eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRe: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny › Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.157.25.139.242
    !not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
    Date: Wed, 11 Jan 2023 18:03:00 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <u...@4...net>
    References: <63bdb639$0$25499$65785112@news.neostrada.pl>
    <ckfgzhskpop8.hxeszf9eqg2a$.dlg@40tude.net>
    <63bed883$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 157.25.139.242
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="157.25.139.242"; logging-data="17842";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2710307
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 11 Jan 2023 16:40:48 +0100, T. wrote:
    > W dniu 2023-01-11 o 13:05, J.F pisze:
    >> On Tue, 10 Jan 2023 20:02:17 +0100, T. wrote:
    >>> "Z drugiej strony Polska liczy na paliwa z Niemiec. Nasz kraj ma bowiem
    >>> mniejsze możliwości rafinacji.
    >>
    >> Dziwne troche.
    >> A przeciez Orlen ma jeszcze Możejki.
    >>
    >>> Dlatego nawet przed wojną zza granicy
    >>> sprowadzaliśmy blisko 30 proc. diesla, a kierunek rosyjski stanowił z
    >>> tego ponad jedną trzecią dostaw.
    >>
    >> To moglo byc, bo ... taniej.
    >> Tylko kto sprowadzał?
    >> Orlen przeciez nie, Lotos nie, jakis Amic czy hurtownicy?
    >> I tego sie az 30% zrobilo?
    >>
    >>
    >>> Kluczowy jest tutaj olej napędowy, który stanowi ok. 80 proc. paliw
    >>> zużywanych w Polsce. Nasze rafinerie, mimo wzrostu produkcji, nie
    >>> zaspokoją popytu wewnętrznego, który stale rośnie. Przez trzy kwartały
    >>> ubiegłego roku Polska produkowała 10,7 mln ton oleju napędowego. Drogą
    >>> morską realnie jesteśmy w stanie sprowadzić ok. 4,3 mln ton oleju
    >>> napędowego, mimo że teoretyczne możliwości portów to w sumie maksymalnie
    >>> 8,8 mln. W tym samym okresie z Niemiec sprowadziliśmy 1,26 mln ton, to o
    >>> połowę więcej niż rok wcześniej. I to waśnie na tę współpracę liczy
    >>> strona polska."
    >>
    >> A tymczasem ... rafineria w Schwedt nie ma surowca.
    >> Orlen ma jej wpompowac troche ropy z portu w rurociag Przyjazn.
    >>
    >>> Podaż zmalała, a popyt pozostał bez zmian, albo nawet większy...
    >>
    >> To troche mało.
    >>
    >> Popyt pozostal, a paliwa nie zabraklo na stacjach.
    >> Czyli podaz jest.
    >>
    >> Albo podwyzka cen dala jednak istotne oszczednosci (u mnie raczej
    >> nie),
    >> albo sprowadzamy teraz z innego, drozszego kierunku,
    >> albo Orlen jednak zwiekszyl przerób i teraz ma nadmiar benzyny do
    >> uplynnienia, wiec cena w dół.
    >>
    >> Przy czym mam wrazenie, ze EU w ogole dosc sporo diesli osobowych
    >> jezdzi, wiecej niz w USA czy w Rosji, wiec i proporcje paliw inne.
    >> A moze w zachodniej EU odchodzenie od diesli zaczelo sie pare lat
    >> temu, i teraz w miare pasujemy do siebie popytowo ?
    >>
    >> Jeszcze dalej - czy skład ropy nie jest różny?
    >> Może rosyjska zawiera wiecej % ON, a my teraz na arabskiej.
    >>
    >> Tylko ze w rafineriach jest cracking - to powinno zmieniac proporcje
    >> ..
    >>
    >>> Reszta artykułu tutaj:
    >>> https://www.money.pl/gielda/ropa-za-paliwa-porozumie
    nie-polski-z-niemcami-sola-w-oku-putina-685410463364
    5984a.html?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm
    _campaign=Money-push&utm_content=63bdb261ea5635fd7a7
    298e0
    >>>
    >>> T.
    > Ruska ropa jest bardzo zasiarczona. Podobno przestawienie instalacji to
    > ok. 2 miesiące i koszty. Nie opłaci się zawierać krótkich kontraktów
    > mimo tańszej ceny, bo to kłopot. Ale ponoć są kraje, które proponują
    > ropę w stylu rosyjskiej - Ural.
    > Nie tak dawno czytałem raport CIRE, gdzie napisali, że w 2021 r. 35
    > proc. paliw było sprowadzanych. To też do wiadomości tych, którzy
    > twierdzą, że paliwo w hurtowniach u nas jest tylko z ORLENu.


    Powinno byc to do znalezienia na stronie GUS, ale konia z rzedem temu,
    kto potrafi.

    w rocznikach statystyznych
    https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-stat
    ystyczne/roczniki-statystyczne/

    mozna wyczytac
    produkcja
    benzyna 4.2 mln ton - od 2010 prawie taka sama
    oleje napedowe 13.6 mln ton, w 2010: 9.7


    A w handlu zagranicznym
    import:
    ropa naftowa 23 mln ton
    paliwa rozne 7 mln ton
    eksport
    paliwa rozne 1.4 mln ton

    Wychodzi na to, ze faktycznie jest spory import paliw ... to kto to
    sprzedaje?

    Wyglada na to, ze "surowcow mineralnych" to najwiecej bralismy z
    Rosji (10mld$), AS (2.2 mld$), Niemiec (2.1mld$,
    a eksport do Czech (0.9mld$) Niemiec (0.9), Slowacji (0.5) Austrii
    (0.4), Holandii (0.4).

    Tylko czy tu nie ma ropy i wegla ...

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 11.01.23 16:40 T.
  • 11.01.23 19:34 cef
  • 12.01.23 10:12 T.
  • 12.01.23 13:06 cef
  • 13.01.23 06:59 J.F
  • 13.01.23 17:27 yabba

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: