    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny serwisu
    <qgt9oe$jif$1@dont-email.me> <qgu7ao$421$1$Cav@news.chmurka.net>
    <5d32e0f0$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgunkf$c48$1$Cav@news.chmurka.net>
    <5d32e521$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgup5t$cq0$1$Cav@news.chmurka.net>
    <5d32ea47$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    <qguq3f$dan$1$Cav@news.chmurka.net>
    <5d32f775$0$17354$65785112@news.neostrada.pl>
    <qh128g$et2$1$Cav@news.chmurka.net>
    <X...@1...0.0.1>
    <qh1ell$kq4$1$Cav@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <qh1j4d$mo3$1$Cav@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <qh1nu2$ok1$1$Cav@news.chmurka.net>
    Date: Sun, 21 Jul 2019 16:07:19 +0200
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2019 o 15:05 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Jak nie poniesiesz, to mu oddasz?
    > Czy jak już złapałeś jelenia, to go ostrzyżesz do cna?

    Poniosłem je już 10 razy "bo gdy byłem młody i głupi" o tych kosztach nie
    miałem pojęcia.
    Teraz każdoroazowo je uwględniam, szczególnie w IT, gdzie mam terminy i
    kary umowne za niedotrzymanie. W mechanice klient gdy nie dostanie
    naprawionego auta na czas, weźmie samochód zastępczy na mój koszt.

    > Informuję klienta, że u mnie wymiana w tym
    >

    > Nie musisz, bo dobrze wiesz że to 500 zł.
    > I jak zaproponujesz 5000, bez informacji że 4500 to twoje widzimisie, to
    > go po prostu naciągasz, choćbyś nie wiem jak teorię do tego dorabiał.
    zależy przy jakim zleceniu - o ile można sobie wyobrazić cennik na usługę
    wymiany sprzęgła - to już przypadek "panie, gaśnie mi jak ciepły" może być
    wyceniony na 100zł lub 5k. Co powiesz klientowi? - szukam do skutku za
    200zł/h czy też ustalę i naprawię za 2000zł (bo znasz model, silnik i
    liczbę elementów do sprawdzenia) - a jak silnik ma jakiś dodatkowy element
    o którym wcześniej nie wiedziałeś?

    Jedziesz do ASO na przegląd, dodatkowo zlecasz wymianę świec żarowych.
    Wymiana świec 5x droższa niż u Zenka, ale wiesz, że w dupie masz korozję,
    urwanie, "panie tej świecy nie idzie ruszyć" - wszystkie niepowodzenia
    przy tej operacji biorą na klatę i za to płacisz. Jedyna niedogodność to
    jazda o dzień dłużej autem zastępczym.

    > Ale zawsze 5k, czy czasem 5k a czasem 5k/10?
    Różnie, zawsze podchodzę do problemu indywidualnie i nie interesuje mnie
    ile inni za to biorą. Podaję stawkę i robię lub nie.
    Podam Ci analogię z moto. Przychodzi klient i mówi abym mu na podstawie
    zapisów z kontrolera wtrysków powiedział czy autem jeździła żona, syn czy
    kochanek. Ja akurat tego modelu nie robiłem, ale wiem, że obsługuje
    protokół CAM X, jest producenta X i z roku 2015. Mówię klientowi, że
    wyceniam to na 5k i dostanie wynik w 3 dni. Zupełnie nie interesują mnie
    informacje, że są zakłady co robią to 500 zł. Na tyle wyceniam swój czas i
    zaangażowanie. Nie informuję klienta, że Zenek z Łodzi jest tańszy i niech
    najpierw tam spróbuje (Zenek nie płaci mi za reklamę).
    Wolno mi tak zrobić? - usługa nie jest niszowa - w Wawie jest
    kilkadziesiąt firm robiących to samo.

    > I dlatego naciągacze robią co chcą.

    > No i co, masz koszty na 900 zł (albo chociaż 700-800) w jego przypadku
    > czy nadal 100?
    >
    > Ja nie mówię, że ceny muszą być takie same, tylko o ich uczciwym
    > wyliczaniu.
    > Tak jak piszę - 50% marży, po uwzględnieniu WSZYTSKICH realnych kosztów,
    > to jest ta granica.
    Czy koszty, które ponisłem przy 2 z 10 podobnych zleceń są realne czy nie?
    Jak wg Ciebie powinienem je kalkulować gdy nie wiem, czy podobne zlecenia
    zdarzą się w przyszłości?

    > Można dyskutować o 10 czy 20 procenta w obie strony.
    > O kilku tysiącach procent, już nie - to czyste oszustwo.
    Zaleźy od branży, zakresu prac, terminów, kar umownych, ryzyk zązanych ze
    zmianami w prawie itp.
    Nie ma uniwersalnego kalkulatora kosztów.

    > No to oszukuje ktoś inny, ale to nadal jest tylko 70% ceny i może
    > zaistnieć (sam to już tu pisałem), a nie 1000% ceny.
    tego zazwyczaj nie wiesz a piszesz jakbyś był jakąś wyrocznią.

    TG