    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: 2021 vs 2022
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <ssp3kh$d8$1$Cav@news.chmurka.net> <sspjai$aj6$2$m4rkiz@news.chmurka.net>
    <ssqogf$3os$1$Cav@news.chmurka.net>
    <61f11ead$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@4...com>
    <61f128d1$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <ssrc7a$h53$3$Cav@news.chmurka.net>
    <61f16823$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <sstf31$rup$2$Cav@news.chmurka.net>
    <61f2bd7a$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <st038v$qva$1$Cav@news.chmurka.net>
    <61f3d77b$0$492$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 28 Jan 2022 13:21:47 +0100

    On Fri, 28 Jan 2022 12:46:03 +0100, nadir wrote:

    > Bo nas na inne nie było stać. Jak kogoś było, to sprowadzał sobie
    > samochód bezpośrednio z zagranicznego salonu, ta ostatnia możliwość
    > istniała jeszcze za czasów komuny.

    Za komuny mozna bylo tez kupic w Pewexie.
    Takze krajowe produkty.

    > Szwajcaria, Islandia czy Norwegia też nie były, i nadal nie są w UE, u
    > nich też sprzedawali tak ochoczo Nexię czy Espero? A może w
    > Szwajcarskich salonach królują nadal Aveo i Lacetti?

    google znajduje cos w Szwajcarii i Norwegii.

    Ale glownie samochody używane, pochodzenie moze byc rozne.
    A lacetti to juz GM.

    Jak pokazywalem - Daewoo zawital do Niemiec w 1995, podejrzewam
    ze w wiekszosci EU sie musial zaainstalowac, w tym i Szwajcarii i
    Norwegii. Wyjedzie Niemiec za granice, auto sie zepsuje, i co ?

    https://bilregisteret.no/PP21388

    Z jakiegos prywatnego importu?

    https://bilregisteret.no/YZ45106
    Bo ten to juz chyba z norweskiej dystrybucji.

    > Tańsze bo często gorzej wyposażone, mam samochód wyprodukowany dekadę po
    > naszym wejściu do UE ale z wyposażeniem niedostępnym w naszych salonach,
    > bo by się najnormalniej w świecie nie sprzedał, a w Niemczech jego zakup
    > to bułka z masłem.

    > Na taniość samochodu oprócz gołej ceny ma jeszcze wpływ siła nabywcza
    > pieniądza. Niemiec, Francuz czy nawet Norweg, który nie jest w EU,
    > pracują na taki sam model samochodu jak Polak tak ze dwa razy krócej.

    W Norwegii podatki wysooookie. I w Danii tez.

    Owszem - sila nabywcza rodakow mniejsza, na drozsze modele jeszcze
    mniejsza, ale troche bogatych mamy.
    I sie sprzedaja Mercedesy, Lexusy, Porsche, Ferrari ...

    W sytuacji gdy w salonie klient samochod zaledwie zamawia, to i
    problem wyposazenia mniejszy - co zamówi, to mu sie dostarczy.
    Za 3 miesiace. Teraz dluzej.

    > Co wymyśliłem? Że sprzedawano nam gorsze samochody tylko z tego powodu,
    > że byliśmy po prostu biedniejsi a nie z powodu bycia lub nie poza UE?

    Owszem.
    Ale tez po wejsciu do UE zaczelismy byc coraz bardziej bogatsi.

    trzeba tez przyznac, ze bycie w UE ułatwia handel, ale tez w branzy
    moto to raczej nigdy nie byl znaczący problem.

    Tak czy inaczej - po wejsciu do UE znikly tez zapory przy sprowadzaniu
    aut uzywanych, co zaraz odbilo sie na sprzedzazy nowych samochodow w
    salonach.

    J.