    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Date: Sat, 11 Jul 2020 14:12:30 +0200

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Z tym się zgadzam, ale kiedyś było inaczej? Ja co najmniej równorzędny
    > powód podałbym umiejętności aktualnych programistów. Pamiętacie co się
    > stało gdy Internet stał się ogólnodostępny dla mas i jakie zapewne macie
    > zdanie na ten temat, chociażby w kontekście nowych osób piszących na
    > grupach na początku lat 2000? Moim zdaniem dokładnie ta sama erozja
    > umiejętności występuje teraz wśród programistów, gdy programowanie stało
    > się "dostępne dla każdego".

    Mam inne zdanie, zwłaszcza co do tego ostatniego. To na początku lat
    osiemdziesiątych w każdej gazecie, włączając w to "Żołnierza Wolności",
    "Przyjaciółkę", czy inny organ Koła Gospodyń Wiejskich, drukowano w
    odcinkach kurs programowania w języku BASIC. Ogólne przeświadczenie było
    takie, że programować każdy musi umieć, bo nie ma jutra bez komputra.

    Firmy (państwowe, bo takie one wtedy były) stawały na głowie, by znaleźć
    środki na zakup komputera. A programy do niego -- to już załoga napisze.
    Coś tam ta załoga czasem faktycznie pisała, jakość tego pominę, ale drogo
    nie było -- wartość peceta odpowiadała wieloletniej pensji pracownika.

    Dzisiaj trzeba się naszukać, by znaleźć kogoś, kto potrafi napisać kawałek
    kodu. Nie chodzi mi tylko o takich, którzy mieliby robić to zawodowo i w
    ten sposób zarabiać na chleb. Przedstawiciele nieinformatycznych zawodów
    z krzykiem uciekają, gdy im ktoś powie, że powinni posiąść choć elementarną
    znajomość jakiegoś języka programowania, bo w ten sposób w trymiga pokonają
    problemy, nad którymi siedzą teraz tygodniami.

    --
    Jarek