  • Data: 2021-05-24 18:49:52
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > No tak.
    > Działające w dwie strony pewnie by się dało zrobić, ale transformator
    > ma to bez łaski 'w pakiecie'.

    W przypadku fotowoltakiki napięcie zestawu paneli po pierwsze jest bardzo
    wysokie (do 1kV) -- trudno uznać je za dobry standard domowej sieci.
    A po drugie jest inne dla każdej instalacji, w dodatku zmienia się w czasie.
    Obecnie stosowane inwertery całkiem dobrze radzą sobie z dopasowaniem się
    do sieci AC.

    > Straty jednak byłyby spore.

    I tak mam znaczną część na 12V. Kiedyś były halogeny 12V, a teraz LED.
    Tyle że obniżenie napięcia jest lokalne, a mogłoby być centralne dla
    całego domu. Nie musi to oznaczać dużych strat -- wysarczą druty o
    przekroju tego rzędu, jak niegdyś dla *żarówek* 230V.

    > Może lepiej PoE pociągnąć.

    Typowa lampa LED na 12V to coś w rodzaju PoE. Świeci tak samo dobrze
    przy zasilaniu 3,5V, jak i 30V.

    --
    Jarek