    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: DCF77 i prognoza pogody
    Date: Wed, 29 Mar 2023 15:42:35 +0200

    > Chyba hitlerowcy mieli w czasie wojny system nocnego naprowadzania
    > bombowców nad cele w UK z dwóch nadajników - ale szczęśliwie
    > okazało się to jednak zbyt mało celne.

    To chyba było celne tylko Anglicy szybko nauczyli się to zakłócać. A
    może nie tylko zakłócać, ale oszukiwać tak, że system wskazywał
    bombowcom zupełnie inne miejsce gdzie nic cennego nie było (poza
    specjalnymi podpalanymi zbiornikami mającymi ich przekonać, że trafili i
    wywołali sporo pożarów).

    Skojarzenie.
    Zaraz po studiach pracowałem w zespole na Politechnice Gdańskiej
    zajmującym się fazo-lokacyjnym ustalaniem pozycji statków przy wejściu
    do Portu Północnego.
    To był system z rozdziałem czasowym sygnałów z 4 nadajników (mógł
    pracować przy nie działającym jednym z nadajników). W sposób analogowy
    (trochę TTLi tam było, ale bez żadnego mikrokontrolera) system
    porównywał fazy sygnałów, które nigdy razem się nie pojawiały
    (zapamiętanie fazy na rozhuśtanym obwodzie rezonansowym).
    Umieszczony na statku odbiornik (pilot portowy wchodził na statek z
    odbiornikiem) określał pozycję z dokładnością do 1m. Tor podejścia był
    pogłębiony tylko z zapasem 7m co nie jest dużo w porównaniu z rozmiarami
    tankowców.

    Jeden z nadajników był na morzu tak aby symetralna odcinka między tym
    nadajnikiem a jednym z brzegowych dokładnie pokrywała się z torem
    podejścia. Sztuka polegała na tym, aby zagwarantować poruszanie się po
    tej linii, a nie którejś innej (już nie prostej, ale mało krzywej) na
    której fazy też się dokładnie zgadzały. Nie pamiętam szczegółów.

    Kolejne skojarzenie tym razem z poprzednim skojarzeniem.
    Wychodzi mi na to, że po studiach praktycznie nic nie wiedziałem o
    common-mode. Jak się zapytałem dlaczego wewnątrz odbiornika 3 przewody
    (2 zasilania + linia od masy obudowy) najpierw są 2, albo 3 razy
    przełożone przez toroid rzędu 4cm średnicy) to mi powiedzieli: "tak się
    to robi" i nadal nie rozumiałem - przecież to nic nie daje.
    P.G.