-
Data: 2023-01-11 18:03:00
Temat: Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Wed, 11 Jan 2023 16:40:48 +0100, T. wrote:
> W dniu 2023-01-11 o 13:05, J.F pisze:
>> On Tue, 10 Jan 2023 20:02:17 +0100, T. wrote:
>>> "Z drugiej strony Polska liczy na paliwa z Niemiec. Nasz kraj ma bowiem
>>> mniejsze możliwości rafinacji.
>>
>> Dziwne troche.
>> A przeciez Orlen ma jeszcze Możejki.
>>
>>> Dlatego nawet przed wojną zza granicy
>>> sprowadzaliśmy blisko 30 proc. diesla, a kierunek rosyjski stanowił z
>>> tego ponad jedną trzecią dostaw.
>>
>> To moglo byc, bo ... taniej.
>> Tylko kto sprowadzał?
>> Orlen przeciez nie, Lotos nie, jakis Amic czy hurtownicy?
>> I tego sie az 30% zrobilo?
>>
>>
>>> Kluczowy jest tutaj olej napędowy, który stanowi ok. 80 proc. paliw
>>> zużywanych w Polsce. Nasze rafinerie, mimo wzrostu produkcji, nie
>>> zaspokoją popytu wewnętrznego, który stale rośnie. Przez trzy kwartały
>>> ubiegłego roku Polska produkowała 10,7 mln ton oleju napędowego. Drogą
>>> morską realnie jesteśmy w stanie sprowadzić ok. 4,3 mln ton oleju
>>> napędowego, mimo że teoretyczne możliwości portów to w sumie maksymalnie
>>> 8,8 mln. W tym samym okresie z Niemiec sprowadziliśmy 1,26 mln ton, to o
>>> połowę więcej niż rok wcześniej. I to waśnie na tę współpracę liczy
>>> strona polska."
>>
>> A tymczasem ... rafineria w Schwedt nie ma surowca.
>> Orlen ma jej wpompowac troche ropy z portu w rurociag Przyjazn.
>>
>>> Podaż zmalała, a popyt pozostał bez zmian, albo nawet większy...
>>
>> To troche mało.
>>
>> Popyt pozostal, a paliwa nie zabraklo na stacjach.
>> Czyli podaz jest.
>>
>> Albo podwyzka cen dala jednak istotne oszczednosci (u mnie raczej
>> nie),
>> albo sprowadzamy teraz z innego, drozszego kierunku,
>> albo Orlen jednak zwiekszyl przerób i teraz ma nadmiar benzyny do
>> uplynnienia, wiec cena w dół.
>>
>> Przy czym mam wrazenie, ze EU w ogole dosc sporo diesli osobowych
>> jezdzi, wiecej niz w USA czy w Rosji, wiec i proporcje paliw inne.
>> A moze w zachodniej EU odchodzenie od diesli zaczelo sie pare lat
>> temu, i teraz w miare pasujemy do siebie popytowo ?
>>
>> Jeszcze dalej - czy skład ropy nie jest różny?
>> Może rosyjska zawiera wiecej % ON, a my teraz na arabskiej.
>>
>> Tylko ze w rafineriach jest cracking - to powinno zmieniac proporcje
>> ..
>>
>>> Reszta artykułu tutaj:
>>> https://www.money.pl/gielda/ropa-za-paliwa-porozumie
nie-polski-z-niemcami-sola-w-oku-putina-685410463364
5984a.html?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm
_campaign=Money-push&utm_content=63bdb261ea5635fd7a7
298e0
>>>
>>> T.
> Ruska ropa jest bardzo zasiarczona. Podobno przestawienie instalacji to
> ok. 2 miesiące i koszty. Nie opłaci się zawierać krótkich kontraktów
> mimo tańszej ceny, bo to kłopot. Ale ponoć są kraje, które proponują
> ropę w stylu rosyjskiej - Ural.
> Nie tak dawno czytałem raport CIRE, gdzie napisali, że w 2021 r. 35
> proc. paliw było sprowadzanych. To też do wiadomości tych, którzy
> twierdzą, że paliwo w hurtowniach u nas jest tylko z ORLENu.
Powinno byc to do znalezienia na stronie GUS, ale konia z rzedem temu,
kto potrafi.
w rocznikach statystyznych
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-stat
ystyczne/roczniki-statystyczne/
mozna wyczytac
produkcja
benzyna 4.2 mln ton - od 2010 prawie taka sama
oleje napedowe 13.6 mln ton, w 2010: 9.7
A w handlu zagranicznym
import:
ropa naftowa 23 mln ton
paliwa rozne 7 mln ton
eksport
paliwa rozne 1.4 mln ton
Wychodzi na to, ze faktycznie jest spory import paliw ... to kto to
sprzedaje?
Wyglada na to, ze "surowcow mineralnych" to najwiecej bralismy z
Rosji (10mld$), AS (2.2 mld$), Niemiec (2.1mld$,
a eksport do Czech (0.9mld$) Niemiec (0.9), Slowacji (0.5) Austrii
(0.4), Holandii (0.4).
Tylko czy tu nie ma ropy i wegla ...
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 11.01.23 16:40 T.
- 11.01.23 19:34 cef
- 12.01.23 10:12 T.
- 12.01.23 13:06 cef
- 13.01.23 06:59 J.F
- 13.01.23 17:27 yabba
Najnowsze wątki z tej grupy
- ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- Samo rozładowywanie baterii trakcyjnej w elektryku.
- Będziemy się znowu zrzucać na elektryki...
- Dwukabinowy Citroen - dziwadło pod zabudowę spec
- Czy dopłaty do używanych elektryków z Niemiec będą również do czterokołowców lekkich?
- IZERA CD.
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Opel? Ale jaki Opel?? A może nie Opel?
- IZERA - A może jedna Tusk nie ZDOŁA tego ZAORAĆ
- Koniecznie potrzebuję kampera...
- naprawa zamka
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Lunar Rover był elektrykiem. Ważył 35 kg Zasięg 80 km Na Księżycu w 1971 r.
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=