  • 1. Data: 2022-01-09 14:13:19
    Temat: USB 2.0 - jaki dysk zewnętrzny bez zewnętrznego zasilania?
    Od: klakier <k...@e...com>

    Z tego co poczytałem USB 2.0 daje 5V i 0,5A, USB 3.0 5V i 0,9A.

    Mam jeden HDD 1TB, który potrzebuje 0,55A, więc może jakoś by działał
    pod USB 2.0 albo i nie.

    Z ciekawości sprawdziłem SSD - potrzebuje 1A. No i zdziwienie, przecież
    USB 3.0 daje tylko 0,9A. Myślałem, że na USB 3.0 wszystkie dyski 2,5"
    bez problemu sobie poradzą.

    Działają u Was dyski zewnętrzne (bez zasilacza) na USB 2.0?

  • 2. Data: 2022-01-09 15:33:18
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2022-01-09 o 14:13, klakier pisze:

> [...]
    > bez problemu sobie poradzą.
    >
    > Działają u Was dyski zewnętrzne (bez zasilacza) na USB 2.0?

    Działają.
    Zasilacza potrzebują tylko te 3,5 cala, bo 12V.
    Ale kiedyś były popularne dyski z kabelkiem Y.
    Dolna odnoga do dysku a obie górne do komputera w celu
    zwiększenia zasilania. W jednym górnym był tylko przewód
    zasilający, to ten cieńszy.

    Dyski sprzedawane jako zewnętrzne (2,5cala) startują bez
    problemu na USB2.0. Sprawdzone na Toshibach 1 i 2 TB.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2022-01-09 18:38:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 09.01.2022 o 14:13, klakier pisze:
> [...]
    > bez problemu sobie poradzą.
    >
    > Działają u Was dyski zewnętrzne (bez zasilacza) na USB 2.0?

    Mam różnych z 10 i kilkanaście mi przez łapy przeszło zarówno USB2 jak i
    USB3, firmowe jak i składaki.
    Raz użyłem dodatkowego zasilania (znaczy z rozgałęzienia na drugą
    wtyczkę USB2.0) w jakiejś starej dziczy. Nigdy poza tym problemów z
    żadnym dyskiem czy to komputer, czy laptop czy TV.

    Te prądy to max przy rozruchu. Mało co ma faktycznie limity 0,5A
    zrobione na portach, bo po co dokładać elementy za kilka centów aby
    stracić niepotrzebnie miliony dolarów

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2022-01-09 19:04:37
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 09/01/2022 01:13 PM, klakier wrote:
> [...]
    > problemu sobie poradzą.
    >
    > Działają u Was dyski zewnętrzne (bez zasilacza) na USB 2.0?

    A tak z ciekawosci:
    czym rozni sie taki dysk od kart micro sd?

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 5. Data: 2022-01-09 19:21:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/01/2022 19:04, 2late wrote:
    > A tak z ciekawosci:
    > czym rozni sie taki dysk od kart micro sd?

    Przeznaczeniem. Za czym idzie żywotność.

    Używanie karty SD w celu, innym niż pojedyncze zapisy zdjęć, może (i
    zazwyczaj tak jest) kończyć się uszkodzeniem. Karty SD nie miewają tak
    dobrych algorytmów wear-leveling co *dyski* SSD i nie potrzebujące ich
    wcale dyski mechaniczne.

    Odpal dowolny system operacyjny z karty SD. Niektóre wymiekną po kilku
    godzinach pracy, inne będą działać długo, często to loteria.

    Jeśli więc będziesz tam trzymał zdjecia - spoko. Ale jeśli zainstalujesz
    tam linuxa, będziesz używał do kompilacji, jako nagrywarkę monitoringu
    itd - lepiej nie.

  • 6. Data: 2022-01-09 19:27:22
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 09/01/2022 06:21 PM, heby wrote:

> [...]
    > tam linuxa, będziesz używał do kompilacji, jako nagrywarkę monitoringu itd

    Mam 5 roznych raspberry pi ktoree chodza 24/7 i nigdy mi zadna karta nie
    padla ale ja mam w ogole szczescie do dyskow. Chyba tylko jeden i jedna
    karta pamieci mi padla.
    Nie wiedzialem tez, ze autorowi watku chodzi o dysk SSD. Myslalem ze jak
    USB 2 to jakis przenosny storage.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 7. Data: 2022-01-09 19:56:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/01/2022 19:27, 2late wrote:
    > Mam 5 roznych raspberry pi ktoree chodza 24/7 i nigdy mi zadna karta nie
    > padla

    Nowe karty nie padają tak szybko.

    Ale wyrzuciłem już kilka, pracujacych w Pi. Zazwyczaj przechodziły w
    tryb read-only, przy okazji robią kaszankę z filesystemu.

    Isnieją na rynku karty z wear-leveling, nadajace się do Pi, ale to nie
    są wszystkie i nie ma ich jak rozpoznać, producenci się tym nie chwalą
    na opakowaniach.

    > Nie wiedzialem tez, ze autorowi watku chodzi o dysk SSD. Myslalem ze jak
    > USB 2 to jakis przenosny storage.

    Bez względu czy chodziło o dysk mechaniczny, czy SSD, bedzie on lepszy
    niż SD w *niektórych* zastosowaniach. A w zastosowaniu taniości, to w
    ogóle mechniczny jest nie do pobicia, ciągle.

    Obecnie obudowy na dyski SSD są ok i sam używam dysku M.2 w obudowie
    baseusa USB3 do bootowania Linuxa, na którym mam podręczne narzędzia.
    Działa komfortowo, szybko i jest mały gabarytem.

    Te same eksperymenty z kartą SD skończyły się zajechaniem w kilka
    tygodni dwóch sztuk róznych producentów. No i prędkość z innej bajki,
    zapisu szczególnie.

    Karta SD ustępuje dyskowi SSD w wielu kategoriach, ale czy mają
    znaczenie dla watkotwórcy, nie wiem.

  • 8. Data: 2022-01-09 22:26:30
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 09/01/2022 06:56 PM, heby wrote:

    > Te same eksperymenty z kartą SD skończyły się zajechaniem w kilka tygodni
    > dwóch sztuk róznych producentów. No i prędkość z innej bajki, zapisu
    > szczególnie.

    No to w czym problem? Jedyna karta pamieci jaka i padla, i to w kamerze,
    wlasnie na zdjecia i filmy, to normalnie reklamowalem i sandisk przyslal mi
    nowa. Wypelnilem jakis folrmularz, o ile pamietam musialem podac do czego
    uzywam karty, poczekalem z 3 tygodnie i przyslali. teraz chyba reklamuja
    karty jako gwarancja dozywotnia.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 9. Data: 2022-01-09 22:52:35
    Od: jn <j...@m...invalid>

    W dniu 09.01.2022 o 19:56, heby pisze:
    > Isnieją na rynku karty z wear-leveling, nadajace się do Pi, ale to nie
    > są wszystkie i nie ma ich jak rozpoznać, producenci się tym nie chwalą
    > na opakowaniach.

    Polski producent wideorejestratorów nagrywających w pętli napisał o
    kartach nadających się do jego urządzeń.
    https://prido.pl/jaka-karta-do-wideorejestratora/
    Podobno wytrzymują więcej od "zwykłych" kart.

  • 10. Data: 2022-01-09 23:06:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/01/2022 22:26, 2late wrote:
    > No to w czym problem?