  • 1. Data: 2023-11-26 15:08:28
    Temat: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Na stronie orendża widzę tylko światłowód albo komórkę...

    Nie było kiedyś prawnego obowiązku zakładania telefonów każdemu kto
    chciał? Skasowali?

    MJ

  • 2. Data: 2023-11-26 16:34:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Na stronie orendża widzę tylko światłowód albo komórkę...
    >
    > Nie było kiedyś prawnego obowiązku zakładania telefonów każdemu kto
    > chciał? Skasowali?

    Kiedyś była "usługa powszechna" i "operator wyznaczony" do jej świadczenia.
    Regulator wyznaczał jednego spośród licznych chętnych. Potem chętnych brakło.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2023-11-27 00:02:53
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Kiedyś była "usługa powszechna" i "operator wyznaczony" do jej świadczenia.
    > Regulator wyznaczał jednego spośród licznych chętnych. Potem chętnych brakło.

    Wszystkie te przepisy jak teraz sprawdziłem nadal są, tylko urząd
    wyinterpretował, że telefon stacjonarny może być realizowany radiowo
    oraz że rzekomo taka usługa jest dostępna wszędzie, więc nie ma potrzeby
    wyznaczania operatora do jej świadczenia.

    MJ

  • 4. Data: 2023-11-27 00:07:12
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    A i jeszcze jedno - niezależnie od istnienia lub nie przymusu prawnego
    ludzie telefony stacjonarne mają. Nie założą mi już nowego? Nie
    przepiszą po kimś?

    A nie, czekaj, w dziale regulaminy i cenniki telefonia kablowa jest.
    Tylko się tym nie chwalą. Nawet jest wieczna promocja na podłączenie.

    MJ

  • 5. Data: 2023-11-27 07:43:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Nov 2023 00:07:12 +0100, Michał Jankowski wrote:

> [...]
    >
    > A nie, czekaj, w dziale regulaminy i cenniki telefonia kablowa jest.
    > Tylko się tym nie chwalą. Nawet jest wieczna promocja na podłączenie.

    Ogolnie mam wrazenie, ze ich te stare centrale jakos uwierają,
    i przy kazdej okazji migruja klienta do wirtualnego Funbox/Voip.
    I moze na swiatlowod przy okazji - albo przy okazji swiatlowodu.

    koszt serwisu? licencja na oprogramowanie?
    Wydawaloby by sie, ze skoro stoi, to niech stoi i zarabia.

    Ale te stare POTS jeszcze są.
    Aczkolwiek kiedys zadzwoniłem pod swoj stary numer i całą dziesiątkę
    zmieniając ostatnią cyfrę. Dawno temu zakładam, ze wszystkie były w
    uzyciu, niedawno - jedna czy dwie.
    Ludzie polikwidowali, bo po co im, skoro komórki maja.
    Ewentualnie - wyprowadzili sie z blokow, mieszkanie na wynajem ... i
    telefon do likwidacji.

    Wiecej zostało po firemkach wszelakich.

    P.S. Kioski Ruchu tez poznikały ...

    J.

  • 6. Data: 2023-11-27 13:47:55
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 26.11.2023 o 15:08, Michał Jankowski pisze:
    > Na stronie orendża widzę tylko światłowód albo komórkę...

    Technicznie jeszcze istnieje, centrale gdzieniegdzie stoją i nawet
    działają, ale już ich się nie rozbudowuje, łata po taniości. No i ludzi
    do ich obsługi też już brak, to się nie reklamują i nie sprzedają tych
    usług, bo to teraz tylko kłopot.

    > Nie było kiedyś prawnego obowiązku zakładania telefonów każdemu kto
    > chciał? Skasowali?

    Był, ale był jeden dominujący operator i to na nim spoczywał ten
    obowiązek, dziś praktycznie wszystko działa bezprzewodowo i nie ma już
    operatora dominującego. Nie wiem nawet, który operator ma obecnie
    najwięcej abonentów?

  • 7. Data: 2023-11-27 17:52:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Nov 2023 13:47:55 +0100, nadir wrote:

> [...]
    > działają, ale już ich się nie rozbudowuje, łata po taniości. No i ludzi
    > do ich obsługi też już brak, to się nie reklamują i nie sprzedają tych

    Ale jakby ktos chciał "telefon stacjonarny", to co mu zaproponują?
    -światłowód z internetem (i telefonem),
    -wygospodarują jakies druty?
    -radiowo?
    -zwykłą komórke?

    A jak jak na światłowód NMMT ?

    A jak to będzie "na firmę"?
    I jakby ktos chciał wiecej numerów/linii?

    Komórkowych czy "stacjonarnych" ?

    J.

  • 8. Data: 2023-11-27 22:09:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 27.11.2023 o 17:52, J.F pisze:

> [...]
    >
    > A jak jak na światłowód NMMT ?
    >
    > A jak to będzie "na firmę"?
    > I jakby ktos chciał wiecej numerów/linii?

    Nie mam pojęcia, to już pytanie do poszczególnych operatorów, na
    przykład Vectra oferuje stacjonarny jako VoIP.

    > Komórkowych czy "stacjonarnych" ?

    Ogólnie abonentów.

  • 9. Data: 2023-11-28 06:59:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Nov 2023 22:09:00 +0100, nadir wrote:

    > Nie mam pojęcia, to już pytanie do poszczególnych operatorów, na
    > przykład Vectra oferuje stacjonarny jako VoIP.

    Vectra chyba w ogole nie ma tradycyjnych central, wiec nie dziwne.

    A i siec ma ograniczoną, wiec pewnie czesto w ogole nie zaoferuje,
    chyba ze komórkowy.
    Ale co zrobi Orange?

    Zaraz - a te przepisy o przymusowym wynajmie infrastruktury jeszcze
    obowiazuja?

    > Ogólnie abonentów.

    To sie chyba mocno wyrównało, przez komórki.

    J.

  • 10. Data: 2023-11-28 14:44:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > oraz że rzekomo taka usługa jest dostępna wszędzie, więc nie ma
    > potrzeby wyznaczania operatora do jej świadczenia.

    Nawet gdyby była potrzeba, to wyznaczyć trudno, bo chętnych brak.
    Z pustego i Salomon nie naleje. Gdy jeszcze wyznaczano, było tak,
    że dopuszczano komunikacje radiową, ale z terminalem (NMT), który
    pozwalał na podłączenie klasycznego aparatu kabelkiem. Kolejnym
    etapem (już chyba z inicjatywy niewyznaczonych) były telefony GSM,
    ale z numeracją geograficzną. I z takimi stawkami za połączenia, w
    tamtym czasie dużo niższymi niż do numerów komórkowych. Żeby abonentowi
    nie było za dobrze, sztucznie ograniczano możliwość używania takiego
    telefonu do okolic przydomowych. To kłopot techniczny, a więc koszty,
    zatem to ograniczenie chyba z czasem zniknęło. Zostały większe koszty
    połączeń z takiego numeru, więc chętni się wykruszyli.

    Jeśli teraz abonament komórkowy bez limitu (ale bez roamingu UE)
    kosztuje mniej, niż niegdysiejszy "pakiet socjalny" TP z jedną czy
    dwiema trzyminutowymi rozmowami dzienie, to nie widzę potrzeby
    istniena kabli "dla ludu". Ja mam na biurku służbowy aparat VoIP,
    o którym długo myślałem, że obsługuje tylko łącznośc wewnętrzną,
    bo tylko tak go używałem. Okazało się, że te cztery cyferki to
    końcówka warszawskiego numeru geograficznego, zatem on niby też
    jest stacjonarny.

    --
    Jarek