    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: 2 dyski, GPT i MBR na jednym kompie
    Date: Thu, 4 Nov 2021 16:49:43 +0100

    W dniu 4 lis 2021 o 11:21, trybun instaluje dysk:

    > Czy zainstalowanie dysku HDD MBR z danymi (min Win XP)
    > do nowego kompa w którym jest dysk SSD GPT z Win10 nie
    > zszkodzi któremuś z dysków, ew samemu komputerowi?

    Wprowadzi/znacząco_zwiększy lagowania.

    HDD 3.5" -- obciąża głównie 12V, więc nie stanowi problemu.
    HDD 2.5" -- obciąża 5V, ale bez szaleństw ciągnie ~ćwierć
    ampera, więc też nie stanowi problemu, pomijając chwilę
    startowania, gdy może zażądać ponad pół ampera...

    GPT i MBR to tylko różne tablice takich samych partycji.
    (prawie takich samych -- w praktyce na razie dokładnie
    takich samych, zwłaszcza w wypadku SSD, gdyż zwykle
    SSD są niezbyt pojemne...)

    BTW -- po co komuś GPT, skoro na dysku ma tylko jedną
    partycję? ;) Miewam nawet ćwierć setki partycji -- na
    jednym fizycznym dysku z MBR... I nie narzekam... Nie
    mam też dysków/dysku o pojemności większej niż 2TB...

    -=-

    Coraz częściej żałuję kupna SSD -- niewielki zysk
    w zestawieniu z kosztem. Lepsze rozwiązanie:
    - więcej RAM
    - więcej szybkich HDD (co dwie głowice to nie jedna)
    - część (wystarczy kilkaset MB na tymczasowe śmieci)
    RAM jako RAMdysk
    Najlepszym jest oczyszczenie Win z odchodów, choćby
    z nikłej części...

    --