  • 1. Data: 2009-06-20 08:06:00
    Temat: Re: Problem z L5972D
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Jun 2009 11:23:37 +0200, SM wrote:
    >Mam problem z przetwornicą L5972D - pali się przy starcie.
    [..]
    >Wygląda na to że
    >wewnętrzne ograniczenie prądowe coś nie za dobrze działa. Zrobiłem
    >pomiar na rezystorze szeregowym 1R - po jakiś 10..15ms od startu
    >klucz zostaje załączony na stałe i idzie bardzo duży prąd.

    Tak lekko off topic: i macie glos w temacie jak sie pali przetwornica.
    A tu tylko 22V :-)

    J.

  • 2. Data: 2009-06-20 09:23:37
    Temat: Problem z L5972D
    Od: SM <b...@k...com.pl>

    Witam,

    Mam problem z przetwornicą L5972D - pali się przy starcie (po podaniu
    zasilania). Schemat taki jak w PDFie, tyle że:
    - zasilanie 22VDC stabilizowane, wydajność zasilacza 5A
    - napięcie wyjściowe 14V
    - kondensatory na wejściu: 2200uF + 470nF
    - kondensatory na wyjściu: 2200uF + 470nF

    Czy ktoś bawił się może tą przetworniczką, ma jakiś układzik i mógłby
    sprawdzić czy i u niego zachowa się podobnie. Wygląda na to że
    wewnętrzne ograniczenie prądowe coś nie za dobrze działa. Zrobiłem
    pomiar na rezystorze szeregowym 1R - po jakiś 10..15ms od startu
    klucz zostaje załączony na stałe i idzie bardzo duży prąd.

    Pozdrawiam,
    SM

  • 3. Data: 2009-06-20 10:39:57
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    SM pisze:
> [...]
    > pomiar na rezystorze szeregowym 1R - po jakiś 10..15ms od startu
    > klucz zostaje załączony na stałe i idzie bardzo duży prąd.

    Z własnych doświadczeń z układem z tej rodziny wiem, że obowiązkowo musi
    być kondensator na wejściu blisko nóżek układu - nie dalej niż 5mm.
    Wystarczy 100n. W przeciwnym wypadku przy np. przeciążeniu nie
    wytrzymuje klucz.
    W tym wypadku może być podobnie, bo na wyjściu masz jakiś podejrzanie
    duży kondensator. Przecież wystarczy ok. 100u.
    EM

  • 4. Data: 2009-06-20 10:57:21
    Od: SM <b...@k...com.pl>

    > Z własnych doświadczeń z układem z tej rodziny wiem, że obowiązkowo musi
    > być kondensator na wejściu blisko nóżek układu - nie dalej niż 5mm.

    Mam blisko 470n, ale dolutuję jeszcze te 100nF. Scalak jest w SO-8.

    > Wystarczy 100n. W przeciwnym wypadku przy np. przeciążeniu nie
    > wytrzymuje klucz.
    > W tym wypadku może być podobnie, bo na wyjściu masz jakiś podejrzanie
    > duży kondensator. Przecież wystarczy ok. 100u.

    Owszem. Ale ja zakładam że będzie to wspólny zasilacz dla wielu płytek.
    Płytek około 10szt, każda na wejściu posiada swój własny 220uF, a więc
    "symuluję" przypadek jakbym miał je wszystkie podłączone razem -
    wychodzi więc równolegle 10*220uF=2200uF. Zresztą przetwornica nie
    powinna mieć z tym problemów - im większe C tym mniejsze tętnienia i tyle.

    Tu jest screen-shot z pomiaru prądu na rezystorze szeregowym:

    http://www.korinsj.com.pl/pub/test.gif

    Nie wiem co tej przetwornicy odbija że daje tak duży impuls prądowy.

    > --
    > Pozdrawiam
    > EM

    Pozdrawiam,
    SM

  • 5. Data: 2009-06-20 12:09:36
    Od: John Smith <t...@g...com>

    > SM napisał(a):

    Miałem podobne przejścia z bliźniaczym L5973D. Pomogło rozdzielenie
    masy wysokoprądowej od masy feedback i kompensacji. Wszystkie masy
    muszą zbiegać się przy pinie GND stabilizatora. Dodatkowo na Uwe tuż
    przy obudowie musi być kondensator ceramiczny kilka uF.

  • 6. Data: 2009-06-20 12:10:07
    Od: SM <b...@k...com.pl>

    SM pisze:
> [...]

    Chyba tak! Wielkie dzięki za wskazówkę!

    Ten jeden dodatkowy kondensatorek (w czerwonym kółku)

    http://www.korinsj.com.pl/pub/dcdc.jpg

    chyba rzeczywiście rozwiązał cały problem. zupełnie inaczej teraz
    zachowuje się wewnętrzne ograniczenie prądowe.

    zrobię jesszcze testy na kilku innych egzemplarzach żeby być pewnym.

    Jeszcze raz dziękuję,
    SM

  • 7. Data: 2009-06-20 12:35:13
    Od: SM <b...@k...com.pl>

    John Smith pisze:

> [...]
    > muszą zbiegać się przy pinie GND stabilizatora. Dodatkowo na Uwe tuż
    > przy obudowie musi być kondensator ceramiczny kilka uF.

    Zrobiłem projekt PCB zgodnie z zaleceniem producenta, więc
    zakładałem że nie będzie niespodzianek: