  • 1. Data: 2021-11-04 11:21:55
    Temat: 2 dyski, GPT i MBR na jednym kompie
    Od: trybun <C...@j...cb>

    Czy zainstalowanie dysku HDD MBR z danymi (min Win XP) do nowego kompa w
    którym jest dysk SSD GPT z Win10 nie zszkodzi któremuś z dysków, ew
    samemu komputerowi?

  • 2. Data: 2021-11-04 11:45:51
    Temat: Re: 2 dyski, GPT i MBR na jednym kompie
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Obydwa na złączach SATA?

    -----

  • 3. Data: 2021-11-04 14:14:23
    Od: trybun <C...@j...cb>

    W dniu 04.11.2021 o 11:45, ąćęłńóśźż pisze:
    > Obydwa na złączach SATA?
    >

    > -----

    Tak, na SATA.

  • 4. Data: 2021-11-04 14:31:19
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No to jazda (byle zasilacz dał radę).

    -----

  • 5. Data: 2021-11-04 16:49:43
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 lis 2021 o 11:21, trybun instaluje dysk:

    > Czy zainstalowanie dysku HDD MBR z danymi (min Win XP)
    > do nowego kompa w którym jest dysk SSD GPT z Win10 nie
    > zszkodzi któremuś z dysków, ew samemu komputerowi?

    Wprowadzi/znacząco_zwiększy lagowania.

    HDD 3.5" -- obciąża głównie 12V, więc nie stanowi problemu.
    HDD 2.5" -- obciąża 5V, ale bez szaleństw ciągnie ~ćwierć
    ampera, więc też nie stanowi problemu, pomijając chwilę
    startowania, gdy może zażądać ponad pół ampera...

    GPT i MBR to tylko różne tablice takich samych partycji.
    (prawie takich samych -- w praktyce na razie dokładnie
    takich samych, zwłaszcza w wypadku SSD, gdyż zwykle
    SSD są niezbyt pojemne...)

    BTW -- po co komuś GPT, skoro na dysku ma tylko jedną
    partycję? ;) Miewam nawet ćwierć setki partycji -- na
    jednym fizycznym dysku z MBR... I nie narzekam... Nie
    mam też dysków/dysku o pojemności większej niż 2TB...

    -=-

    Coraz częściej żałuję kupna SSD -- niewielki zysk
    w zestawieniu z kosztem. Lepsze rozwiązanie:
    - więcej RAM
    - więcej szybkich HDD (co dwie głowice to nie jedna)
    - część (wystarczy kilkaset MB na tymczasowe śmieci)
    RAM jako RAMdysk
    Najlepszym jest oczyszczenie Win z odchodów, choćby
    z nikłej części...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 6. Data: 2021-11-04 23:33:27
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:sm0ven$lhk$1@gioia.aioe.org>
    user Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

    > BTW -- po co komuś GPT, skoro na dysku ma tylko jedną
    > partycję? ;) Miewam nawet ćwierć setki partycji -- na
    > jednym fizycznym dysku z MBR... I nie narzekam...

    Podstawowych partycji?

    --
    Piter

  • 7. Data: 2021-11-05 03:46:14
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 04.11.2021 o 23:33 tako rzecze PiteR:

    > Podstawowych partycji?

    Trzy podstawowe, jedną rozszerzoną, a w niej ,,logiczne dyski'',
    z ktorych też można bootować, choć aktywnymi być nie mogą...

    Nie wie, czemu służyć miało Twe pytanie...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 8. Data: 2021-11-05 16:26:26
    Od: trybun <C...@j...cb>

    W dniu 04.11.2021 o 14:31, ąćęłńóśźż pisze:
    > No to jazda (byle zasilacz dał radę).
    >

    > -----

    Chyba jednak sie nie przekonamy czy działa, wydaje się że ten dysk jest
    za duży do tej obudowy w nowym kompie. Normalne oszustwo bo w
    specyfikacji pisali że jest miejsce na HDD 3,5", a nawet na dwa takie
    dyski i dwa 2.5".

  • 9. Data: 2021-11-05 16:28:01
    Od: trybun <C...@j...cb>

> [...]
    > (prawie takich samych -- w praktyce na razie dokładnie
    > takich samych, zwłaszcza w wypadku SSD, gdyż zwykle

    Czyli nie widzisz przeciwwskazań? Pytanie już trochę teoretyczne bo
    zdaje się że ów HDD chyba nie zmieści się do obudowy w nowym kompie..

    Za sprawą GPT i MBR to lagowanie? Bo jeżeli chodzi o samą kompilację HDD
    i SSD z MBR  to nic takiego nie ma miejsca. Mało tego, mam taki zestaw w
    komputerze sprzed 10lat, ostatnia reinstalacja systemu jekieś 3-4lata
    temu, na dyskach coś około 400GB danych a system wstaje w 7sekund, dla
    porównania - nowy komp, procesor nie dość że współczesny to jeszcze
    wyższej klasy, jeden dysk SSD i poza systemem na dysku nie ma nic a Win
    10 na uruchomienie potrzebuje 10sekund..

> [...]
    >  - część (wystarczy kilkaset MB na tymczasowe śmieci)
    >    RAM jako RAMdysk
    > Najlepszym jest oczyszczenie Win z odchodów, choćby

    No, może przeszkadzać hałas jaki generuje HDD.

  • 10. Data: 2021-11-05 19:04:02
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:sm25tm$k6o$1@gioia.aioe.org>
> [...]

    > z ktorych też można bootować, choć aktywnymi być nie mogą...
    >
    > Nie wie, czemu służyć miało Twe pytanie...

    Chciałem się upewnić, że na MBR nie da się założyć
    więcej niż cztery podstawowe a może się da tajnym linuksem na cd?

    Bo ja nielubię dysków logicznych. Bo nie.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę