  • 11. Data: 2010-03-01 16:55:50
    Temat: Re: Przeglad klimatyzacji - Kraków
    Od: "peter" <a...@F...pl>

    > Podpięcie manometrów to *jedyna* dobra metoda diagnostyki A/C.
    > Tą właśnie metodą można stwierdzić większość problemów z A/C.

    ale oni robia TYLKO podpiecie. a to ze gdzies jest dziura, to kto by sie tym
    przejmowal. a o wymianie np lozyska sprezarki to mozesz pomarzyc w takich
    przybytkach.

  • 12. Data: 2010-03-01 17:27:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "peter" <a...@F...pl> wrote in message news:hmgo58$67h$1@news.onet.pl...

    > ale oni robia TYLKO podpiecie. a to ze gdzies jest dziura, to kto by sie
    > tym przejmowal.

    Dlatego właśnie zalecałem samemu dokonać diagnostykę koledze.
    Po co płacić komuś za przyłożenie manometra do zaworka skoro
    sam sobie równie dobrze możesz to zrobić kupując taki manometr
    za mniej kasy niż taka usługa kosztowałaby Cię w serwisie??
    Wymaga to mniej więcej tyle samo inteligencji co sprawdzenie
    ciśnienia w oponach, z tym że sprawdza się ciśnienie w klimie przy
    jej pracy w odpowiedniej temperaturze otoczenia (nie na mrozie).

    > a o wymianie np lozyska sprezarki to mozesz pomarzyc
    > w takich przybytkach.

    A dlaczego w ogóle zakładasz, że potrzebna jest wymiana
    takiego łożyska?? Generalnie rzecz biorąc sprężarki się
    nie rozkręca bo potem są problemy ze szczelnością właśnie.
    Wiele serwisów nie pieprzy się w rozkręcanie kompresora
    tylko odsyła taki kompresor do fabryki używając do naprawy
    już kompresor gdzieś serwisowany wcześniej lub nowy jeśli
    auto jest nowe na gwarancji i potrzebuje kompresor.

    Przegląd klimy polega wyłacznie na stwierdzeniu czy jest
    dobrze czy jest źle... To sobie możesz stwierdzić samemu...
    Jeśli jest środek lata i w aucie gorąco to wiadomo że jest źle,
    pytanie pozostaje tylko dlaczego źle :-) Jak zima to cieżko wybadać...
    A po stwierdzeniu że jest źle możesz podjąć decyzję czy warto
    jechać do specjalisty po pomoc czy może poradzisz sobie sam.

    Dodam że sam pracowałem nad nieszczelną klimą w swojej
    Toyocie Camry (1995 rocznik) i miałem okazję pracować nad
    dwiema usterkami w tym samochodzie co mnie dużo nauczyło.

    Pierwsza usterka polegała na utracie szczelności jednej rurki
    biegnącej wzdłuż zderzaka pod chłodnicą gdzie pod wpływem
    złego montażu nieodpornego na wibrację rurka została przetarta
    i miała mikro-pęknięcia z których wyciekał "freon" że tak się wyrażę.
    Samodzielnie podjąłem się wymianie tej rurki kupując używaną
    rurkę na szrocie, nowy osuszacz i pożyczając pompę próżniową
    od kolegi do prawidłowej "ewakuacji" wilgoci/powietrza z systemu
    przed jego zamknięciem i osiągając sukces: działającą
    i nieprzeciekającą klimę.

    Drugi raz po stłuczce gdzie mi mercedes 500 przywalił w prawy
    przedni błotnik i jak sądzę uszkodził też kompresor - a dokładniej
    prowadnicę kółka pasowego. Ubezpieczalnia pokryła szkodę bez
    naprawy klimy (nie zauważyłem uszkodzenia kompresora w czasie
    zgłaszania tej szkody). Ponieważ auto było już wtedy stare a nowy
    kompresor kosztował 300 dolców to znów odwiedziłem szrot,
    kupiłem stary kompresor za 30 dolców i naprawiłem sobie klimę
    z tym że zrobiłem błąd bo kupiłem zły kompresor :-) od starego
    systemu, więc miałem o wiele więcej roboty niż powinienem
    mieć - skończyło się że musiałem rozebrać dwa kompresory
    i poprzekładać fragmenty jednego do drugiego aby wszystko
    pasowało do siebie - ponownie pożyczenie pompy próżniowej
    od kolegi, wymiana osuszacza i napuszczenie nowego czynnika
    chłodzącego dostępnego w lokalnym sklepie za $10 za puszkę.

    Po tych dwu naprawach, które mogłyby mnie kosztować pewnie
    duże setki dolarów, jeśli nie ponad tysiąc dolców zdobyłem sporo
    wiedzy o tym jak działa klima w aucie, jak się ją diagnozuje i jak
    naprawia a przy tym zaoszczędziłem sporo kasy mimo że kupiłem
    sobie profesjonalny zestaw manometrów za $70 dolców, który
    nawiasem mówiąc został mi po tych naprawach jako "bonus" :-)
    Miałem szczęście że fabryczny "service manual" do tego auta był
    dostępna w sieci za darmo - bez serwisówki bym się takiej naprawy
    nie podjął. Ale posiadanie serwisówki do auta które się posiada
    wydaje się być mądrym ruchem niezależnie od tego co się naprawia.

  • 13. Data: 2010-03-01 20:26:47
    Od: "Marcin" <s...@t...pl>

> [...]
    >
    > I co z w związku z tym? Schylić się nie umiesz?
    > Połamany staruszek jesteś?

    > Wiedza ta jest dostępna w sieci... nie wiem czemu go zrażasz.
    > Czyżbyś miał w tym jakiś interes?
    > Jak da za dużo czynnika i klima *z tego powodu* "przestanie działać"
    > to przecież nic trudnego spuścić trochę czynnika w powietrze...
    > R134a nie jest już szkodliwy dla środowiska jak stare czynniki.

    > Straszysz go, nie wiem po co? Dlaczego miałyby się blokować???
    > Skąd ten pesymizm? Piszesz jakbyś miał zakład A/C i starał się
    > zrazić kolegę do własnoręcznej roboty aby Ci haracz zapłacił...

    W porownaniu z toba moja wiedza jest zadna ...ty po 2 naprawach klimy jest
    specem ...proponuje wiecej taki rad dla uzytkownikow tej listy ...fajnie sie
    poprawie po druciarzach :)

  • 14. Data: 2010-03-01 20:43:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > W porownaniu z toba moja wiedza jest zadna ...

    No najwyraźniej :-)

    > ty po 2 naprawach klimy jest specem ...

    Nie twierdzę że jestem specem ale wiem dużo więcej na temat
    klimy niż przeciętny kierowca który nie ma za paskiem dwu
    skutecznych napraw klimatyzacji które wymagały wymiany freonu.

    > proponuje wiecej taki rad dla uzytkownikow tej listy ...fajnie sie
    > poprawie po druciarzach :)

    Nie wiem o co Ci chodzi z tymi "druciarzami" ani w ogóle co
    to ma znaczyć ale jeśli mało wiesz na temat klimy to nie strasz
    innych i nie doradzaj aby płacili serwisowi za trywialne usługi.

    Jak ktoś ma podstawową smykałkę do mechaniki i nie boli go
    nauka zasady działania klimy czy przeczytanie instrukcji obsługi
    miernika to jest w stanie zaoszczędzić sporo kasy...
    Jak ktoś ma dwie lewe ręce i boli go uczenie się to musi niestety
    płacić za każdą, nawet najmniejszą pierdółkę.

  • 15. Data: 2010-03-01 22:15:15
    Od: Czarek Daniluk <c...@u...com>

    W dniu 2010-03-01 17:27, Pszemol pisze:

> [...]
    > od kolegi, wymiana osuszacza i napuszczenie nowego czynnika
    > chłodzącego dostępnego w lokalnym sklepie za $10 za puszkę.

    I tu jest moim zdaniem błąd.
    Co z tego że napełnisz sobie go na manometr jak tak naprawdę nie wiesz
    ile go napuściłeś.

    W przypadku mojego samochodu ciśnienie w układzie było prawidłowe - a
    klima i tak i tak nie działała ;) czytaj raz działała raz nie działała.

    Podanie bezpośrednio na sprężarkę napięcia powodowało chłodzenie jak się
    masz.

    Pan w Norauto po podpięciu manometrów powiedział że jest jakiś problem z
    elektryką, prawdopodobnie czujnik oblodzenia parownika zakończył żywot.

    Metodą prób i błędów doszedłem jednak do wniosku że to jest zbyt mało
    czynnika w układzie.

    Pojechałem do specjalistów z maszynką do klimaanlage - wypompowano cały
    czynnik, napuszczono ilość raczej zgodną ze specyfikacją samochodu - i
    klima i tak i tak dalej nie działała :)

    Jak się ciut ochłodziło - stwierdziłem że klima jednak działa.

    Potem była zima, potem przyszło następne lato i co się okazało - że
    klima tak tak działa sobie jak należy :)

    Teraz przyszła zima, ale jak było cieplej to włączałem i sprężarka
    chodzi - wiatraki się kręcą, zimne leci z nawiewów :)

    Więc suma summarum - żeby zdiagnozować trzeba wiedzieć co z czym się je,
    a nie podłączyć manometry i patrzeć się na nie jak sroka w gnat.

    W moim przypadku było następująco - najwpierw było za mało czynnika,
    presostat nie zezwalał na włączenie klimy, potem nabili mi za dużo i
    było to samo ... na koniec normalnymi nieszczelnościami troszkę sobie
    uszło i klima zaczeła działać.

    Na ten sezon zamierzam wymienić osuszacz i założyć nowy presostat który
    leży sobie w pudełeczku już z półtora roku :)

    Pozdrawiam !!

  • 16. Data: 2010-03-01 23:20:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Czarek Daniluk" <c...@u...com> wrote in message

    > I tu jest moim zdaniem błąd.
    > Co z tego że napełnisz sobie go na manometr jak tak naprawdę
    > nie wiesz ile go napuściłeś.

    A gdzie przeczytałeś że napuszczałem na manometr??
    Bo ja miałem manometry profesjonalne z długimi wężami
    do puszki i napuszczałem freonu według wagi puszki...
    System dostał tyle ile przewiduje instrukcja serwisowa.

    > W przypadku mojego samochodu ciśnienie w układzie było prawidłowe - a
    > klima i tak i tak nie działała ;) czytaj raz działała raz nie działała.

    Nikt tu nie twierdzi że jedyną przyczyną niedziałania klimy jest brak
    freonu.

> [...]
    >
    > Więc suma summarum - żeby zdiagnozować trzeba wiedzieć co z czym się je, a
    > nie podłączyć manometry i patrzeć się na nie jak sroka w gnat.

    Używając manometru do kontroli klimy trzeba wiedzieć jak go używać.
    Patrzenie na manometr gdy się sprzęgło na sprężarce nie włącza nie
    ma sensu :-) Istrukcja jak używać taki manometr jest zwykle na jego
    pudełku, ale najlepiej przeczytać instrukcję serwisową swojego auta.

> [...]
    > to samo ... na koniec normalnymi nieszczelnościami troszkę sobie uszło i

    No to nabili Ci sporo za dużo...

    > Na ten sezon zamierzam wymienić osuszacz i założyć nowy presostat który
    > leży sobie w pudełeczku już z półtora roku :)

    Powodzenia!