    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Date: Fri, 15 Dec 2023 01:06:19 +0100
    <ul2ati$pta$1$michalj@news.chmurka.net>
    <e...@g...com>
    <ul6ke2$v0k$2$michalj@news.chmurka.net>
    <ul7k6s$fpj$1$nadir@news.chmurka.net>
    <fsbwtsr2azax$.11ujxgevup47p.dlg@40tude.net>
    <ul9rct$bo2$1$nadir@news.chmurka.net>
    <lqb26k55jr28$.1rw8j4a2paoaa.dlg@40tude.net>
    <ula3t9$si1$2$nadir@news.chmurka.net>
    <1umpqrphoisih$.p3kahj3hazin.dlg@40tude.net>
    <uld5v7$mdn$2$nadir@news.chmurka.net>
    <1cy1jte0iwca5.9kuqhxlqjz4p$.dlg@40tude.net>

    W dniu 14.12.2023 o 20:05, J.F pisze:

    > Ale telefon wymaga "centrali", bo jak na niego lub z niego zadzwonić ?

    Tak, telefon wymaga centrali, takiej bądź innej.

    > Ale juz ONU?

    Mogło być ONU lub nie, ONU to taki przedłużacz usług.

    > Telefon nie wymaga RJ45.

    Ale druty wymagają jakiejś wtyczki lub łączówki, a to ma jakąś swoją
    wielkość.

    > Ale 19" miesci chyba ze 48 RJ45, w dwóch rzędach.

    Tu masz najbardziej popularną łączówkę KRONE, wymiar to około 12x2x3cm.
    https://www.kamsys.pl/inne-akcesoria/5324-zlacze-kro
    ne-lsa-zl-10-5902887015397.html
    Są i ciut mniejsze, nie chce mi się liczyć ile tego wejdzie.

    > Włokna optyczne są bardzo cienkie, tylko otuliny grube :-)

    Ale na przełącznicy zakończone są różnymi wtykami.

    > Koniec kabla jednak istnieje po staremu. Mieliby jakies ambitne prace
    > robic gdzies w sieci?

    Jeden koniec, ten Twój się nie zmienił, bo domu/mieszkania nie
    przeniosłeś, ale druga strona może być już zasilana w sygnał z innej
    lokalizacji niż 10-20lat temu.
    Prace na sieci są cały czas, dokłada się i likwiduje kable, zmienia ich
    przebieg. Zamienia miedź na światło.

    > No ale własnie jakie koszta?

    Nie wiem? Prąd, podatki, woda, ogrzewanie, śmieci, to są koszta stałe, z
    których warto zejść gdy budynek stoi pusty w 90%.

    > Lata 90-te - stare centrale dosc duże i na wiele numerów - 10 tys?
    > A nowa elektroniczna centrala wtedy - czy 10 tys to nie było w sam
    > raz?
    > I IMHO aż się prosi w budynku centrali zamontować nową elektroniczną
    > centrale ...

    Generalnie czy zamiast starej, mechanicznej centrali stawiano nową czy
    jakiś koncentrator, to decydowały o tym koszty, co było bardziej
    ekonomicznie uzasadnione to stawiano.
    Z tym, że jak stara centrala mała 10tys. pojemności, to nową budowano
    większą lub z możliwością rozbudowy na przyszłość.

    > Ja tylko pamietam, jak gdzies w latach 90-tych sie zdziwilem, bo
    > połaczenie z Wrocławia do Kłodzka było łączone błyskawicznie.

    Jak była sygnalizacja SS7, to faktycznie chwila moment.

    > że sie je przełącza na jakies ONU czy koncentratory ONU, bez
    > awaryjnego zasilania ...

    Teoretycznie można, tylko każde "migniecie" sieci powoduje reset
    urządzenia, a tego nie chcemy, więc montuje się akumulatory.

    > Ale trzeba doprowadzic, licznik może założyc ...

    No trzeba, urządzenia są na prąd.

    > A jak w starej szafie były tylko łączówki, to zasilania nie trzeba
    > było ...

    Nie łączówka jest elementem pasywnym sieci, na niej są rozszyte pary
    kabla. Natomiast po tych kablach można puścić zasianie, żeby zasilić
    jakieś zdalne urządzenie.

    > Wioski to nie wiem - tam mogło być, ze szła 1 para lub 2, lub wcale
    > A w miastach jednak kable do centrali szły.

    W wioskach też nie "szły" z próżni, tylko z jakiegoś innego kabla, który
    zaczynał swój bieg w jakimś obiekcie, w którym było jakieś urządzenie
    aktywne, na przykład centrala lub koncentrator.

    > Albo stawiałes koncentrator wyniesiony, taki np na 60 linii :-)

    W latach 70/80 to koncentrator na 60 linii to mógł być wypas, ale w
    latach 90' to już były takie na kilkaset numerów i takie stawiano.
    Weź też pod uwagę, że elektronika poszła do przodu, to co w latach 80'
    można było obsłużyć koncentratorem na 60 numerów, w latach 90' można
    było załatwić kilkoma PCM-ami, wszystko na tych samych kablach, a PCM
    jednak tańszy.

    > Wariant jest taki, ze telefony w bloku były za PRL, i są nadal.
    > Tzn wiekszosci juz nie ma, ale troche przetrwało.
    > I myslisz, ze gdzies po drodze szafy stawiano i je przepinano?

    Pewnie tak. W końcu operator żyje z dostarczania usług, więc kalkuluje
    tak, żeby mu się opłacało przy minimalnym nakładzie obsłużyć jak
    najwięcej abonentów. Raz dostawi szafę, raz położy nowy kabel, innym
    razem wykorzysta stary.

    > Hm, reflektometr jakis skombinować ?

    Po co?

    > Map ci u mnie dostatek
    > https://geoportal.wroclaw.pl/
    >
    > Ale tej interesującej chyba nie ma.

    Dokładne mapy w starostwach są, ale trzeba za nie zapłacić, więc nikt
    ich nie będzie upubliczniał.