    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Mon, 26 Jun 2023 18:06:29 +0200
    <f...@h...invalid>
    <u6gvgc$17l0g$1@news.icm.edu.pl>
    <8...@h...invalid>
    <u6imhi$1ah27$1@news.icm.edu.pl>
    <c...@h...invalid>
    <u6v4qs$1v5p5$1@news.icm.edu.pl>
    <f...@h...invalid>
    <u78tp3$2fd8h$1@news.icm.edu.pl>
    <b...@h...invalid>
    <u79u64$2h2pm$1@news.icm.edu.pl>
    <4...@h...invalid>

    W dniu 2023-06-26 o 01:39, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    AAAAAAAAf4/a7ML2gmChyY/s1600/1-1.png

    > Czy zbieram 10 kHz, tzn.? Pojawia się tam.

    Chodziło mi o rząd wielkości.

    > To w zasadzie nie jest antena, tylko "E-field probe". Antena rezonansowa
    > na to pasmo miałaby prawie 9 km długości.

    No wiec właśnie.

    > Nie dało mi to spokoju. Pojechałem dziś na działkę. Rozwiesiłem inną
    > antenę, osobną. Oplot uziemiłem przy odbiorniku, do gorącej żyły
    > kilkanaście metrów kabla, i to do drzewa. Coś takiego:
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx/20230626_002516.jp
    >
    > Odbiera ładnie, ale poziom sygnału przy maksymalnym wzmocnieniu jest
    > bardzo, bardzo niski. Dodatkowe uziemienie oplotu przy antenie
    > (przełącznik oznaczony "przełącznik") nic nie zmieniło.

    A co jest na samym oscyloskopie? Jaki tam jest poziom? I o ile spada po
    dołączeniu układu? I fajnie by było wiedzieć co łapie sama antena: bez
    tego kabla, z kablem "luzem", z kablem podłączonym do układu itd. Bo tu
    może być temat do dalszych rozważań.
    Twój oscyloskop ma 1M na wejściu... A ile jest jak masz sondę 1:10? O
    ile masz, nie wiem jak tam jest z wyposażeniem. Lepiej żeby było więcej.

    > Tu jest nagrany fragment:
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx/test.wav
    >
    > Obróbką cyfrową* dało się z tego wyciągnąć sygnał:
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx/test2.wav

    No nie powiem, robi wrażenie.

    > Ale o ile czyściej mogłoby to brzmieć, jakby sygnał wejściowy
    > wykorzystywał pełną dynamikę karty dźwiękowej...
    >
    > *: vlfrx-tools: http://abelian.org/vlfrx-tools/notes.html i ciąg komend:
    >
    > vtwavex test.wav | vtfilter -h bp,f=18100,w=100 | vtmult -f17500 | vtmix -c1,-j |
    vtresample -r8000 | vtraw -ow -g500 > test2.wav

    > Czyli:
    >
    > - wciągnięcie .wav, konwersja na wewnętrzny format vlfrx-tools
    > - filtr pasmowo-przepustowy, 18100 Hz, 100 Hz szerokości
    > - zmieszanie z z "heterodyną" 17500 Hz, wyprowadzenie sygnału
    > kwadraturowego (I/Q)
    > - wyciągnięcie z sygnału I/Q górnej wstęgi
    > - resampling do częstotliwości próbkowania 8 kHz
    > - wzmocnienie 500x
    > - wyciągnięcie .wav (konwersja z wewnętrznego formatu vlfrx-tools)

    > Tak, to się nie zachowuje jak antena.

    No właśnie. Oscyloskop z 1M na wejściu to ma raptem dwa razy tyle co ten
    układ.
    Pamiętam jak w szkole mieliśmy laboratorium pod stacją przekaźnikową,
    taką dość słabą, ale jednak. Całą grupą wzięliśmy się za ręce i cyfrowy
    woltomierz (CEMI 1331) pokazał 15V. Ale miał 10M.
    No nic, 10M jest do uzyskania w tym układzie. Z tym, że być może trzeba
    będzie zwrócić uwagę na oczyszczenie płytki. Mierzyć nie będziesz, to w
    sumie może nawet nie trzeba aż tak.

    > Raczej zakładam, że wpływ będzie miała jedynie ta pojemność.

    > Iteracji w ciągu ostatnich lat było kilka :) więc o którym poprzednim
    > mówimy? O tym przed zmianą wartości elementów?

    O pierwszym (?) pisałeś że działa całkiem ładnie. A może źle pamiętam.
    Chodzi o jakieś odniesienie do tego co miałeś wcześniej.

    > Przy minimalnym wzmocnieniu.

    Czyli praca wtórnikowa... no to może...

    > Sprawdziłem jeszcze raz i wygląda na to, że C20 bruździł. Ten filtr
    > wejściowy mocno tłumił sygnały, których wg mnie nie powinien (w okolicach
    > nawet 10 kHz). Badane na wyjściu TL072, czyli sonda oscyloskopu nie
    > powinna mieć wpływu.

    Patrzę i nie widzę C20 na tym poprzednim. Ślepota?
    Na filmiku wyjaśniasz który to jest. Tak, może tłumić. Przy wysokiej
    impedancji źródła sygnału pod uwagę bierzemy to, co widać z punktu
    widzenia kondensatora, czyli np jeżeli źródło miałoby 1M, to byłoby nie
    100k, tylko 433k (100k plus równoległe połączenie R1, R4 i impedancji
    źródła).

    > Aktualny schemat (to samo co vlfrx2.png, ale przywróciłem R1, R4, C5,
    > zostawiłem zmianę R6 na 470R i, co ważne, wywaliłem C20):
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx/vlfrx3.png
    >
    > Zachowuje się to tak:
    >
    > https://youtu.be/RCbSknCoRU4
    >
    > Czyli zniekształcenia są już na pierwszym stopniu (TL072), ale dodatkowe
    > wprowadza obwód wejściowy przed IC3B (czyli C9, C10, R10, R11)...
    >
    > Jak bez C20 zachowa się w realnych warunkach, na działce, to sprawdzę
    > pewnie dopiero za kilka dni...

    Tak się zastanawiam... jakie masz tam kondensatory? Nie w sensie
    pojemności, bo to widzę, tylko jakie napięcia znamionowe i jaka izolacja?
    I ciekawe jak się zachowuje przy amplitudzie powiedzmy 10x mniejszej?
    Po prawdzie to w ogóle dziwnie wyglądają te zniekształcenia. Ale może...
    Już wiem. Masz generator który daje przefiltrowany trójkąt zamiast
    sinusa. I spice pokazuje mi coś takiego właśnie za kondensatorem - te
    pochylone zbocza.

    Muszę przyznać że fajny temat sobie znalazłeś. Bardzo edukacyjny.

    Pozdrawiam

    DD