    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: 3d -> 2d
    Date: Sat, 01 Dec 2012 18:25:41 +0100

    W dniu 2012-12-01 11:39, firr kenobi pisze:
    > Ostatnio naszła mnie idea by podzialac troche w
    > softwarowym rasteryzerze, tj zrobic sobie prosty,
    > (prosty framework do 2d mam juz zrobiony, o tyle
    > prosty rasteryzer z kulkami czy trojkatami to
    > nie jest juz tak duzo roboty

    Parser mi się wyłożył. Nie zamknąłeś nawiasu, nie
    kontynuowałeś myśli sprzed nawiasu. Wdałeś się
    w dygresję i zapomniałeś napisać, o co chodzi.
    ...zrobić sobie prosty _co_?

    Czytaj posty przed wysłaniem.

    > potrzebuje jednakze wzorku na rrzutowanie
    > wspolrzednych 3d na ekran 2d dla danego
    > ustawienia kamery
    >
    > kamera jest u mnie opisana przez:

    > float3 cameraPos = {0,0,0};
    > float3 cameraDir = {0,0,-1};
    > float3 cameraUp = {0,1,0};
    > float3 cameraLeft = {1,0,0};

    A co znaczą te punkty?
    Rozumiem, że pos to położenie środka (wyróżnionego
    punktu), dir to kierunek patrzenia, up i left to
    ścianki kamery.

    {dir, up, left} są wzajemnie prostopadłe.
    > jak zrzutowac
    >
    > float3 wierzcholek = {-20, -10, 200};
    >
    > na ekran dla danych ustawien kamery?

    No to nic prostszego.
    Zakładam, że wektory są stojące. ' to transpozycja, * mnożenie.

    {dir, up, left} są prostopadłe i odpowiednio wyskalowane.

    X - punkt do obróbki.

    X2 = X - Pos.

    Cle = (Left')*X2 (czyli po ludzku, dostajemy liczbę w wyniku
    dodania przemnożonych współrzędnych
    left.x * X2.x + left.y * X2.y +left.z * X2.z)

    Cup = (Up')*X2

    Dodatkowo, jeśli chcesz wiedzieć, czy punkt nie jest czasem
    za kamerą, liczysz Cdi = (Dir')*X2. Jeśli jest dodatni, jest
    przed kamerą, jeśli ujemny, za. Jeśli ==0, to punkt jest na
    powierzchni kamery.

    Można to zapisać macierzowo

    [Cle;Cup; Cdi] = [left'; up'; dir] * (X-Pos)

    Macierz ze środka składa się z wektorów leżących (obróconych)
    jeden na drugim.

    Jeśli zamiast wektorów w 3D użyjesz sztuczki z dodatkowym wymiarem,
    zawsze równym 1, czyli
    X = {x; y; z; 1}

    to możesz stworzyć jedną macierz rzutowania na kamerę:
    M = [left', 0; up', 0; dir, 0; 0,0,0,1] *
    * [ 1,0,0,-pos_x; 0,1,0,-pos_y; 0,0,1,-pos_z; 0,0,0,1 ]

    A taka operacja ma najprawdopodobniej wsparcie sprzętowe.
    Chociaż pierwsza wersja nie wykonuje niepotrzebnych obliczeń,
    nie wiem, którą się obecnie używa.

    pzdr
    bartekltg