  • 1. Data: 2020-06-30 19:35:20
    Temat: Co zamiast Raspberry Pi?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam Raspberry Pi 3B+, na którym odpalonych jest kilka usług oraz kilka
    wykonujących się cyklicznie skryptów. Urządzenie działa 24/7. Generalnie
    funkcję tę pełniło już kilka generacji RPi, zaczynając od "jedynki". W
    tym czasie karta pamięci zdążyła paść kilka razy. Co prawda system
    automatyczne raz w tygodniu robi backup na dysku sieciowym, ale jego
    odtwarzanie to dodatkowy kłopot. Szukam więc jakiejś lepszej alternatywy.

    Moje wymagania to:

    1) Parametry moc obliczeniowa i ilość RAM-u zbliżona do obecnej
    konfiguracji.
    2) Złącze SATA lub slot do podłączenia dysku SSD.
    3) Mile widziana obudowa, która pomieściłaby też dysk.
    4) System dopracowany na poziomie zbliżonym do Raspbiana. Chciałbym
    uniknąć sytuacji kiedy okaże się, że chińska płytka co prawda ma do
    ściągnięcia dystrybucję Linuksa, ale nic w niej nie działa albo nie
    działa stabilnie.
    5) Może nawet dałoby się dostać jakiś niedrogi SBC z x86, na którym
    dałoby się postawić normalnego Debiana z PC?

    BTW jak wygląda kwestia jakości i trwałości tych modułów eMMC,
    stosowanych w niektórych komputerkach jednopłytkowych?

  • 2. Data: 2020-06-30 20:07:29
    Temat: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 30/06/2020 18:35, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > BTW jak wygląda kwestia jakości i trwałości tych modułów eMMC,
    > stosowanych w niektórych komputerkach jednopłytkowych?

    nowe firmware od RPi natywnie wspiera bootowanie z USB. Nie musisz juz
    mieć nawet karty SD w slocie.

    Natomiast jeśli chodzi o niezawodność to miałem projekt kontrolera do
    ogrzewania w domu, który zrobiłem na Beaglebone black.
    Co prawda obecnie to już nie jest to demon prędkości ale działało to u
    mnie przez 7 lat bez przerwy z wbudowanego 4GB eMMC. W dodatku nie
    chroniłem go bardzo przed zapisem bo logi sie cały czas zapisywały i
    rotowały

    c.

  • 3. Data: 2020-06-30 20:44:22
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > BTW jak wygląda kwestia jakości i trwałości tych modułów eMMC,
    > stosowanych w niektórych komputerkach jednopłytkowych?

    Od roku mam Raspbiana na dysku SSD podłączonym do Raspberry Pi 3 przez
    przejściówkę USB-SATA. Sprawdza się doskonale, nie musisz porzucać Maliny.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2020-06-30 21:24:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/06/2020 19:35, Atlantis wrote:
    > 5) Może nawet dałoby się dostać jakiś niedrogi SBC z x86, na którym
    > dałoby się postawić normalnego Debiana z PC?

    Własnie dlatego dałem sobie spokój z Pi do zastosowań dyskowych.

    Zainteresuj się:
    https://allegro.pl/listing?string=terminal%20igel

    W szczególności zwróć uwagę na to że niektóre mają PCI-E. I wchodzi w
    nie normalna karta.

    Jeśli rozmiar za duży a wymagania mniejsze to:
    https://allegro.pl/oferta/terminal-wyse-c00x-thin-cl
    ient-cx0-128-512-gw-fvat-7555966176

    Wielkość tabletu 8".

    Co do mocy trudno powiedzieć. Ten mały Wyse wydaje się lepiej wyrabiać w
    opercjach dyskowych (samba) niż Pi mimo że ma bardzo kiepski CPU (VIA).
    U mnie działa jako nagrywarka z kamer...

  • 5. Data: 2020-06-30 22:29:07
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Moje wymagania to:
    (...)nic nie napisałeś o gabarytach. więc zastosuj laptopa. precyzując:
    kadłubek laptopa za 50zł.

    ToMasz

  • 6. Data: 2020-06-30 22:57:24
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2020-06-30 o 22:29, ToMasz pisze:
    > (...)nic nie napisałeś o gabarytach. więc zastosuj laptopa. precyzując:
    > kadłubek laptopa za 50zł.

    ale to zeżre ze 30W albo lepiej

  • 7. Data: 2020-06-30 23:33:37
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 30.06.2020 o 19:35, Atlantis pisze:
    > Mam Raspberry Pi 3B+, na którym odpalonych jest kilka usług oraz kilka
    > wykonujących się cyklicznie skryptów. Urządzenie działa 24/7. Generalnie
    Jeżeli to ma pelnic role serwera bez koniecznosci podpinania jakiejs
    elektroniki, to sie zastanow nad ktoryms intel nuc (sporo drozsze od
    rpi, ale duzo wieksze mozliwosci i mniej problemow)
    https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boa
    rds-kits/nuc/kits.html

    Mam taki sprzet od ok roku. Chodzi na nim ubuntu server (bez gui). Pobor
    pradu w idle ok 3W przy wlozonym dysku SSD (M.2) i HDD (2,5" SATA) w
    stanie uspienia.
    Jak go obciazysz na wszystkie 4rdzenie (8 watkow), to ciagnie ok 70W na
    poczatku(jesli mnie pamiec nie myli), a po jakis 1-2 minutach
    czestotliwosc spada i ciagnie ok 40-50W. Wlozony tam jest zwykly
    intelowski CPU 64bity, wiec pojdzie wszystko, wlacznie z Windowsem (sam
    windowsa nie instalowalem, ale w necie widac, ze pojdzie).
    Wchodzi tam zwykly laptopowy RAM.

    Wczesniej uzywalem debiana na banana pi, ale po kilku latach
    skapitulowalem. Nie poradzilem sobie z aktualizacja kernela na ARMie i
    starym softem w Debianie, ktory nie pozwalal mi zrobic tego co chcialem.

  • 8. Data: 2020-07-01 07:14:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2020 19:35:20 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > tym czasie karta pamięci zdążyła paść kilka razy.

    Czyli w jakim czasie?
    Skoro masz podpięty dysk zew. to czemu nadal zapisujesz na sd bo
    rozumiem że z powodu dużych zapisów pada karta?
    Myślę że jednak prościej będzie kupić przemysłową slc tylko do boot a
    zapisy robić na dysku klasycznym podłączonym przez USB storage -
    dlaczego ta opcja odpada?

    Oczywiście to też kwestia jakości samego nośnika flash. Mam chyba 10
    letni router (odpukać!) na Atomie z 4GB flash dyskiem wtyczkowym
    Atapi i nie ma z nim problemu, mimo ze zapisuje normalnie logi i ma
    nawet mysqla.
    Chętnie podpiął bym się pod temat, też szukam alternatywy do Raspi
    ale uwaga - na jakimś SOC z integrowanym dużym DRAM i zdatnym do
    lutowania ręcznego (TQFP?). Oczywiście wiem, że jest allwiner a13
    oraz pic32mz ale one mają mało DRAM na współczesną dystrybucję....

    --
    Marek

  • 9. Data: 2020-07-01 09:02:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2020 23:33:37 +0200, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    wrote:
    > skapitulowalem. Nie poradzilem sobie z aktualizacja kernela na
    > ARMie i
    > starym softem w Debianie, ktory nie pozwalal mi zrobic tego co
    > chcialem.

    A konkretnie w czym był problem?
    Ja właśnie robiłem odwrotnie. Na współczesny kernel isntakowalem
    najstarszy userland jaki udało mi się znaleźć. Przyspieszenie
    działania podstawowych narzędzi było zauważalne.
    Niestety nie da za bardzo się cofną np. do lat 2000-2002, bo gotowe
    obrazy userlandow z instalek np. Debiana pod daną subarchitekturę ARM
    pojawiają się dość późno....

    --
    Marek

  • 10. Data: 2020-07-01 09:37:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >automatyczne raz w tygodniu robi backup na dysku sieciowym, ale jego
    >odtwarzanie to dodatkowy kłopot. Szukam więc jakiejś lepszej

    Zmien karte albo dodaj UPS.

    Tez tak mialem - kilka R. chodzi rok, w nowych karta pada po tygodniu.
    Zmiana kart na sandisk i przestaly padac.
    Byc moze warto tez ograniczyc ilosc zapisow na karte.

    Dyski przestana robic do tego czasu :-)

    J.