  • 11. Data: 2024-03-14 16:02:24
    Temat: Re: Problem z niezawodnością chip-ów
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > W przypadku elektroniki to jednak nie tyle konsumpcjonizm, co prawo
    > Moore'a. Jeśli tworzysz jakiś produkt i wraz z upływem czasu dostajesz
    > coraz więcej mocy obliczeniowej za te same pieniądze, to dlaczego nie
    > wykorzystać tego w kolejnej generacji?

    No tak. Tylko co jak klient nie chce nowej generacji, bo stara mu
    wystarcza? Fajnie gdyby sprzęt działał jak najdłużej, a nie zgodnie z
    planowanym postarzaniem.

    --
    Do baru wchodzi facet i pokazując na spitego do nieprzytomności faceta, mówi:
    - Dla mnie to samo.

  • 12. Data: 2024-03-14 16:40:55
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    On 14.03.2024 16:00, Arnold Ziffel wrote:

    > Niektóre potrafią, inne nie. Mam stary rosyjski budzik, w którym układ
    > padł sam z siebie. Układy ULA w Spectrumach też nie były specjalnie
    > trwałe.

    To chyba wynikało z technologii produkcji. Jeśli dobrze pamiętam, ULA
    nie była ASIC-iem robionym na zamówienie. To była uniwersalna struktura
    krzemowa z zestawem bloków logicznych, na którą potem nanoszono kolejną
    warstwę, zawierającą połączenia między nimi. Coś w rodzaju CPLD/FPGA,
    tylko programowanego w fabryce i na trochę niższym poziomie. ;)

    Poza tym no cóż... Nic nie jest niezniszczalne. Przyczyn może być wiele:
    ukryta wada fabryczna, która w końcu da o sobie znać po latach,
    przepięcie, wysokoenergetyczna cząstka, albo po prostu entropia... :)

  • 13. Data: 2024-03-14 16:59:00
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    On 14.03.2024 16:02, Arnold Ziffel wrote:

    > No tak. Tylko co jak klient nie chce nowej generacji, bo stara mu
    > wystarcza?

    A klient zapłaci za równoległe rozwijanie oprogramowania na kilka
    różnych wersji platformy, a także jego optymalizację z myślą o odpalaniu
    na wariancie sprzętowym sprzed kilkunastu lat? Nie? No to klientowi
    pozostaje biblioteka gier, jakie wyszły na daną platformę. Póki co na
    szczęście nie ma problemów z uruchamianiem fizycznych wydań na sprzęcie,
    który nie jest już wspierany. Dystrybucja cyfrowa to zupełnie inna sprawa...

    Teraz i tak sytuacja dość mocno zmieniła się na lepsze, bo tak do
    siódmej generacji konsole bardzo mocno różniły się od siebie sprzętowo,
    a tworzenie gier było sztuką wymagającą znajomości sprzętu i związanych
    z nim narzędzi programistycznych. Dzisiaj zarówno Sony jak i Microsoft
    postawiły na bardziej "pecetowe" architektury, a gry powstają w kilku
    najpopularniejszych silnikach.

    > Fajnie gdyby sprzęt działał jak najdłużej, a nie zgodnie z planowanym
    > postarzaniem.

    No i właśnie w przypadku konsol do gier narracja o planowanym
    postarzaniu trochę się sypie, bo gdyby producenci chcieli, to spokojnie
    mogliby uwalić ósmą generację już kilka lat temu. Tylko najwyraźniej im
    się nie chce, bo nowe tutuły na PS4 czy XBox One ciągle wychodzą,
    chociaż z każdą chwilą jest ich coraz mniej (ale to przede wszystkim
    decyzja deweloperów, zresztą bardziej ambitnych produkcji nie dałoby się
    już upchnąć w hardwarze sprzed ponad dekady).

    No i jest jeszcze ta kwestia, że obecnie przyrost mocy obliczeniowej nie
    daje już tak spektakularnych efektów, jak kiedyś. Z chwilą przeskoku
    PSX->PS2 czy PS2->PS3 różnica w grafice była oczywista. Dzisiaj gra
    wygląda lepiej, ale żeby zobaczyć tę różnicę nieraz trzeba obejrzeć film
    z porównaniem tych samych scen. Albo liczyć FPS-y. ;)

  • 14. Data: 2024-03-14 17:23:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > No tak. Tylko co jak klient nie chce nowej generacji, bo stara mu
    > wystarcza? Fajnie gdyby sprzęt działał jak najdłużej, a nie zgodnie
    > z planowanym postarzaniem.

    To nie jedna z tych legend miejskich? W telekomunikacji już jakiś czas
    temu zmieniło się podejście do błędów. Kiedyś obowiązywał paradygmat,
    że w transmisji cyfrowej odstęp sygnału od szumu ma być wielki, każdy
    bit musi przejść bez błędu. Teraz pcha się tyle danych, tak szybko,
    żeby dobić do granicy, gdzie błędy się pojawiają, ale w ilości kilku
    procent. Pcha się bity nadmiarowo, a potem koryguje matematycznie.
    No i jak kiedyś telefonicznym drutem szło 300 bitów na sekundę, to
    teraz sto megabitów.

    W półprzewodnikach dzieje się podobie. Pierwszy był Clive Sinclair,
    który do komputera ZX Spectrum wkładał pamięci RAM 64k z uszkodzoną
    komórką, które dobrze sprawdzały się jako 32k. Dzisiaj każda pamięć
    RAM jest "uszkodzona", projektuje się nadmiarowe wieresze i kolumny,
    a gdy na ich przecięci trafi się uszkodzona komóra, wyłącza się cały
    wiersz i całą kolumnę.

    Jest opowieść o tym, jak panowie inwestorzy zapytali pomysłodawcę
    mikroprocesora, co będzie, gdy coś w nim się zepsuje? -- No to się
    go wyrzuci, nikt nie będzie układu scalonego naprawiał. -- Ha, ha,
    ha, wyrzucać lekko uszkodzony komputer, dobre sobie! No a teraz
    jesteśmy na dobrej drodze do tego, by psujące się procesory mogły
    się same naprawiać, wykorzystując do tego włożone im w fabryce do
    środka części zamienne.

    A "planowe postarzanie"? Jeśli już, to łatwiej zrobić je programowo.

    Jeszcze jedno mi się przypomniało w związku ze "starymi generacjami".
    W latach '90 robiliśmy diwajs, w którym był mikrokontroler z pierwszą
    generacją pamięci flash. Niewiele jej tam było, ale chodziło tylko
    o zapamiętanie ustawień, program był w innym miejscu. Działała tak,
    że zapis trzeba było robić w kilku miejscach, a przy odczytywaniu
    wynik ustalać w drodze głosowania.

    Jarek

    --
    Są trzy metody głosowania, pierwsza przez aplauz, znaczy się że wszyscy
    głosuja. Druga metoda kulkami. Są kulki czarne i czerwone, ktore

  • 15. Data: 2024-03-14 18:40:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Mar 2024 17:23:13 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > temu zmieniło się podejście do błędów. Kiedyś obowiązywał paradygmat,
    > że w transmisji cyfrowej odstęp sygnału od szumu ma być wielki, każdy

    Prawie, bo jednak tej stopy błędów nie udało się uniknąć.

    > Teraz pcha się tyle danych, tak szybko,
    > żeby dobić do granicy, gdzie błędy się pojawiają, ale w ilości kilku
    > procent. Pcha się bity nadmiarowo, a potem koryguje matematycznie.

    Skoro można, to się robi.

    > No i jak kiedyś telefonicznym drutem szło 300 bitów na sekundę, to
    > teraz sto megabitów.

    Ale to nie tylko dlatego.
    Jak widac - kiedys tym drutem też mogło isc 100MB (raczej 20), tylko
    sprzętu nie było :-)

    > W półprzewodnikach dzieje się podobie. Pierwszy był Clive Sinclair,
    > który do komputera ZX Spectrum wkładał pamięci RAM 64k z uszkodzoną
    > komórką, które dobrze sprawdzały się jako 32k.

    32k dobre !

    Aczkolwiek jak można w historii doczytać "rtęć z rur wyciekała, więc
    powstał sytem zarządzania pamięcią, aby nie tracic przy tym danych".
    Na długo przed spektrum.

    > Dzisiaj każda pamięć
    > RAM jest "uszkodzona", projektuje się nadmiarowe wieresze i kolumny,
    > a gdy na ich przecięci trafi się uszkodzona komóra, wyłącza się cały
    > wiersz i całą kolumnę.

    DRAM/SRAM tez? Moze i też, bo az się prosi.

    A ekrany LCD jak się robi? Bo złych pikseli nie widać.

> [...]
    > go wyrzuci, nikt nie będzie układu scalonego naprawiał. -- Ha, ha,
    > ha, wyrzucać lekko uszkodzony komputer, dobre sobie!

    486SX :-)

> [...]
    > o zapamiętanie ustawień, program był w innym miejscu. Działała tak,
    > że zapis trzeba było robić w kilku miejscach, a przy odczytywaniu

    No widzisz - a piszesz, ze kiedyś było lepiej :-)

    Nie skopaliscie czegos? w latach 90-tych to juz powinno działac dobrze

    J.

  • 16. Data: 2024-03-14 18:54:55
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 14.03.2024 o 00:15, pytajacy pisze:

    > Ciekawy jestem czy w przyszłości to wróci do stanu że zakupione
    > urządzenie będzie działać laaatami...

    To mowisz, ze w twoim swiecie klon IBM PC AT z lat 80 byl bardziej
    niezawodny niz dzisiejsze PC z np. i9?

  • 17. Data: 2024-03-14 20:08:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > DRAM/SRAM tez? Moze i też, bo az się prosi.

    Te przede wszystkim.

    > A ekrany LCD jak się robi? Bo złych pikseli nie widać.

    Starannie.

    > No widzisz - a piszesz, ze kiedyś było lepiej :-)

    Ja?! Gdzie? Owszem, uważam, że pewne rzeczy wcześniej działały lepiej,
    jednak nie generalizuję.

    > Nie skopaliscie czegos? w latach 90-tych to juz powinno działac dobrze

    https://en.wikipedia.org/wiki/Microcontroller

    In 1993, the introduction of EEPROM memory allowed microcontrollers
    (beginning with the Microchip PIC16C84) [...] The same year, Atmel
    introduced the first microcontroller using Flash memory, a special
    type of EEPROM.

    To były absolutne początki. Działało tak sobie.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2024-03-14 20:28:01
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu 14.03.2024 o 18:54, Ghost pisze:

    > To mowisz, ze w twoim swiecie klon IBM PC AT z lat 80 byl bardziej
    > niezawodny niz dzisiejsze PC z np. i9?

    Aż tak to nie.
    Ale padł mi dysk SSD Crucial (pisałem tutaj o tym). Niby nic bo na
    gwarancji jeszcze był, ale zanabyłem w zamian Samsunga z 5 letnią gwarancją.
    Kupiłem PS4 w 2014 roku i okazał się z błędem systemowym, nie dało się
    grać - wymieniłem na PS3.
    Takie przykłady z brzegu, gdzie rozwiązanie tych problemów kosztowało
    mnie trochę zachodu i nerwów (PS4 nie chcieli przyjąć w Media Markt).

  • 19. Data: 2024-03-14 20:41:30
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-03-14 o 18:40, J.F pisze:
    > A ekrany LCD jak się robi? Bo złych pikseli nie widać.

    Gdybam.
    Matryce LCD powstały wcześniej od urządzeń do ich optycznej kontroli?
    Pierw sprawdzali "na oko", a teraz automatem?

    https://vicoimaging.com/industrial-lenses-and-their-
    applications-in-the-lcm-segment-in-2024/

    I z różnymi specjalizacjami, do pikseli jedno ustrojstwo, do
    łączeń jak nie patrzeć prawie transparentnych drugie urządzenie.
    Do tego trza jaki akuratny obiektyw skonstruować i elektronikę która to
    to obrobi.

    Systemów/firm jak poniżej masz na świecie kilka.
    https://www.cognex.com/industries/electronics/semico
    nductors/wire-bonds-defect-inspection

  • 20. Data: 2024-03-14 21:25:01
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    On 14.03.2024 18:54, Ghost wrote:

    > To mowisz, ze w twoim swiecie klon IBM PC AT z lat 80 byl bardziej
    > niezawodny niz dzisiejsze PC z np. i9?

    Tutaj zaryzykowałbym stwierdzenie, że dobrze zrobione klony PC AT z lat
    osiemdziesiątych mogły mieć stabilność na poziomie współczesnego
    systemu. Po części odpowiadała za to prostota, zarówno hardware'u i
    software'u.

    Najgorzej prezentują się pod tym względem chyba komputery z przełomu XX
    i XXI wieku. Zwłaszcza te przeznaczone na rynek konsumencki, z niższej i
    średniej półki. Pamiętam, że wtedy pokutowało przekonanie, że komputer
    raz na jakiś czas MUSI się zawiesić. I jasne - czasem odpowiadał za to
    zabugowany/zawirusowany Windows, ale niestabilne płyty główne też nie
    były rzadkością. Po prostu trzeba było z tym żyć.
    Wtedy w życiu bym nie postawił serwera na takim sprzęcie. Natomiast
    dzisiejszy "gamingowy" sprzęt poradzi sobie z takim zadaniem znakomicie,
    działając stabilnie 24/7.