    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    Date: Sat, 4 Jul 2020 01:30:06 +0200

    W dniu 03.07.2020 o 21:54, Marek pisze:

    > Ależ nic nie trzeba optymalizować, nie ma obowiązku używania
    > wybloatowanego softu, bo jest dostępny stary ale jary - dałem przykłady.

    Z tym bym sie zgodzil. Podam Ci dwa przyklady z ktorymi osobiscie mialem
    kontakt.

    Systemd - Niby nie jestem zwolennikiem tego, ze probuje zastepowac coraz
    wiecej uslug systemowych, ale od kiedy zaczalem uzywac tego, to start
    laptopa jest znacznie szybszy. Mialem okazje to sprawdzic na starym
    laptopie.

    UEFI - uwazam, ze jest zbyt skomplikowane, do tego do czego zostalo
    projektowane, ale po przesiadce na nowego laptopa z UEFI, zauwazylem, ze
    system zuzywa znacznie mniej RAMu. Nie wiem, czy to ma z tym zwiazek,
    ale na starym laptopie po starcie systemu i wlaczeniu firefoksa, byl
    zajety caly RAM (4GB) i sporo SWAPu, a na nowym laptopie, mimo, ze mam
    wylaczony SWAP i wlaczone wszystkie mozliwe cache itp, to ciezko mi przy
    zwyklej pracy przekroczyc 2-3GB.

    Jakby tak wszyscy chcieli uzywac starych wersji, to swiat by sie nie
    rozwijal i dzisiaj zamiast swietnej plasmy, bysmy musieli siedziec na kde3.