eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaChiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości › Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w
    wysokości
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 7 Jun 2022 14:39:12 +0200

    On Tue, 7 Jun 2022 05:01:38 -0700 (PDT), a a wrote:

    > co za świnie
    > polska wersja wikipedii wprowadziła blokadę kopiowania fragmentów treści
    > (przeglądarka Firefox - kopiuj funkcja nieaktywna)
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Hel_(pierwiastek)
    >
    > dopiero musiałem skorzystać z wersji angielskiej
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Helium
    >
    > Density (at STP) 0.1786 g/L
    > when liquid (at m.p.) 0.145 g/cm3
    > when liquid (at b.p.) 0.125 g/cm3

    Nie ma takiej blokady. Np

    Masa atomowa
    4,002602(2) u[2][a]

    Stan skupienia
    gazowy

    Gęstość
    0,1785 kg/m?

    Temperatura wrzenia
    -268,928 °C[1]

    Ale nie widze tez takich danych

    > czyli skroplenie zmniejsza objętość 10 x 10 x 10 = 1000 razy (z grubsza)

    Skroplenie bedzie uciazliwe - niskie temperatury.

    > tutaj nurkowie rozmawiaja o sprężaniu helu 100-krotnym
    > Problem jest taki, że sterowiec ma objętość
    > ==pojemność na poziomie 9 tys. m3.
    > 1 tys. m3 helu sprężamy 100 krotnie i musimy um ieścić w zbiorniku ciśnieniowym o
    objętości 1000m3/100 = 10 m3

    Pewnie wystarczy polowa, albo jeszcze mniej,

    > Zbiornik na hel 1m3 niech wazy 100 kg to już daje 1 tone balastu dodatkowo
    > + sprężarka + zasilanie sprężarki z solarów, bo z czego
    > i balast się zwiększa do 1500kg
    >
    > a zmniejszamy objętość sterowca o 1000 m3
    > a pozostało dalej 8000 m3 objętości
    >
    > czyli zmniejszyliśmy wypornośc /objętość sterowca o 11%, a dodalismy 1500 kg
    balastu

    O balast bym sie bardzo nie martwil - trzeba dodac troche gazu.
    Jednorazowo.

    No ale bez tego - jak wyladowac?

    11% zmniejszenia objetosci ... 11% zwiekszenia cisnienia ...
    moze powłoka wytrzyma?

    > Poza tym ten proces sprężania helu potrwa nie godzinę a dzień, kilka dni, w
    zależności od mocy sprężarki

    No wlasnie - w zaleznosci od mocy.
    Sterowiec tej wielkosci ma raczej mocne silniki.

    J.