  • 1. Data: 2009-06-02 09:24:09
    Temat: Czym pomierzyc temperature ~140C
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Oczywiscie przerabiam laminator (TLam3 z Tesco). Ma bimetalowy czujnik
    wiec idzie do smieci. Chcę coś zrobic na elektronice i pytanie czym
    popularnym mierzyć temparaturę w tym zakresie? Widze że sposo osób idzie
    na całośc wciskając tam 1N4148 ;) Niestety nie widzę charakterystyk tej
    diody (konkretnie Uf(T)) i nie wiem czy jest sens, może lepiej
    termistor? A jak termistor to jaki? W zasadzie zakładam ze wstawie tam
    malutki komparator z histerezą na wzmacniaczu operacyjnym, ale żeby nie
    pracować na granicy mikrowoltow chciałbym wiedzieć czy 1N4148 to nie
    jest jednak troche za trudno, w końcu do mierzenia teparatury to nie
    powstało.

    Coś taniego i dostepnego w sklepie na rogu co da mi ladne/strome U(T) w
    tym zakresie?

  • 2. Data: 2009-06-02 09:44:02
    Temat: Re: Czym pomierzyc temperature ~140C
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Ja mierzyłem temperaturę prostownicy do włosów (wysżło 160*C) zwykłym
    miernikiem za 45zł z termoparą, z jaką dokładnością nie wiem. :-)

  • 3. Data: 2009-06-02 10:09:24
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > Coś taniego i dostepnego w sklepie na rogu co da mi ladne/strome U(T) w
    > tym zakresie?

    Osobiście zrobiłem termostat do laminatora na Pt-100 + jakiś OpAmp.

  • 4. Data: 2009-06-02 10:22:35
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Coś taniego i dostepnego w sklepie na rogu co da mi ladne/strome U(T) w
    > tym zakresie?

    ja zrobiłem na KTY84 (działa oficjalnie do +300 deg C). Do tego LM311 z
    niewielką histerezą i przekaźnik (LM311 ma wyjście typu OC 50mA, więc
    nieduży przekaźnik pociagnie bezpośrednio)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 5. Data: 2009-06-02 16:09:35
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > termistor? A jak termistor to jaki? W zasadzie zakładam ze wstawie tam
    > malutki komparator z histerezą na wzmacniaczu operacyjnym, ale żeby nie
    Tak jak każda normalna dioda krzemowa ma koło 2,2mV na stopień przy małym
    prądzie i pracuje dość liniowo.
    Piotr

  • 6. Data: 2009-06-02 21:23:20
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Ma bimetalowy czujnik wiec idzie do smieci.

    A czymze on Ci wadzi? Jak ma maly zakres i nie da sie regulowac, to wsadz
    od zelazka. U mnie taki pracuje, kiedys na grupie chwalilem sie swoim
    "tuningiem" laminatora, dziala doskonale.
    Nie zapomnij o wywaleniu bezpiecznika termicznego, ktory czesto bywa
    montowany.

    > Chcę coś zrobic na elektronice

    Chyba ze tak...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2009-06-03 09:56:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Pawel "O'Pajak" wrote:
    > A czymze on Ci wadzi? Jak ma maly zakres i nie da sie regulowac,

    Nie da się, jest "monolityczny" i musiałbym go uszkodzić żeby coś
    wyregulować (o ile się da).

    > wsadz od zelazka.

    Już próbowałem. Nie mieści się. Fakt, ze tylko od jednego żelazka i nie
    wiem jak wyglądają od innych.

    > Nie zapomnij o wywaleniu bezpiecznika termicznego, ktory czesto bywa
    > montowany.

    Wiem. Już jeden laminator ztunigowałem :)

  • 8. Data: 2009-06-03 10:04:23
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
    > [cut]

    A co myslicie o termistorach NTC110 ? Są tanie jak barszcz. Niestaty mam
    sprzeczne informacje do jakich max temperatur mogą pracować. Czasami do
    120, czasami do 160 a tu i tam pisza że do 200.

    Sam już nie wiem. Może jednak wezmę 1n4148 bo PT100 okazaly sie
    niedostępne w okolicy...

  • 9. Data: 2009-06-03 18:06:26
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    In news:h05hrt$ste$1@achot.icm.edu.pl,

    > Sam już nie wiem. Może jednak wezmę 1n4148 bo PT100 okazaly sie
    > niedostępne w okolicy...
    1N4148 może spokojnie do 150 stC pracować jak każda podobna
    dioda. Ja mam tak zrobiony laminator od 2 lat.
    Jeśli chcesz większy sygnał połącz szeregowo 2 czy 3 diody.
    --
    pzdr, j.r.

  • 10. Data: 2009-06-04 10:52:15
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Nie da się, jest "monolityczny" i musiałbym go uszkodzić żeby coś
    > wyregulować (o ile się da).

    A nie prościej założyć taki na odpowiednią temperaturę?
    Cena kilka zł.
    Odpadają dodatkowe zasilania, wystarczy przełącznik do temperatur
    laminowanie-płytkowanie.

    --
    Desoft