
    łazienka masz na myśli również kibelek i nie chodzi ci o wywiewanie
    samej wilgoci :)