  • 11. Data: 2010-10-19 18:56:32
    Temat: Re: Bardzo mocne sewra
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    J.F. napisał(a):

    > Ale to juz kiedys widzialem - operator pare metrow obok kosiarki.
    > I to ma sens - halas mniejszy, wibracji wcale, trawa pachnie :-)

    I właśnie o to chodzi :-)
    Nie zależy mi na tym aby z domu obkosić całą działkę.

    > P.S. Operatora dzwigu niedawno widzialem ze zdalnym sterowaniem.
    > Pochwalic chcialem przemysl za dobry pomysl, czasem z ziemi czy dachu
    > lepiej widac ... ale spojrzalem w gore - poszli na calosc, ten dzwig
    > nie ma kabiny operatora

    Noo, teraz to norma.
    Przyjeżdza gość z pompą do betonu, zapina szeleczki z pulpitem
    (bezprzewodowym). Chodzi po budowie z robotnikami i podaje im rurę pompy
    z dokładnością do centymetrów.

    --
    M.

  • 12. Data: 2010-10-19 19:39:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Oct 2010 20:47:05 +0200, Shreek wrote:

    >Serwa modelarskie faktycznie mogą mieć sporą siłę jednak wydaje mi się,
    >że długo nie pożyją w takiej zabawce z uwagi na udary pochodzące z
    >układu kierowniczego.
    >Kilka uderzeń kołem w dziury i takie serwo wyrwie z obudowy.

    Tu sa koledzy o wiekszym doswiadczeniu, ale generalnie takie serwa
    znosza wibracje od silnikow a czasem nawet przezywaja koniec
    korkociagu :-)

    >No pomysł dobry tylko z dostępnością kiepsko (i ceną)

    Trzeba na zlomowisku szukac.

    Ostatnio zajrzalem na WEEE - zal mi sie zrobilo tych drukarek, ale nei
    mam duzego garazu :-(

    J.

  • 13. Data: 2010-10-20 08:30:45
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Chodzi mi po głowie dosyć pokręcony pomysł. Mianowicie budowa zdalnie
    > sterowanej kosiarki do trawy.
    > Chciałbym wykorzystać konstrukcję zawieszenia z jakiegoś
    > traktorka/kosiarki. Tak więc całość będzie ważyć około 50kg (może trochę
    > więcej).

    to jakie przyjmiesz teraz założenia, skutkuje kolejnymi wyborami...
    masz już tą kosiarkę, czy dopiero myslisz o problemie i jesteś na etapie
    teoretycznym?

    pytam, bo ja mam bardzo podobny pomysł (na etapie teoretycznym)
    ale wymysliłem sobie że konstrukcja bedzie opracowana od podstaw
    pod konkretny cel (nie adapatacją istniejacych rozwiazań)

    > Do głowy mi przyszło sterowanie pneumatyczne ale to sporo nakładów wymaga,
    > dodatkowy osprzęt w postaci sprężarki itp.
    > Jakie pomysły macie aby takie coś zrealizować?

    na obecnym etapie, u mnie wewnętrzną burzę myśli wygrywa koncepcja
    pełnej hydrauliki, czyli platforma (nośnik narzędzi) napędzana przez silniki
    sok
    w piastach wszystkich 4 kół
    do której mocujesz potrzebne "funkcje"

    napęd urządzeń typu kosiarka, zamiatarka, aerator, siewnik, spryskiwacz,
    odśnieżacz, etc
    - wszystko hydraulicznie
    (elektryczne sterowanie hydraulika siłową nie jest problemem)

    do napędu potrzebne jest coś, co zakręci pompa hydrauliczną.
    może to być silnik z kosiarki, małego samochodu czy jakiegoś jednośladu,
    (dobrana moc do potrzeb)
    można tu nawet sobie wyobrazić silnik elektryczny zasilany z przedłużacza
    (odpowiedni algorytm wyznaczania trasy zapobiegnie jego uszkodzeniom)
    lub akumulatorowo, z przygotowaną stacją automatycznego ładowania...

    generalnie chodzi mi o oderwanie funkcji zasilania od napędu i rodzaju
    wykonywanej pracy (głowicy "bojowej")

    a żeby było na temat: serwa o które pytasz będą tu ukryte w rozdzielaczach
    hydraulicznych...

  • 14. Data: 2010-10-20 09:21:32
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Oct 2010 20:47:05 +0200, in pl.misc.elektronika you wrote:

    > Serwa modelarskie faktycznie mogą mieć sporą siłę jednak wydaje mi się,
    > że długo nie pożyją w takiej zabawce z uwagi na udary pochodzące z
    > układu kierowniczego.

    Wiesz, mechanikę będziesz MUSIAŁ porządnie przemyśleć, jeśli wydaje Ci się,
    że jakiekolwiek serwo będziesz mógł zamontować po prostu na sztywno, to
    kombinuj dalej :)

    > Kilka uderzeń kołem w dziury i takie serwo wyrwie z obudowy.

    Musisz przewidzieć amortyzację w układzie kierowniczym, zwłaszcza, jak
    jedziesz na sztywnym zawieszeniu. W przeciwnym wypadku urwie się najsłabsze
    ogniwo - jak nie serwo, to drążek, jak nie drążek, to oś, a jak nie oś, to
    przegub w "wahaczu". Musi się prędzej czy później urwać, bo jak nie masz
    żadnej amortyzacji, to w efekcie chesz zatrzymać masę kosiarki (50kg+...)
    na głębokości ugięcia opony. Przy prędkości jazdy 5km/h (marsz) i bardzo
    miękkich oponach (ugięcie rzędu 30mm) masz na kole przy uderzeniu coś rzędu
    2kN (~200kg).

    W praktyce polecałbym Ci pomysł patentowany w sportowych modelach
    samochodów. Wygląda to tak, że serwo napędza drążek kierowniczy przez kilka
    zwojów twardej sprężyny. Sprężyna i serwo są tak dobrane, żeby dało się na
    siłę wychylić koła od ustawionego serwem położenia nie uszkadzając serwa.
    Czyli jak masz serwo z momentem 12kg?cm i ruchem 90° między ogranicznikami,
    to sprężyna skręcona o 90° powinna dać moment rzędu 20kg?cm i jesteś dość
    bezpieczny.

    Marek

  • 15. Data: 2010-10-20 09:31:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > W praktyce polecaůbym Ci pomysů patentowany w sportowych modelach
    > samochodów. Wyglŕda to tak, ýe serwo napćdza drŕýek kierowniczy przez
    > kilka
    > zwojów twardej sprćýyny.

    Potwierdzam ciągle uszkadzało serwo w modelu samochodu przy każdym zdeżeniu
    koła z przeszkodą aż zrobiłem taką sprężynę i teraz jest OK.

    Marek

  • 16. Data: 2010-10-20 09:37:31
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    powtórka, próba poprawki z kodowaniem...

  • 17. Data: 2010-10-20 09:38:49
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

  • 18. Data: 2010-10-20 12:50:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Wednesday, October 20, 2010, 11:21:32 AM, you wrote:

    > Wiesz, mechanikć bćdziesz MUSIAŮ porzŕdnie przemyúleă, jeúli wydaje Ci sić,
    > ýe jakiekolwiek serwo bćdziesz mógů zamontowaă po prostu na sztywno, to
    > kombinuj dalej :)

    Dlaczego to robisz? Na złość? Dostajesz posty poprawnie kodowane i
    zmieniasz na egzotyczne, niedopuszczone na polskich grupach. Po co?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2010-10-20 12:52:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

  • 20. Data: 2010-10-20 13:37:00
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Oct 2010 14:50:49 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Dlaczego to robisz? Na złość? Dostajesz posty poprawnie kodowane i
    > zmieniasz na egzotyczne, niedopuszczone na polskich grupach. Po co?

    Mam hamstera, odpowiadam po kilka postow na raz, poszlo hurtem, jak
    poszukasz to pewnie jeszcze jakies posty w -13 znajdziesz. Nadal nie wiem,
    czemu wyszlo -13, bo ustawiony defualt mam na 8859-2 a -13 jest na
    ban-liscie (do spolki z wiekszoscia innych egzotycznych) w 40tude. W tej
    chwili wychodzi utf8, nie najgorzej, ale nadal nie to, co powinno. Konflikt
    40tude z win7 x64?

    Marek