  • 31. Data: 2013-02-14 21:49:15
    Temat: Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > nawet zetknąłem się z taką anteną na zakres UKF. Powszechnie stosowano
    > takie anteny w odbiornikach do "łowów na lisa" na 3,5 MHz i używało się
    > "zwykłych" prętów.
    > Niepożądaną kierunkowość można zwalczyć stosując 2 skrzyżowane pręty, choć
    > ja raczej bym wykorzystał ją do eliminacji sygnału zakłócającego. Zresztą,
    > minimum promieniowania ma dosyć wąski kąt a w zastosowaniu samochodowym i
    > tak odbieramy głównie stacje leżące przed albo za naszym wozem, więc ta
    > kierunkowość specjalnie by nie przeszkadzała.

    No taki komentarz odbieram jako zachętę do prób.
    Poszukam gdzieś w sieci ferrytu i jak zmajstruję i coś usłyszę, to napiszę.

    Marvin

  • 32. Data: 2013-02-15 08:52:01
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 14.02.2013 13:59, Marvin pisze:

    > Jeśli to cudo by odbierało w ogóle, można dalej pomyśleć nad dwoma
    > antenami w formie krzyża pracującymi równolegle.

    Nie może być zwyczajnie równolegle, bo powstanie wypadkowa
    charakterystyka tak samo kierunkowa z mocnym zanikiem. Ale pomysł można
    ulepszyć, zrobić na zasadzie anteny kołowrotowej używanej w nadajnikach
    telewizyjnych. Też dipole skrzyżowane, ale jeden zasilany w fazie
    przesuniętej o PI/4 względem drugiego. Tylko, czy warto komplikować,
    skoro kawał pionowego drutu wystarcza.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 33. Data: 2013-02-15 09:23:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Feb 2013 08:52:01 +0100, Cezary Grądys napisał(a):

    > Nie może być zwyczajnie równolegle, bo powstanie wypadkowa
    > charakterystyka tak samo kierunkowa z mocnym zanikiem

    Fakt, po namyśle przyznaję ci rację. Ale jakby te dwie anteny podać na dwa
    wejścia sumującego wzmacniacza? :)
    --
    Jacek

  • 34. Data: 2013-02-15 13:04:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości

    >Fakt, po namyśle przyznaję ci rację. Ale jakby te dwie anteny podać
    >na dwa
    >wejścia sumującego wzmacniacza? :)

    To samo. Z jednego kierunku sie dodadza, a z innego sie odejma.

    Przesuwnik fazowy, w jednej opoznic o 90 st, wyjdzie polaryzacja
    kolowa ... niestety - w jeszcze innym kierunku.

    J.

  • 35. Data: 2013-02-15 14:05:06
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > To samo. Z jednego kierunku sie dodadza, a z innego sie odejma.
    >
    > Przesuwnik fazowy, w jednej opoznic o 90 st, wyjdzie polaryzacja kolowa
    > ... niestety - w jeszcze innym kierunku.

    To sumować wartości bezwzględne...?

  • 36. Data: 2013-02-15 16:59:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości

    >To sumować wartości bezwzględne...?

    W obecnosci innych zaklocen ? Nie zadziala.

    Ale ... zrobic dwa odbiorniki i sumowac dopiero sygnal audio :-)

    J.

  • 37. Data: 2013-02-15 17:51:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Feb 2013 13:04:23 +0100, J.F napisał(a):

    > To samo. Z jednego kierunku sie dodadza, a z innego sie odejma.

    Ejże. Co prawda nie chce mi się analitycznie podchodzić do sprawy ale
    przecież przy dwóch wejściach nie masz sprzężenia między cewkami, więc
    sumujesz po prostu sinusoidy.
    --
    Jacek

  • 38. Data: 2013-02-15 19:24:44
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ejże. Co prawda nie chce mi się analitycznie podchodzić do sprawy ale
    > przecież przy dwóch wejściach nie masz sprzężenia między cewkami, więc
    > sumujesz po prostu sinusoidy.

    No, skoro mamy już te całe logiki, ATmele, inne takie cyce, to nie dało by
    się połechtać pierwszego wejścia, połechtać drugiego, a gdzieś w układzie
    przesunąć fazy by się dodały, a nie odjęły, liczę przy okazji na to, że
    przebiegi zakłóceń, jako powstałe w innym miejscu, raczej nie dodadzą się w
    tej samej fazie, a może nawet się odejmą? Jak już cyfrowo, to cyfrowo :)) A
    nie tak działają routery wifi wieloantenowe?

  • 39. Data: 2013-02-15 19:36:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Ejże. Co prawda nie chce mi się analitycznie podchodzić do sprawy ale
    >przecież przy dwóch wejściach nie masz sprzężenia między cewkami,
    >więc
    >sumujesz po prostu sinusoidy.

    Cewki ustawione na azymutach 0 i 90, sygnal z kierunku 45 - powiedzmy
    ze sie dodaje.
    Ale z kierunku 135 - w jednej cewce taki sam jak poprzednio, a w
    drugiej odwrotny.
    I sie teraz odejmuje.

    Niestety - pole magnetyczne jest wektorowe, jedna cewka da w jednym
    kierunku, druga w drugim, a suma bedzie nadal wektorem, ktory jakis
    swoj kierunek ma, i w bok nie promieniuje. Ani nie odbiera.

    J.

  • 40. Data: 2013-02-15 20:55:07
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    wiadomości news:8157034290$20130214140343@squadack.com...

    [...]
    > Masz małą wyobraźnie - antena nadawca dla pojaryzacji poziomej
    > składa
    > się z wielu anten mocowanych wokół masztu i odpowiednio
    > polaryzowanych
    > - w efekcie masz bezkierunkową charakterystykę.
    [...]

    Promienniki (elementy aktywne) w szyku antenowym w opisywanym
    przykładze nie są jakoś "odpowiednio polaryzowane". Wszystkie pracują
    w polaryzacji H (lub V). Zsumowanie mocy w przestrzeni osiąga się
    przez sterowanie fazą sygnału - dzielniki mocy i odpowiednio dobrane
    długości kabli zasilających poszczególne pola antenowe. Wypadkowa
    charakterystyka jest i tak daleko odbiegająca od idealnej - dookólnej.
    Takie systemy "pracują" - ich charakterystyka promieniowania zmienia
    się w czasie - zależy od wpływu np. czynników zewnętrznych. Problem
    ten dotyczy zwłaszcza współcześnie projektowanych systemów. Ale to już
    temat na inną opowieść.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski