    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <a...@n...neostrada.pl>
    From: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    Date: Sun, 5 Jul 2020 12:54:06 +0200

    W dniu 05.07.2020 o 10:48, Marek pisze:

    > Zapomniałem dodać, że na _wybranej_ dystrybucji (Debian 9.0), którą
    > okazuje się nikt tutaj nie używa, bo wszyscy (co się odezwali) (k)ubuntu
    > mają, a jeden nawet raz na 250 dni używa!
    > BTW jak to z tym  tłumaczeniem "ubuntu" szło? To z jakiegoś
    > afrykańskiego dialektu "nie umiem zainstalować Linuxa" czy inaczej?
    >
    > Ale faktycznie coś z tym Ubuntu jest na rzeczy. W firmie jakieś  15 lat
    > temu zakazałem używania Windows, więc menażeria poinstalowała sobie na w
    > większość (k)Ubuntu i faktycznie problemów nie zgłaszają, tylko ja chyba
    > jedyny wierny na Debianie...

    Ale czemu ty tak najezdzasz na to Ubuntu? Ubuntu bylo robione pod katem
    pracy na desktopie i tam sie sprawuje najlepiej. Nie mowie, ze jest
    idealne, ale wiekszosc dziala, bo nie maja swira na punkcie bycia
    zgodnym na 100% z opensource i drivery musza byc opensource, albo zadne.
    Niestety, ale takie sa czasy i jak nie dostosujesz sie, to tylko nerwy
    stracisz, a szanse, ze cos zyskasz sa prawie zerowe.

    W przypadku Debiana, sam go uzywalem na serwerze przez wiele lat i bylem
    zadowolony, ale najwieksza wada, a zarazem zaleta Debiana sa jego
    zabytkowe pakiety. Z jednej strony sa to pakiety dobrze przetestowane,
    ale z drugiej strony jak chcesz uruchomic jakis nowszy sprzet, czy
    program, to jest tragedia i trzeba polowe systemu podmieniac pakietami
    ze zrodel.

    Jak masz sprzet ktory jest dobrze obslugiwany przez kernela, to Debiana
    ciezko zajechac, zwlaszcza jesli uzywasz takiego Debiana do zastosowac
    serwerowych bez GUI.
    Najbardziej mi sie podoba w Debianie to, ze nie uruchamia zbyt wielu
    zbednych uslug, tak jak ma to miejsce w Ubuntu. Nawet Ubuntu server (bez
    GUI) uruchamia za duzo zbednych uslug ktore trzeba potem wylaczac.