    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem z niezawodnością chip-ów
    Date: Thu, 14 Mar 2024 17:23:13 +0100

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > No tak. Tylko co jak klient nie chce nowej generacji, bo stara mu
    > wystarcza? Fajnie gdyby sprzęt działał jak najdłużej, a nie zgodnie
    > z planowanym postarzaniem.

    To nie jedna z tych legend miejskich? W telekomunikacji już jakiś czas
    temu zmieniło się podejście do błędów. Kiedyś obowiązywał paradygmat,
    że w transmisji cyfrowej odstęp sygnału od szumu ma być wielki, każdy
    bit musi przejść bez błędu. Teraz pcha się tyle danych, tak szybko,
    żeby dobić do granicy, gdzie błędy się pojawiają, ale w ilości kilku
    procent. Pcha się bity nadmiarowo, a potem koryguje matematycznie.
    No i jak kiedyś telefonicznym drutem szło 300 bitów na sekundę, to
    teraz sto megabitów.

    W półprzewodnikach dzieje się podobie. Pierwszy był Clive Sinclair,
    który do komputera ZX Spectrum wkładał pamięci RAM 64k z uszkodzoną
    komórką, które dobrze sprawdzały się jako 32k. Dzisiaj każda pamięć
    RAM jest "uszkodzona", projektuje się nadmiarowe wieresze i kolumny,
    a gdy na ich przecięci trafi się uszkodzona komóra, wyłącza się cały
    wiersz i całą kolumnę.

    Jest opowieść o tym, jak panowie inwestorzy zapytali pomysłodawcę
    mikroprocesora, co będzie, gdy coś w nim się zepsuje? -- No to się
    go wyrzuci, nikt nie będzie układu scalonego naprawiał. -- Ha, ha,
    ha, wyrzucać lekko uszkodzony komputer, dobre sobie! No a teraz
    jesteśmy na dobrej drodze do tego, by psujące się procesory mogły
    się same naprawiać, wykorzystując do tego włożone im w fabryce do
    środka części zamienne.

    A "planowe postarzanie"? Jeśli już, to łatwiej zrobić je programowo.

    Jeszcze jedno mi się przypomniało w związku ze "starymi generacjami".
    W latach '90 robiliśmy diwajs, w którym był mikrokontroler z pierwszą
    generacją pamięci flash. Niewiele jej tam było, ale chodziło tylko
    o zapamiętanie ustawień, program był w innym miejscu. Działała tak,
    że zapis trzeba było robić w kilku miejscach, a przy odczytywaniu
    wynik ustalać w drodze głosowania.

    Jarek

    --
    Są trzy metody głosowania, pierwsza przez aplauz, znaczy się że wszyscy
    głosuja. Druga metoda kulkami. Są kulki czarne i czerwone, ktore