  • 31. Data: 2021-08-24 13:41:51
    Temat: Re: Autostrada a4, takie tam ględzenie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 Aug 2021 09:31:34 +0200, ToMasz wrote:
    > wracałem nocą z Wrocławia do Katowic autostradą a4. trochę żal, że
    > rzecznik praw konsumenta nie potrafi wymusić na właścicielu autostrady,
    > podawania informacji że będę musiał stać w korku około godziny.

    A pisales? To moze napisz do nowego RPO :-)

    > Szkoda
    > że właściciel nie potrafi tak zbudować zwężenia, żeby zamiast 2 pasów na
    > których jedzie się zazwyczaj 100km/h albo więcej, był jeden pas, na
    > którym wszyscy jadą chociaż 40km/h.

    Nie rozumiem ... jesli bylo zwezenie, to chyba byl jeden przejezdny
    pas.

    > W ostatniej chwili, widząc korek, pomyślałem że to chwilowe, rozładuje

    W nocy pewnie tak

    > się, a ja przeczekam na mop-ie. zjechałem i poczekałem. nad autostradą
    > jest tam kładka, na której stałem i podzwiałem sznur czerwonych świateł.
    > jest tam też zakręt, łuk, który ogranicza widoczność. To prawdziwy cud,
    > że nie auta nie powpadały na siebie. Jakoś tak nie pamiętamy, aby
    > dostosować szybkość do zasięgu wzroku.

    Ponoc w Niemczech na autostradach nie trzeba :-)

    Poza tym sa nad autostrada tablice informacyjne ... widac za rzadko.

    > stałem tam i robiłem zakłady sam
    > ze sobą - czy ktoś przypieprzy - czy nie. atmosfera była gorąca, bo
    > (mimo absów) śmierdziało paloną gumą z opon. Najlepsi byli mistrzowie,
    > którzy widząc że ktoś hamuje na prawym, zamiast hamować, zjeżdżali na
    > lewy. Hamulec na maksa, światła stopu zacznyały szybko pulsować a opony
    > które znajdowały się na białych liniach piszczały.
    > Wielu jadących... nieco wolniej, było w stanie włączyć awaryjne.
    > Rajdowcy nie mieli na to czasu :)

    Teraz to chyba samochod automatycznie robi :-)

    Poza tym ... tak jak piszesz, to chyba krytyczne miejsce sie szybko
    zapelni i korek przejdzie w widoczne miejsce :-)

    > Na ochronę środowiska, na systemy redukcji emisji spalin, jesteśmy w
    > stanie wydać.... 1000usd na każde nowe auto. Wystarczyłoby za 10 usd
    > dodać do każdego auta system powiadamiania że ci przed tobą stoją.

    Nic nie trzeba - yanosik, inne nawigacje, RDS ...

    P.S. A ja ostatnio widze korek na bramkach - gdzies tam w srodku
    autostrady.
    Raz to byla awaria bramki na prawym pasie, i wszyscy lewym, a ze zjazd
    w srodku, to tylko dwie bramki.
    Ale teraz prawa sprawna ... ludzie sie jeszcze nie przesiedli na
    e-toll?
    Hm, a moze kiedys dalo sie zaplacic w obu, a teraz tylko w jednej?

    J.

  • 32. Data: 2021-08-25 10:39:37
    Od: K <n...@e...com>

    On 23/08/2021 17:59, r...@k...pl wrote:

    > A RDS skąd ma wiedzieć?

    Pewnie stad skad wie Janosik/GMaps. Skup sie.

  • 33. Data: 2021-08-25 10:57:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2021 09:39:37 +0100, K wrote:

    > Pewnie stad skad wie Janosik/GMaps. Skup sie.

    No i tu jest drobny niuans - janosik/gmaps itp wiedza ze swoich
    nawigacji. A RDS dziala w jedna strone.

    Do RDS powinni policjanci raportowac, ale to bedzie za pozno.

    J.

  • 34. Data: 2021-08-25 11:04:26
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 25-08-2021 o 10:57, J.F pisze:

    > No i tu jest drobny niuans - janosik/gmaps itp wiedza ze swoich
    > nawigacji. A RDS dziala w jedna strone.

    Ale jakoś o zatorach jednak wie, skoro info przechodzi do nawigacji.
    Może nie tak sprawnie jak przez net, ale jednak.

  • 35. Data: 2021-08-25 11:08:28
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 25 Aug 2021 09:39:37 +0100, w <sg4vk9$49f$1$horizn@news.chmurka.net>, K
    <n...@e...com> napisał(-a):

    > Pewnie stad skad wie Janosik/GMaps. Skup sie.

    Teraz skup się -- w jaki sposób?

  • 36. Data: 2021-08-25 14:25:49
    Od: K <n...@e...com>

    On 25/08/2021 09:57, J.F wrote:

    > No i tu jest drobny niuans - janosik/gmaps itp wiedza ze swoich
    > nawigacji. A RDS dziala w jedna strone.
    >
    > Do RDS powinni policjanci raportowac, ale to bedzie za pozno.
    >
    > J.

    Ale tego typu informacje byly przekazywane przez RDS-TMC zanim Google
    Maps powstalo (2005) Na autostradach czy drogach ekspresowych sa kamery,
    sa sluzby ktore takie informacje rowniez przekazuja czy to werbalnie czy
    to przy pomocy jakiegos systemu. Na TVN Turbo leci albo lecial taki
    program o niemieckiej A2 i tam stacje radiowe lataja samolotem wzdluz
    drogi i w ten sposob mozesz dostac info bezposrednio na wyswietlacz w
    samochodzie. Nie potrzeba do tego dwustronnej komunikacji. W dalszym
    ciagu nie wiem jak to dziala w PL.

  • 37. Data: 2021-08-25 14:26:17
    Od: K <n...@e...com>

    On 25/08/2021 10:08, r...@k...pl wrote:

    > Teraz skup się -- w jaki sposób?

    no np. jak przy robieniu kupy.

  • 38. Data: 2021-08-25 18:52:02
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 25 Aug 2021 13:26:17 +0100, w <sg5ct9$brr$2$horizn@news.chmurka.net>, K
    <n...@e...com> napisał(-a):

    > no np. jak przy robieniu kupy.

    Następnym razem skup się na tym co ogarniasz. Sio na forum gastryczne zatem.

  • 39. Data: 2021-08-26 12:05:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2021 13:25:49 +0100, K wrote:

> [...]
    > drogi i w ten sposob mozesz dostac info bezposrednio na wyswietlacz w
    > samochodzie. Nie potrzeba do tego dwustronnej komunikacji. W dalszym

    W Polsce dzialalo jakos tak, ze kosztami organizacji TMC podzielilo
    sie kilku producentow nawigacji i oni mieli dostep do lepszych danych.

    Tylko, ze to troche slepa uliczka, bo jak widac - nawigacje maja
    wlasna lacznosc danych, migruja do telefonow, duzi producenci moga
    wlasne bazy korkow opracowywac, i to lepsze, bo szybciej im sie pojawi
    niz trafi do TMC.

    U nas autostrad powoli przybywa, kamer na drogach nie za duzo,
    nadawcow raczej nie stac na latanie, a do tego jeszcze kolejna sprawa
    - kupiles auto z nawigacja, nawigacja ma TMC-RDC, ale zintegrowane z
    radiem - a tu jedna stacja ma dobre informacje, a druga dobra muze :-)
    A w dodatku FM sie likwiduje, bedzie DAB.

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/multimedia/rusz
    a-drugi-system-tmc-w-polsce/5kdv9yd
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channe

    http://www.beckerpolska.pl/becker-tmc-premium-w-pols
    ce

    https://help.tomtom.com/hc/pl-pl/articles/3600138982
    20-Zasi%C4%99g-RDS-TMC

    Polski nie wymienili ... stara strona, czy TomTom u nas jednak nie ?

    J.

  • 40. Data: 2021-08-26 12:28:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 26-08-2021 o 12:05, J.F pisze:

    > https://help.tomtom.com/hc/pl-pl/articles/3600138982
    20-Zasi%C4%99g-RDS-TMC

    > Polski nie wymienili ... stara strona, czy TomTom u nas jednak nie ?

    Jak najbardziej działa.
    W Toyocie navi może korzystać z dwóch źródeł: tmc i internet.
    Działają oba, choć tmc mniej sprawnie i wydaje mi się, że mniej dokładnie.