  • 1. Data: 2023-03-29 08:33:10
    Temat: DCF77 i prognoza pogody
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    W sygnale DCF77 podobno jest zaszyta prognoza pogody dla różnych obszarów
    nadawana sukcesywnie. Ale skąd odbiornik wie, gdzie się znajduje żeby
    właściwą
    prognozę wyświetlić (słońce, chmury, deszczyk)? Z sygnału DCF77 da się
    określić pozycję?
    Dotyczy "stacji pogodowej" bez GPS-a i pomiaru ciśnienia. Tylko zegar
    DCF77, pomiar temp. i wilgotności.
    W instrukcji da się wyczytać tylko:
    "Prognoza pogody
    Uwaga: Urządzenie rozpoczyna podawać
    prognozę pogody około 6 godzin po włączeniu."
    Ma wprawdzie wybór języka ale chyba nie wg tego bo za mało dokładne - ma
    np. niemiecki, hiszpański, angielski i rosyjski (polskiego nie).

    Arek

  • 2. Data: 2023-03-29 09:57:51
    Temat: Re: DCF77 i prognoza pogody
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77

    https://pl.wikipedia.org/wiki/DCF77

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2023-03-29 10:42:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 29 marca 2023 o 09:57:54 UTC+2 Adam napisał(a):

    > https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/DCF77

    No dobra, 4-dniowa prognoza dla 60 regionów Europy.
    Taaa, podziel Europę na 60 regionów, w których będzie ta sama pogoda ;P
    Ale tak czy siak nie ma nic o tym, skąd urządzenie ma wiedzieć, gdzie jest.
    Więc na 99% wybór w menu.

  • 4. Data: 2023-03-29 11:11:56
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.03.2023 o 08:33, Arek pisze:
> [...]
    > Ma wprawdzie wybór języka ale chyba nie wg tego bo za mało dokładne - ma
    > np. niemiecki, hiszpański, angielski i rosyjski (polskiego nie).

    Sądzę, że to ta sama zasada podawania pogody, która była używana w
    starych barometrach. Określanie pozycji jest tutaj niepotrzebne, skoro
    jest komplet czujników i jakiś algorytm.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 5. Data: 2023-03-29 11:44:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Mar 2023 11:11:56 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

    > Sądzę, że to ta sama zasada podawania pogody, która była używana w
    > starych barometrach. Określanie pozycji jest tutaj niepotrzebne, skoro
    > jest komplet czujników i jakiś algorytm.

    No właśnie nie. Też się zdziwiłem, bo nie kojarzyłem, aby DCF77 stukał coś
    o pogodzie, a jednak:

    "Civil protection and weather forecast signal
    Since 22 November 2006 the DCF77 transmitter uses bits 1–14 to transmit
    warning messages and weather information.[8][9] Under responsibility of the
    German Federal Office of Civil Protection and Disaster Assistance (the
    German Bundesamt fĂźr BevĂślkerungsschutz und Katastrophenhilfe, BBK),
    warnings to the population can be transmitted using these 14 bits. As a
    further extension of the information content transmitted by DCF77,
    appropriately equipped radio clocks can provide a four-day weather forecast
    for 60 different regions in Europe. The forecast data is provided by and
    under responsibility of the Swiss company Meteo Time GmbH and is
    transferred in a proprietary transfer protocol.[10][11] The same 14 bits
    are employed in a way that ensures compatibility with the transmission
    protocols of the warning messages. For decoding the weather forecast data a
    license is required.[9][12] Since the bits previously reserved for the PTB
    are used, older radio clocks should not be affected by the weather data
    signal. "

    (cytat z Wikipedii)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2023-03-29 12:09:56
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.03.2023 o 11:44, Adam pisze:

> [...]
    > are used, older radio clocks should not be affected by the weather data

    Hmm, jeśli w odbiorniku jest zaszyta tabela z markerem z której stacji
    pochodzi sygnał lub kilka sygnałów, można określić w ten sposób pozycję,
    podobnie jak w telefonach komórkowych się to robi. Wiele telefonów
    komórkowych nie posiada GPS ale potrafią określić pozycję z BTS (w
    Polsce chyba to nie jest zaimplementowane) coś jak Ground Based
    Augmentation Systems (GBAS)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 7. Data: 2023-03-29 14:27:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-03-29 o 12:09, LordBluzg(R)?? pisze:
    > Hmm, jeśli w odbiorniku jest zaszyta tabela z markerem z której stacji
    > pochodzi sygnał lub kilka sygnałów, można określić w ten sposób pozycję,

    Musiałby odbierać coś więcej niż 77,5kHz. Drugi odbiornik?
    P.G.

  • 8. Data: 2023-03-29 14:58:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 29 marca 2023 o 14:27:45 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Musiałby odbierać coś więcej niż 77,5kHz. Drugi odbiornik?

    Albo i więcej, DCF to nie jedyna long wave time signal station.
    Dokładność nawet z dwóch nadajników/odbiorników będzie wystarczająca
    dla "podziału Europy na 60 regionów".

    Chyba hitlerowcy mieli w czasie wojny system nocnego naprowadzania
    bombowców nad cele w UK z dwóch nadajników - ale szczęśliwie
    okazało się to jednak zbyt mało celne.

  • 9. Data: 2023-03-29 15:42:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Chyba hitlerowcy mieli w czasie wojny system nocnego naprowadzania
    > bombowców nad cele w UK z dwóch nadajników - ale szczęśliwie
    > okazało się to jednak zbyt mało celne.

    To chyba było celne tylko Anglicy szybko nauczyli się to zakłócać. A
    może nie tylko zakłócać, ale oszukiwać tak, że system wskazywał
    bombowcom zupełnie inne miejsce gdzie nic cennego nie było (poza
    specjalnymi podpalanymi zbiornikami mającymi ich przekonać, że trafili i
    wywołali sporo pożarów).

    Skojarzenie.
    Zaraz po studiach pracowałem w zespole na Politechnice Gdańskiej
    zajmującym się fazo-lokacyjnym ustalaniem pozycji statków przy wejściu
    do Portu Północnego.
    To był system z rozdziałem czasowym sygnałów z 4 nadajników (mógł
    pracować przy nie działającym jednym z nadajników). W sposób analogowy
    (trochę TTLi tam było, ale bez żadnego mikrokontrolera) system
    porównywał fazy sygnałów, które nigdy razem się nie pojawiały
    (zapamiętanie fazy na rozhuśtanym obwodzie rezonansowym).
    Umieszczony na statku odbiornik (pilot portowy wchodził na statek z
    odbiornikiem) określał pozycję z dokładnością do 1m. Tor podejścia był
    pogłębiony tylko z zapasem 7m co nie jest dużo w porównaniu z rozmiarami
    tankowców.

    Jeden z nadajników był na morzu tak aby symetralna odcinka między tym
    nadajnikiem a jednym z brzegowych dokładnie pokrywała się z torem
    podejścia. Sztuka polegała na tym, aby zagwarantować poruszanie się po
    tej linii, a nie którejś innej (już nie prostej, ale mało krzywej) na
    której fazy też się dokładnie zgadzały. Nie pamiętam szczegółów.

    Kolejne skojarzenie tym razem z poprzednim skojarzeniem.
    Wychodzi mi na to, że po studiach praktycznie nic nie wiedziałem o
    common-mode. Jak się zapytałem dlaczego wewnątrz odbiornika 3 przewody
    (2 zasilania + linia od masy obudowy) najpierw są 2, albo 3 razy
    przełożone przez toroid rzędu 4cm średnicy) to mi powiedzieli: "tak się
    to robi" i nadal nie rozumiałem - przecież to nic nie daje.
    P.G.

  • 10. Data: 2023-03-29 16:50:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    LordBluzg®������������ napisał(a):

    > Hmm, jeśli w odbiorniku jest zaszyta tabela z markerem z której stacji
    > pochodzi sygnał lub kilka sygnałów, można określić w ten sposób pozycję,

    No ale nie jest, bo nadajnik DCF77 jest jeden.

> [...]
    > komórkowych nie posiada GPS ale potrafią określić pozycję z BTS (w
    > Polsce chyba to nie jest zaimplementowane) coś jak Ground Based

    Tylko na jakiej podstawie mialby to zegar robic?
    Sprawdzic odbior kilku stacji długo czy sredniofalowych, i wybrac
    najmocniejszą?

    J.