  • 1. Data: 2023-01-11 13:05:42
    Temat: Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Jan 2023 20:02:17 +0100, T. wrote:
    > "Z drugiej strony Polska liczy na paliwa z Niemiec. Nasz kraj ma bowiem
    > mniejsze możliwości rafinacji.

    Dziwne troche.
    A przeciez Orlen ma jeszcze Możejki.

    > Dlatego nawet przed wojną zza granicy
    > sprowadzaliśmy blisko 30 proc. diesla, a kierunek rosyjski stanowił z
    > tego ponad jedną trzecią dostaw.

    To moglo byc, bo ... taniej.
    Tylko kto sprowadzał?
    Orlen przeciez nie, Lotos nie, jakis Amic czy hurtownicy?
    I tego sie az 30% zrobilo?

    > Kluczowy jest tutaj olej napędowy, który stanowi ok. 80 proc. paliw
    > zużywanych w Polsce. Nasze rafinerie, mimo wzrostu produkcji, nie
    > zaspokoją popytu wewnętrznego, który stale rośnie. Przez trzy kwartały
    > ubiegłego roku Polska produkowała 10,7 mln ton oleju napędowego. Drogą
    > morską realnie jesteśmy w stanie sprowadzić ok. 4,3 mln ton oleju
    > napędowego, mimo że teoretyczne możliwości portów to w sumie maksymalnie
    > 8,8 mln. W tym samym okresie z Niemiec sprowadziliśmy 1,26 mln ton, to o
    > połowę więcej niż rok wcześniej. I to waśnie na tę współpracę liczy
> [...]

    A tymczasem ... rafineria w Schwedt nie ma surowca.
    Orlen ma jej wpompowac troche ropy z portu w rurociag Przyjazn.

    > Podaż zmalała, a popyt pozostał bez zmian, albo nawet większy...

    To troche mało.

    Popyt pozostal, a paliwa nie zabraklo na stacjach.
    Czyli podaz jest.

    Albo podwyzka cen dala jednak istotne oszczednosci (u mnie raczej
    nie),
    albo sprowadzamy teraz z innego, drozszego kierunku,
    albo Orlen jednak zwiekszyl przerób i teraz ma nadmiar benzyny do
    uplynnienia, wiec cena w dół.

    Przy czym mam wrazenie, ze EU w ogole dosc sporo diesli osobowych
    jezdzi, wiecej niz w USA czy w Rosji, wiec i proporcje paliw inne.
    A moze w zachodniej EU odchodzenie od diesli zaczelo sie pare lat
    temu, i teraz w miare pasujemy do siebie popytowo ?

    Jeszcze dalej - czy skład ropy nie jest różny?
    Może rosyjska zawiera wiecej % ON, a my teraz na arabskiej.

    Tylko ze w rafineriach jest cracking - to powinno zmieniac proporcje
    ..

    > Reszta artykułu tutaj:
    > https://www.money.pl/gielda/ropa-za-paliwa-porozumie
    nie-polski-z-niemcami-sola-w-oku-putina-685410463364
    5984a.html?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm
    _campaign=Money-push&utm_content=63bdb261ea5635fd7a7
    298e0

    > T.

    J.

  • 2. Data: 2023-01-11 16:40:48
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2023-01-11 o 13:05, J.F pisze:

> [...]
    5984a.html?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm
    _campaign=Money-push&utm_content=63bdb261ea5635fd7a7

    Ruska ropa jest bardzo zasiarczona. Podobno przestawienie instalacji to
    ok. 2 miesiące i koszty. Nie opłaci się zawierać krótkich kontraktów
    mimo tańszej ceny, bo to kłopot. Ale ponoć są kraje, które proponują
    ropę w stylu rosyjskiej - Ural.
    Nie tak dawno czytałem raport CIRE, gdzie napisali, że w 2021 r. 35
    proc. paliw było sprowadzanych. To też do wiadomości tych, którzy
    twierdzą, że paliwo w hurtowniach u nas jest tylko z ORLENu.

    T.

  • 3. Data: 2023-01-11 18:03:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Jan 2023 16:40:48 +0100, T. wrote:

> [...]
    > proc. paliw było sprowadzanych. To też do wiadomości tych, którzy
    > twierdzą, że paliwo w hurtowniach u nas jest tylko z ORLENu.

    Powinno byc to do znalezienia na stronie GUS, ale konia z rzedem temu,
    kto potrafi.

    w rocznikach statystyznych
    https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-stat
    ystyczne/roczniki-statystyczne/

    mozna wyczytac
    produkcja
    benzyna 4.2 mln ton - od 2010 prawie taka sama
    oleje napedowe 13.6 mln ton, w 2010: 9.7

    A w handlu zagranicznym
    import:
    ropa naftowa 23 mln ton
    paliwa rozne 7 mln ton
    eksport
    paliwa rozne 1.4 mln ton

    Wychodzi na to, ze faktycznie jest spory import paliw ... to kto to
    sprzedaje?

    Wyglada na to, ze "surowcow mineralnych" to najwiecej bralismy z
    Rosji (10mld$), AS (2.2 mld$), Niemiec (2.1mld$,
    a eksport do Czech (0.9mld$) Niemiec (0.9), Slowacji (0.5) Austrii
    (0.4), Holandii (0.4).

    Tylko czy tu nie ma ropy i wegla ...

    J.

  • 4. Data: 2023-01-11 19:34:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-01-11 o 18:03, J.F pisze:

> [...]
    > Rosji (10mld$), AS (2.2 mld$), Niemiec (2.1mld$,
    > a eksport do Czech (0.9mld$) Niemiec (0.9), Slowacji (0.5) Austrii

    Dane statystyczne rynku paliw publikuje ministerstwo klimatu i środowiska-
    Szukaj jako - Statystyka rynku paliwowego

  • 5. Data: 2023-01-12 10:12:49
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2023-01-11 o 19:34, cef pisze:

> [...]
    >
    > Dane statystyczne rynku paliw publikuje ministerstwo klimatu i środowiska-
    > Szukaj jako - Statystyka rynku paliwowego

    Przy okazji OT - anegdota. Swego czasu, gdzieś tak w latach 1994-5
    robiłem raport o kserokopiarkach. W GUS były statystyki - w
    importowanych kilogramach tych urządzeń :-)
    Z kolei Izba Celna (czy jak to się tam nazywało) miała kłopoty z
    klasyfikacją skanerów i aparatów cyfrowych - nie nadążali za życiem.
    Podobnie, jak prawo telekomunikacyjne w punkcie przyznającym
    częstotliwość nadawcy. Bo przy nadawaniu cyfrowym na jednej
    częstotliwości może być zdaje się 4 nadawców wizji i chyba ponad 10
    radiowych.
    T.

  • 6. Data: 2023-01-12 13:06:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-01-12 o 10:12, T. pisze:

> [...]
    > częstotliwość nadawcy. Bo przy nadawaniu cyfrowym na jednej
    > częstotliwości może być zdaje się 4 nadawców wizji i chyba ponad 10

    Przy klasyfikowaniu to zawsze się okazuje,
    że Twój produkt nigdzie nie figuruje :-)
    (najczęściej działalność nieklasyfikowana)

  • 7. Data: 2023-01-13 06:59:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Jan 2023 10:12:49 +0100, T. wrote:

    > Przy okazji OT - anegdota. Swego czasu, gdzieś tak w latach 1994-5
    > robiłem raport o kserokopiarkach. W GUS były statystyki - w
    > importowanych kilogramach tych urządzeń :-)

    Co moze nawet nie takie glupie, bo im szybsze urządzenie tym wiecej
    waży :-)

    Ale procesory, pamieci - oni tez chcieli w kg.

    Oni sie moze troche odzwyczaili, to z kolei w marketach pojawily sie
    kasy automatyczne i musza znac wagę kazdego towaru - kubka, talerza,
    butow, sluchawek ...

    > Z kolei Izba Celna (czy jak to się tam nazywało) miała kłopoty z
    > klasyfikacją skanerów i aparatów cyfrowych - nie nadążali za życiem.

    Teraz stosują jakies unijne czy miedzynarodowe kody - to moze szybciej
    nadążają.

    Kiedys przewozilem pamieci do komputerow - sim/dimm, to tez byl
    klopot. Za kazdym razem celnicy zmieniali kod.
    Bo sa tych katalogach "uklady scalone/pamieci", są "czesci do
    komputerow", sa "mikromoduły".
    No i oczywiscie ile kg ja tego przewożę.

    Tak, ale to zalatwili inaczej.

    J.

  • 8. Data: 2023-01-13 17:27:10
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 11.01.2023 o 18:03, J.F pisze:

    > Wychodzi na to, ze faktycznie jest spory import paliw ... to kto to
    > sprzedaje?

    Prawie wszystkie stacje znanych i mniej znanych marek oraz stacje
    noname. Za wyjątkiem Orlenu i Lotosu, bo oni mieli paliwa ze swoich
    rafinerii.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba