  • 51. Data: 2010-03-04 18:58:19
    Temat: Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    EM <e...@p...onet.pl> wrote:

    > Triaki mają jedną wadę - przepalająca się żarówka potrafi
    > uszkodzić
    > triak. Zabezpieczyć bezpiecznikiem teoretycznie można, jeśli
    > będzie on
    > bardzo szybki - FF oraz będzie miał odpowiednio mniejsze I2t w
    > stosunku do triaka.

    To w jakichś domowych urządzeniach z żarówką sterowaną triakiem
    rozwiązałem akurat prosto: w miejsce uszkodzonego triaka danego
    przez chińczyków dawałem największy (zarówno U jak i I), jaki był
    pod ręką i jaki wszedł w miejsce oryginału. I koniec, finito, null,
    nic, zero. Od tamtej pory wszystko działa ok, iles żarówek już
    poszło, wystarczy wkręcić nową i działa dalej.

    J.

  • 52. Data: 2010-03-04 20:24:32
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > nic, zero. Od tamtej pory wszystko działa ok, iles żarówek już
    > poszło, wystarczy wkręcić nową i działa dalej.

    nie zawsze się tak da, np. triaki "sensitive" albo jakieś maleństwa w
    TO-92 nie mają znacząco większych odpowiedników (IGt!). A dobry
    bezpiecznik do triaka kosztuje mniej więcej tyle samo co triak :)

    e.

  • 53. Data: 2010-03-04 21:04:37
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > nie zawsze się tak da, np. triaki "sensitive" albo jakieś maleństwa w
    > TO-92 nie mają znacząco większych odpowiedników (IGt!). A dobry
    > bezpiecznik do triaka kosztuje mniej więcej tyle samo co triak :)

    No tak, ale już cokolwiek w 220-ce daje spokojnie radę bezpiecznikom i
    to nawet _ociężałym_. Nie ma co szaleć z kosztami, dać tani popularny i
    łatwo dostępny - w końcu to nie prom kosmiczny :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 54. Data: 2010-03-05 00:31:50
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości

    > No tak, ale już cokolwiek w 220-ce daje spokojnie radę bezpiecznikom i
    > to nawet _ociężałym_. Nie ma co szaleć z kosztami, dać tani popularny i
    > łatwo dostępny - w końcu to nie prom kosmiczny :)

    bo ja wiem... zależy od zwarcia. Jak żarówka spali się z hukiem (nawet
    mała) a sieć ma małą rezystancję wewnętrzną, to potrafi spalić się triak,
    bezpiecznik przy nim i opaść S :) IMHO przy kupnie bezpieczników należy
    zakupić też kilka triaków :)

    e.

  • 55. Data: 2010-03-05 09:00:23
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Nie wiem czy bedzie to mialo jakiś sens ale zastąpie R45 z wartosci 4k7 na
    10k. Ale czy to znaczącą zmniejszy ilosc zaklucen przedostających sie do VCC
    w to wątpię.
    Na zasilaniu mam kondensator 220uF oraz kilka 100nF.
    Zasilanie jest obciążone diodą led ktora pobiera 4mA.

    Zastanawiam się czy aby pomiedzy VCC a GND nie dać diody zenera 5v6 / 1.3W
    (dla zabezpieczenia , aby napiecie zasilajace nie wzrosło do niebezpiecznej
    dla ukladu uC wartosci. Co o tym sądzicie?

  • 56. Data: 2010-03-05 11:45:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (dla zabezpieczenia , aby napiecie zasilajace nie wzrosło do
    > niebezpiecznej dla ukladu uC wartosci. Co o tym sądzicie?

    Ja nie proponowałem zwiększania 4k7.
    Jeśli rozważasz silne zakłócenie (kV) na wejściu to musisz rozważać
    możliwość przeskoku iskry obok tego 4k7.
    Dlatego w pierwszej kolejności należy dać transila od wejścia do masy
    (sprawdzić max upływność transila 6V8 i ewentualnie dać na większe
    napięcie).
    Transil ograniczy w czasie zakłócenia maksymalny prąd w tym 4k7 i napięcie
    na 220uF wzrośnie chyba niewiele.
    Jakby się obawiać wpływu zakłócenia na VCC przez te 4k7 to najlepiej zrobić
    inne 5V do zasilania podwieszeń linii komunikacyjnych.
    P.G.

  • 57. Data: 2010-03-05 14:08:10
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > No tak, ale już cokolwiek w 220-ce daje spokojnie radę bezpiecznikom i to
    > nawet _ociężałym_. Nie ma co szaleć z kosztami, dać tani popularny i łatwo
    > dostępny - w końcu to nie prom kosmiczny :)

    Pamiętam z grupy posty, że każde przepalenie żarówki to wymiana triaka w
    ściemniaczu.
    Co prawda taki BT136 ma 4A i tylko 3.1 A^2s

    U mnie jednak przy zwarciu padał triak BTA12 (12A 100 A2S).
    Dopiero zastosowanie bezpiecznika FF4A ratowało go przed skutkami zwarcia.
    --
    Pozdr
    EM

  • 58. Data: 2010-03-05 20:19:52
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Pamiętam z grupy posty, że każde przepalenie żarówki to wymiana triaka w
    > ściemniaczu.
    > Co prawda taki BT136 ma 4A i tylko 3.1 A^2s

    Fakt może tak być, choć nie mam takich doświadczeń, a sieci przemysłowe
    bywają _sztywne_* :)

    > U mnie jednak przy zwarciu padał triak BTA12 (12A 100 A2S).
    > Dopiero zastosowanie bezpiecznika FF4A ratowało go przed skutkami zwarcia.

    Z żarówkami nigdy nic nie wiadomo. Gdzieś (przemysłowe PCB) widziałem w
    roli zabezpieczenia oporniki chyba 1-2 omowe, małe (nie pamiętam może
    ćwiartki?). Fajowskie w tym było to, że pcb przewidywało jego
    _odpalenie_. W miejscach gdzie były przylutowane wyfrezowano śliczne
    fasolki. Nie widziałem efektu - ale widziałem co potrafi zrobić
    termistor miękko ładujący elektrolity w zasilaczu.

    Miłego
    __
    Irek.N.
    * bardzo mała rezystancja pętli zwarcie - cóż trafo za ścianą ;)