-
Data: 2016-11-07 19:37:37
Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):
> Ale w kilku miejscach w necie
> wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
> fabryczny bo bedzie niedoladowany.
Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem.
Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:
1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.
2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz
przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.
3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko
aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa.
Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych
łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i
co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
(niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność
wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy
maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu.
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w
dzień.
Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
zwarcie w celi.
5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic
nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając
aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony
automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki
wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne.
--
Jacek
I hate haters.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.11.16 19:43 J.F.
- 07.11.16 20:14 Tomasz Gorbaczuk
- 07.11.16 20:18 Tomasz Gorbaczuk
- 07.11.16 20:20 Tomasz Gorbaczuk
- 07.11.16 23:22 PiteR
- 08.11.16 07:50 J.F.
- 08.11.16 09:10 sirapacz
- 08.11.16 09:42 Shrek
- 08.11.16 10:01 J.F.
- 08.11.16 10:08 Jacek Maciejewski
- 08.11.16 10:20 Jacek Maciejewski
- 08.11.16 10:27 Shrek
- 08.11.16 10:40 J.F.
- 08.11.16 11:11 J.F.
- 08.11.16 11:20 PiteR
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dla UTRWALENIA: jak działają "EKO" ZBRODNIARZE
- Emisyjność BEV
- Modulacja FM
- Chińczycy już ZAREAGOWALI!!!! Klamki zewnętrzne w samochodzie MAJĄ BYĆ KLAMKAMI
- Giełdy samochodowe
- #Motodziennik 358 - Czy ELEKTRYKI są jak AZBEST? Wyniki badań
- Dieta dla prątkowców
- Re: Leżakujące SSD gubią po roku dane
- Taką elektromobilność należy promować i wspomagać
- #motodziennik 356 - 3.0TDI wraca, Tesla z PRZYCISKAMI, Fiat 500 z ceną, OPŁATA DROGOWA od ELEKTRYKÓW
- DRL tylne
- tankuj na MOL
- konpederacki debil o fotelikach
- Elektryki to jednak smrody
- musimy kupować 25% elektryków czyli MILION samochodów co roku. Jak nie to będzie KARA ;[)
Najnowsze wątki
- 2025-12-15 Warszawa => Fullstack PHP Developer <=
- 2025-12-15 Prezydent i Marszałek Sejmu
- 2025-12-15 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-12-15 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2025-12-15 Białystok => Programista Dynamics 365 Commerce/POS <=
- 2025-12-15 Białystok => Dynamics 365 Commerce/POS Developer <=
- 2025-12-15 Białystok => Konsultant ERP Microsoft Dynamics 365 Commerce <=
- 2025-12-15 Chanuka
- 2025-12-15 Czy w RP3 prezydent może odmówić mianowania jednego ministra z gabinetu? [Czechy]
- 2025-12-15 Czas to pieniądz...
- 2025-12-15 Wrocław => Programista React ze znajomością C++ <=
- 2025-12-14 Dla UTRWALENIA: jak działają "EKO" ZBRODNIARZE
- 2025-12-13 Emisyjność BEV
- 2025-12-13 Dla odprężenia - niezły zawodnik
- 2025-12-12 Cyna dylemat




Chińskie auta: Od niskiej jakości do globalnego lidera. Co pokazuje raport EFL?