    Date: Mon, 15 Nov 2021 21:57:43 +0100
    Subject: Re: Akumulator
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.11.2021 o 21:20, jedrek pisze:
> [...]
    >
    > I co niby ma dawać te 15,4V? Chyba, że zakładasz źródło prądowe, które
    > wymusza ciągły prąd = 10% pojemności, bez względu na stan naładowania
    > akumulatora. Co z automatu już podbija napięcie na akumulatorze na końcu
    > ładowania, względem mniejszych prądów ładowania kończących na około
    > 14,5V (w temperaturze pokojowej) proces chemiczny ładowania
    > współczesnych ołowiaków z płynnym elektrolitem. Dla mnie intensywne
    > gazowanie to już sygnał, że już nic ponadto do aku nie wepchamy energii
    > więcej. Zaczyna intensywnie gazować to trzymam jeszcze z pół godziny i

    Przecież napisałem o gazowaniu, nawet prąd podałem "z sufitu"~ domyślny
    0,5A bo pytacz nie podał jakiej pojemności ma akumulator.

    > Gdy ładuję prostym prostownikiem (trafo i prostownik pełnookresowy,
    > czyli 100Hz tętnienia na wyjściu) to w takt naładowania prąd spada (jako
    > rozładowany aku, to ten prosty prostownik startuje z typowym 10% prądem
    > - tak dobrali napięcie wyjściowe przy obliczaniu trafa, że taka 45Ah
    > dostaje w okolicy ~4A na starcie) i dla aku 45Ah uzyskuję końcowe 14,5V
    > - przy prądzie już wtedy jakieś 0,5-1A (w zależności od stanu
    > technicznego akumulatora związanego z jego wiekiem).

    Taa, wszystko fajnie ale teraz sobie wyobraź że masz akumulator 220Ah i
    wszystko o kant dupy, bo czas ładowania się zmieni i możesz swoim
    prostownikiem nigdy nie osiągnąć 14,5V :) Inna sprawa, że odchodzi się
    od tego typu prostowników. Kiedyś były "dobre" bo innych nie było ale
    mają sporo wad. Dzisiaj realizuje się ładowanie inaczej, szczególnie
    kiedy akumulator wymaga "dopieszczenia" w sensie że już jest wiekowy i
    zasiarczony. Zwykłym prostownikiem nie uzyskasz dobrych efektów a
    różnice w pojemności akumulatorów wymagają zmian prądu jak i napięcia
    ładowania.

    > Ciągnięcie jeszcze
    > tego wyżej, przez dalsze trzymanie ładowania uważam, za bezcelowe, bo
    > już przy tym niecałym 3% prądzie gazowanie elektrolitu jest jak butelka
    > z wodą mocno gazowaną, do której po odkręceniu zakrętki przyłożyliśmy
    > uchu. A puszczając w tym momencie ten 10% prąd, to już się zaczyna
    > niezłe bulgotanie, jak woda w gotującym się jajku w garnuszku na gazie :)

    Dochodzi jeszcze temperatura o której wspomniałem. Każdy akumulator w
    zależności od pojemności wymaga innego ładowania ale do czegoś musiałem
    się odnieść, bo pytacz zataił pojemność swojego aku i musiałem użyć
    defaultu :)

    > Centra do swoich ołowiaków elektrolitowych podaje w instrukcji, żeby nie
    > ładować wyżej niż 14,4V.

    Nic mu nie będzie, jeśli przez parę godzin dostanie 0,5A przy 15.4V i
    śladowym gazowaniu. Muszę dodać że na myśli mam pojemność <60Ah/średnia
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>