  • 1. Data: 2021-05-24 15:55:58
    Temat: Co myślicie o DC
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Kiedyś dawno ludziom wyszło, że AC lepsze bo się daje transformować.

    Nie znam się na energetyce wcale, ale czytając:
    https://gadzetomania.pl/62527,fotowoltaika-problemy-
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci
    tak mi przyszło do głowy, czy w obecnych czasach nie lepsze byłoby
    przesyłanie energii DC.
    Co więcej może nie od rzeczy byłoby dopuszczenie znacznie większych
    wahań napięcia w linii niż są obecnie bo każdy punkt odbioru nie miałby
    transformatora o konkretnym przełożeniu tylko przetwornicę akceptującą
    spory przedział napięcia na wejściu.

    Nie wiem jak się robi przetwornice z wielu kV, ale chyba jakoś się robi.

    Wydaje mi się, że przesyłanie AC wiążę się z jakimiś stratami na ciągłe
    przeładowywanie pojemności linii, czego przy DC by nie było.
    Tak samo emisji pola EM dla AC nie da się uniknąć.
    P.G.

  • 2. Data: 2021-05-24 16:05:32
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 24.05.2021 o 15:55, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > przeładowywanie pojemności linii, czego przy DC by nie było.
    > Tak samo emisji pola EM dla AC nie da się uniknąć.

    Z tego powodu przed wepchnięciem powera w kabel podmorski robi się HV DC
    i z drugiej strony kabla konwertuje się ponownie do AC

    Grzegorz

  • 3. Data: 2021-05-24 16:06:54
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 24/05/2021 14:55, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > przeładowywanie pojemności linii, czego przy DC by nie było.
    > Tak samo emisji pola EM dla AC nie da się uniknąć.

    Na duze odległości juz wykorzystuje się UHVDC. Tutaj masz 3300km linie o
    napięciu 1.1MV

    https://www.youtube.com/watch?v=VZ2KfrP_R3s

    Warto tez to obejrzec z EEVBlog2

    https://www.youtube.com/watch?v=AWYuyf3ILLk

    c.

  • 4. Data: 2021-05-24 16:55:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-24 o 16:05, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Z tego powodu przed wepchnięciem powera w kabel podmorski robi się HV DC
    > i z drugiej strony kabla konwertuje się ponownie do AC

    To wiem.
    Ale się zastanawiam, czy dostarczonego do domów AC230 nie powinno się
    zamienić na jakieś podobne DC. Czy to by nie ułatwiło podłączania
    prosumentów, których ma być coraz więcej.
    Wszystkie stacje transformatorowe trzeba by zamienić na stacje
    przetwornic, ale może to obecnie już byłoby realizowalne i opłacalne.
    W domowych sprzętach to chyba tylko silniki wykorzystują to, że prąd
    jest AC (i to nie wszystkie), a cała reszta rozpoczyna zabawę z energią
    od zamiany AC na DC.
    P.G.

  • 5. Data: 2021-05-24 17:48:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > To wiem.
    > Ale się zastanawiam, czy dostarczonego do domów AC230 nie powinno
    > się zamienić na jakieś podobne DC.

    Na tym (lokalnym) odcinku nie widać przewagi DC nad AC. Za to prąd
    zmienny jest jednak bezpieczniejszy -- odwrotnie, niż usiłował wmówić
    ludziom Edison.

    > Czy to by nie ułatwiło podłączania prosumentów, których ma być coraz
    > więcej. Wszystkie stacje transformatorowe trzeba by zamienić na stacje
    > przetwornic, ale może to obecnie już byłoby realizowalne i opłacalne.

    Te stacje stoją w sprzeczności z 'prosumenctwem' -- działają w jednym
    kierunku.

    > W domowych sprzętach to chyba tylko silniki wykorzystują to, że prąd
    > jest AC (i to nie wszystkie), a cała reszta rozpoczyna zabawę z energią
    > od zamiany AC na DC.

    W domu to co innego. Gdybym teraz budował dom, to bym pewnie zrobił
    instalację oświetleniową na 12V. Elektronika domowa niewielkiej mocy
    też by mogła być tak pędzona. Idea znana z central telefonicznych,
    tam wszystko zasilane jest z ujemnego napięcia 48V. Ale dlau rządzeń
    dużej mocy, jak pralka czy kuchenka, nie da się lepiej niż AC 230V.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2021-05-24 18:03:39
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 24/05/2021 16:48, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > tam wszystko zasilane jest z ujemnego napięcia 48V. Ale dlau rządzeń
    > dużej mocy, jak pralka czy kuchenka, nie da się lepiej niż AC 230V.

    w nowszych pralkach - tych "inwerterowych" są już silniki BLDC więc to
    jest generowane z DC. Oczywiście trzeba by rozwiązać problem grzałki ale
    teoretycznie można pralkę podpiąć pod ciepłą wodę co by było nawet
    troche bardziej energooszczędne...

    c.

  • 7. Data: 2021-05-24 18:18:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > w nowszych pralkach - tych "inwerterowych" są już silniki BLDC
    > więc to jest generowane z DC.

    Wiem, że są, i to zasilane z dość niskiego napięcia. Uzwojenia silników
    BLDC mogą mieć kilka zwojów grubaśnego drutu. Słabo widzę domową sieć
    zasilającą dla takich silników. Lokalne przekształcenie (w pralce)
    napięcia 230V AC na cokolwiek innego jest dobrze opanowane.

    > Oczywiście trzeba by rozwiązać problem grzałki ale teoretycznie
    > można pralkę podpiąć pod ciepłą wodę co by było nawet troche
    > bardziej energooszczędne...

    A ta ciepła woda, to skąd? Nie chodzi mi o to, że z kranu. W wielu
    domach pochodzi z grzania grzałką umieszczoną w jakimś bulbonerze.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2021-05-24 18:23:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na tym (lokalnym) odcinku nie widać przewagi DC nad AC. Za to prąd
    > zmienny jest jednak bezpieczniejszy -- odwrotnie, niż usiłował wmówić
    > ludziom Edison.

    Nie skojarzyłem, że to co w jednej połówce zmienny w organizmie napsuje
    to w drugiej naprawi :)

    > Te stacje stoją w sprzeczności z 'prosumenctwem' -- działają w jednym
    > kierunku.

    No tak.
    Działające w dwie strony pewnie by się dało zrobić, ale transformator ma
    to bez łaski 'w pakiecie'.

    > W domu to co innego. Gdybym teraz budował dom, to bym pewnie zrobił
    > instalację oświetleniową na 12V.

    Straty jednak byłyby spore. Może lepiej PoE pociągnąć.
    P.G.

  • 9. Data: 2021-05-24 18:29:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 May 2021 15:55:58 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci
    > tak mi przyszło do głowy, czy w obecnych czasach nie lepsze byłoby

    Robi się to przy trasach podmorskich oszczędzając na miedzi i wadze
    kabla. Przy trasach lądowych należałoby używać dwóch przewodów by
    uniknąć prądów ziemnych, kłopotliwych na lądzie. I poza tym,
    przetwornice na setki MW są dużo droższe niż adekwatne trafa no i mają
    mniejszą sprawność. Komutacja (np. odłączenie zwarcia) też jest sporo
    trudniejsze niż dla prądu zmiennego. No i co z infastrukturą - wymiana
    wszystkiego byłaby strasznie kosztowna.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 10. Data: 2021-05-24 18:40:17
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 24/05/2021 17:18, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A ta ciepła woda, to skąd? Nie chodzi mi o to, że z kranu. W wielu
    > domach pochodzi z grzania grzałką umieszczoną w jakimś bulbonerze.

    No tak - trzeba by grzać pompą ciepła na przykład co już się spokojnie
    da zrealizować z 12V.
    A tak w ogole tą są też suszarki do prania z pompą ciepła więc może
    pralki też mogą iść w tym kierunku...

    c.