  • Data: 2022-06-28 16:11:05
    Temat: Re: 2.5" NASy domowe z WiFi 5 GHz
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 62b9ae59$1$548$6...@n...neostrada.pl

    > W wolnej chwili namaluję w SVG obudowę na pięć 2.5"?

    Może namaluję szkice rzutów...

    .------------------------------. 7 lub 9 grubość 70 szerokość 100 wysokość
    | .-. .-. .-. .-. .-. .-. |
    | |*| |*| |*| |*| |*| | | |
    | | | | | | | | | | | |k| |
    | | | | | | | | | | | |a| |
    | | | | | | | | | | | |N| |
    | | | | | | | | | | | |A| |
    | | | | | | | | | | | | | |
    | '-' '-' '-' '-' '-' '-' | ~ miękkie przewody ułatwią montaż
    | '~~~~'~~~~'~~~~'~~~~'~~~~' | dysków i grawitacyjną wentylację
    'U----------------------------U' U gumowe nóżki tłumiące drgania

    Chcę to podłączyć via WiFi AC 867 Mb/s czy jak kto woli 1200 Mb/s.
    Niby może mieć Ethernet 1 Gb/s, ale u mnie to tak sobie przydatne;
    USB_3 lub USB_C niby też może mieć, ale wolę jednak WiFi_AC lub WiFi_AX.

    Małe, bez miejsca na 3.5", z małym zasilaczem (HDD nie muszą startować
    jednocześnie -- można zadbać, by odpalały kolejno) i bez wentylatora,
    ale być może ożebrowane na zewnątrz...

    Nie umiem wymierzyć/obliczyć potrzebnej powierzchni ożebrowania, ale
    takie, jak wyżej, zapewni aż zbyt dobre chłodzenie, choć może być
    zbyt kosztowną ekstrawagancją...

    Ostatecznie można zasilić via USB -- które by też mogło pracować jako
    komunikacyjny port USB. Wtyczka całkowicie chowana wewnątrz obudowy,
    by nie była podatna na złamania...

    Pobór energii? Maksymalnie 10 W ciągle, czyli 25 W spokojnie wystarczy?
    Tyle dają telefoniczne zasilacze, ale nie laptopy itp... Więc raczej ;)
    zasilanie via USB odpada... Zwykła koncentryczność, 12 V, 2A... Czym
    awaryjnie konfigurować? -- można via USB, można via Ethernet, nawet Gb/s.

    -=-

    Koniec? Qbik 12cm i zasilacz we wtyczce do ściany 230 V 50 Hz?
    Może od 90 V do 280 V od 40 Hz do 70 Hz? ;)

    -=-

    Obudowa i dyski -- skręcanie z ciepłoprzewodzącą pastą.

    -=-

    Montaż płytki z elektroniką?...
    Tak ją trzeba przymocować, by nie izolowała cieplnie ścian
    obudowy, czyli odpada ściskanie laminatu ścianami obudowy itp...

    -=-

    IF -- jesteś elektronikiem? Umiesz policzyć minimalną powierzchnię
    tracenia ciepła? Umiesz zamontować płytkę z elektroniką? Może znasz
    cenę potrzebnego aluminium?

    -=-

    Rzecz jasna taka (aluminiowa) obudowa jest zbyt ciasna dla WiFi. :)
    Można ją zamienić na ciepłoprzewodzące tworzywo sztuczne przeźroczyste dla fotonów?
    Nawet, jeśli takowe jest (a chyba jest) raczej będzie drogie i trudne do
    znalezienia...

    Tedy być może warto zrezygnować z wygody WiFi?...

    Może sąsiedztwo dysków zbyt mocno zakłócałoby łączność?
    Obecność laptopa nie przeszkadza zbyt mocno...

    -=-

    Może te żebra są zbyt długie? Może zamiast żeber z 5 dysków zwiększyć
    do 7 lub jeden z boków obciąć do 100 mm? Może jedną stronę (tę od
    elektroniki) pozbawić w ogóle metalu i dać tam właśnie anteny WiFi?
    Dyski wytrzymują do 55°C lub 60°C, ale im bliżej 35°C tym lepiej,
    zaś elektronika wytrzyma znacznie (ze 40°C) więcej... Miejsca po
    tej ściance wystarczy do anten WiFi, choć elektronika NAS będzie
    wywierała zły wpływ... Od ostatniego 9mm dysku 42 mm? -- to dużo
    na elektronikę i anteny WiFi oraz plastykową obudowę... Sztywność
    konstrukcji oprze się o sztywność samych dysków. :) Trzy sztywne,
    aluminiowe ściany obudowy, dwie ażurowe, jedna plastykowa...

    Można dać żebra tylko po bokach -- wówczas na elektronikę i anteny
    będzie jeszcze więcej miejsca... 62 na 120 na 120? Ponad połowa
    objętości na elektronikę i anteny? Można zrezygnować z sześciennego
    kształtu... Można dorzucić szósty dysk?...

    Można jednak dorzucić miejsce na uniwersalny akumulator -- choćby
    jakiś z telefonu komórkowego... Nie musi być dostępny z zewnątrz.
    Jeśli ktoś potrafi zamontować dyski, potrafi wymienić akumulator
    niewymienny, bo schowany wewnątrz...

    Jeśli jest Ethernet Gb/s -- można dać z nim zasilanie 24 W?

    -=-

    Dyski muszą stać -- nie mogą leżeć. Jeśli będą leżały, ściana je
    trzymająca będzie musiała być ażurowa, a raczej ta ściana musi być
    sztywna. Oczywiście można od dołu i góry dać ,,pełnię szczęścia'',
    ale to skutecznie zaburzy grawitacyjne chłodzenie...

    -=-

    Dlaczego od dołu przewodu? Bo chyba tam dyski są mniej odporne niż z góry.
    Skoro jest ażurowa (jak w głośnikach) obudowa z góry i z dołu, jest spore
    ryzyko uderzenia w dysk z góry lub z dołu -- raczej:
    - częściej coś (książka) spadnie na serwer z góry
    niż
    - serwer spadnie na coś lub zostanie położony na czymś...

    Ale może dokładnie odwrotnie -- warto dać więcej miejsca (na ewentualne
    wgnioty) z góry, gdzie byłyby przewody, niezbyt wrażliwe na odkształcanie...

    Kurz osadza się chętniej na górze, niż na dole a chyba mniej zła
    uczyni od strony przeciwnej do złącz...

    Żebra długi na 20 mm trochę śmiesznie wyglądają:

    .------------------------------.
    ====| .-. .-. .-. .-. .-. .-. |=====
    ====| |*| |*| |*| |*| |*| | | |=====
    ====| |H| |H| |H| |H| |H| |e| |=====
    ====| |D| |H| |H| |H| |H| |l| |=====
    ====| |D| |D| |D| |D| |D| |e| |===== żebra oczywiście
    ====| | | | | | | | | | | |k| |===== muszą być pionowe
    ====| |0| |1| |2| |3| |4| |t| |===== nie poziome, ale
    ====| | | | | | | | | | | |r| |===== tu trudno oddać
    ====| | | | | | | | | | | |o| |===== ich wygląd...
    ====| | | | | | | | | | | |n| |=====
    ====| | | | | | | | | | | |i| |=====
    ====| | | | | | | | | | | |k| |=====
    ====| | | | | | | | | | | |a| |=====
    ====| | | | | | | | | | | | | |=====
    ====| | | | | | | | | | | |N| |=====
    ====| | | | | | | | | | | |A| |=====
    ====| |*| |*| |*| |*| |*| |S| |=====
    ====| | | | | | | | | | | | | |=====
    ====| '-' '-' '-' '-' '-' '-' |=====
    ====| '~~~~'~~~~'~~~~'~~~~'~~~~' |=====
    'U----------------------------U'

    nawet wówczas, gdy są tylko równoległe do dysków...
    (czyli tu by wystawały nad ekran -- prostopadle do ekranu)

    Z pewnością chcę zrezygnować z wentylatorów/wiatraków.

    -=-

    Prostopadłościan wyższy niż bok podstawy daje chybotliwość?
    Lepiej położyć? Wówczas -- więcej dysków, dłuższe żebra, coś jeszcze?...

    Część z elektroniką stać będzie dalej od ściany (mebla czy domu)
    dzięki czemu całość będzie miała tendencje do przewracania się
    w tył, nie na podłogę... ;) -- środek ciężkości jest przesunięty
    z uwagi na wagę dysków, anten i elektroniki oraz ewentualnie
    plastykowej obudowy od strony anten i elektroniki... Nóżki
    nie są ulokowane w skrajnych miejscach obudowy z uwagi na żebra...

    Można by elektronikę dać po przeciwnej stronie niż anteny?
    Laptop ma długie przewody antenowe -- i jakoś pracuje WiFi...

    Wówczas środek ciężkości byłby bliżej środka geometrycznego...
    I bliżej gumowych nóżek...

    Jeśli żebra będą tylko równolegle do dysków -- nóżki będą niemal
    w skrajnych miejscach poprzecznych do dysków, zaś nieskrajność
    spowodowana żebrami niewiele popsuje, bo w tym kierunku masa
    jest rozłożona ~równomiernie.

    -=-

    Proszę o złośliwą, kąśliwą krytykę, ale rozsądną. Wypowiedzi typu:
    - debil
    - głupota
    - nie chcę
    - jestem lepszA
    - mam rację
    - [wolę seks]

    odpadają...

    Milej widziane:
    - głupota, bo {rozsądny argument}
    - jesteś dyletantem -- nie można czegoś, bo cośtam...
    - to jest złe, albowiem...

    Niemile widziane także wypowiedzi typu:
    - jesteś miSZCZem

    gdyż niewiele wnoszą...

    -=-

    Ważna jest także elektronika, ale tu chyba nie ma wielkiego wyboru.
    To musi być po prostu jakiś komputer oparty o RISC pracujący pod
    kontrolą Linuksa, chyba że kogoś stać na własny system, choćby
    szczątkowy... RAMki są tanie -- nie warto tu oszczędzać...

    Wbudowany (oby sprawny) akumulator pomógłby w keszowaniu zapisu?
    Może wystarczyłyby solidne superkondensatory?

    -=-

    Komponenty mogą być typowe, ale bez przesady:

    - akumulator może być typowy
    - gniazda zasilające czy (ewentualnie) komunikujące też mogą być typowe
    - może być typowa Malinka, ale bez nadmiaru ;) USB itp...

    - nie można zaadoptować NSA na dyski 3.5" jeżdżące sankami
    - nie można zaadoptować zwykłego, lecz starego, niepotrzebnego PeCeta

    DDR4 co najmniej -- może DDR5? Nie wiem, czy SODIM, czy LPDDR...

    Może od razu warto WiFi_6, czyli WiFi_AX?... Z masą anten?...
    Akurat masa anten nie jest konieczna...

    --