    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Tue, 27 Jun 2023 23:06:29 -0000 (UTC)
    <u6gvgc$17l0g$1@news.icm.edu.pl>
    <8...@h...invalid>
    <u6imhi$1ah27$1@news.icm.edu.pl>
    <c...@h...invalid>
    <u6v4qs$1v5p5$1@news.icm.edu.pl>
    <f...@h...invalid>
    <u78tp3$2fd8h$1@news.icm.edu.pl>
    <b...@h...invalid>
    <u79u64$2h2pm$1@news.icm.edu.pl>
    <4...@h...invalid>
    <u7cd23$2l5na$1@news.icm.edu.pl>

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Chodziło mi o rząd wielkości.

    A to tak, ten rząd wielkości. Interesuje mnie ok. 7-20 kHz.

    > No wiec właśnie.

    Tak się teraz zastanawiam... ta antena sprzęga się z otoczeniem
    pojemnościowo... więc może zamiast długiego, ale cienkiego przewodu,
    lepiej byłoby zamontować trochę blachy? Najlepiej cylinder, żeby była
    skierowana we wszystkich kierunkach. Pojemność do otoczenia powinna być
    większa. Trzeba będzie poeksperymentować.

    > A co jest na samym oscyloskopie? Jaki tam jest poziom? I o ile spada po
    > dołączeniu układu? I fajnie by było wiedzieć co łapie sama antena: bez
    > tego kabla, z kablem "luzem", z kablem podłączonym do układu itd.

    Oscyloskop mam w domu :( Ale tak, to ciekawy pomysł. Chyba trzeba będzie
    zabrać.

    > Bo tu może być temat do dalszych rozważań. Twój oscyloskop ma 1M na
    > wejściu... A ile jest jak masz sondę 1:10? O ile masz, nie wiem jak tam
    > jest z wyposażeniem. Lepiej żeby było więcej.

    Mam sondę. Zmierzyłem, przy 1:10 jest 10 M. Więc jest to jakiś trop.

    > No nie powiem, robi wrażenie.

    A no. W ogóle DSP mi się podoba.

    > No nic, 10M jest do uzyskania w tym układzie. Z tym, że być może trzeba
    > będzie zwrócić uwagę na oczyszczenie płytki. Mierzyć nie będziesz, to w
    > sumie może nawet nie trzeba aż tak.

    Mam wrażenie (na razie tylko subiektywne), że zwiększenie tych rezystorów
    do 10 M (i zmniejszenie kondensatora z 200 pF do 22 pF) nie zmieniło siły
    sygnału. Ale nie mierzyłem, opieram się na tym, co widziałem na
    oscylogramie z karty dźwiękowej.

    Mam też (subiektywne) wrażenie, że po tych zmianach odbiór jest jakościowo
    gorszy, ale to może być też kwestia dzisiejszej burzy (dlatego nie robiłem
    długich testów).

    > O pierwszym (?) pisałeś że działa całkiem ładnie. A może źle pamiętam.
    > Chodzi o jakieś odniesienie do tego co miałeś wcześniej.

    Pierwszy, najpierwszy układ, to był ten:

    http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx/dk7fc-probe.png

    I to działało nieźle, ale na wejściu dawało głównie 50 Hz. Dało się z tego
    wyciągnąć to, co chciałem, tu przykład, ale brzmi bardzo słabiutko:

    http://arnold.ziffel.one.pl/saq-2020-10-24/saq-2020-
    10-24.mp3

    Tu pasmo, jak to wyglądało przed odfiltrowaniem cyfrowo (duży obrazek).
    Widać, jak bardzo dominuje 50 Hz:

    http://arnold.ziffel.one.pl/saq-2020-10-24/saq-2020-
    10-24-unfiltered.png

    > Czyli praca wtórnikowa... no to może...

    Tak, plus pewnie na tych wszystkich czwórnikach RC też są jakieś straty.

    > Patrzę i nie widzę C20 na tym poprzednim. Ślepota?

    A no, nie ma. I już nawet wiem dlaczego. Dodałem go po tym, jak już
    zobaczyłeś ten schemat, bo mówiłeś, że można byłoby dodać :)

    > Na filmiku wyjaśniasz który to jest. Tak, może tłumić. Przy wysokiej
    > impedancji źródła sygnału pod uwagę bierzemy to, co widać z punktu
    > widzenia kondensatora, czyli np jeżeli źródło miałoby 1M, to byłoby nie
    > 100k, tylko 433k (100k plus równoległe połączenie R1, R4 i impedancji
    > źródła).

    No tak, ma sens. Z drugiej strony ja go chyba właśnie wyliczyłem dla 433
    kom. Nie pamiętam już, ale 433 kom razem z 470 pF daje ok. 700 Hz, czyli
    sensownie. No ale tłumił dramatycznie.

    > Tak się zastanawiam... jakie masz tam kondensatory? Nie w sensie
    > pojemności, bo to widzę, tylko jakie napięcia znamionowe i jaka izolacja?

    Zwykłe SMD. Nie mam pojęcia co to dokładnie jest. Ten 200 pF mam oznaczony
    jako calchip, reszta nieznanego pochodzenia (tzn. gromadzona latami,
    kupowana na Allegro przy różnych okazjach do różnych projektów).

    > I ciekawe jak się zachowuje przy amplitudzie powiedzmy 10x mniejszej?
    > Po prawdzie to w ogóle dziwnie wyglądają te zniekształcenia. Ale może...
    > Już wiem. Masz generator który daje przefiltrowany trójkąt zamiast
    > sinusa. I spice pokazuje mi coś takiego właśnie za kondensatorem - te
    > pochylone zbocza.

    O właśnie, jest dokładnie tak, jak mówisz. Generator jest na XR2206, tam
    jest jakiś "sine-shaper". Nie wiem jak on dokładnie składa tego sinusa,
    ale jest to sztuczny sinus, zrobiony z jakiegoś innego przebiegu (nie wiem
    czy z trójkąta czy z prostokąta).

    > Muszę przyznać że fajny temat sobie znalazłeś. Bardzo edukacyjny.

    A no, trochę się nauczyłem :)

    --
    Szpital psychiatryczny. Ordynator oprowadza młodego psychiatrę po
    oddziale: