  • 51. Data: 2023-02-20 23:21:52
    Temat: Re: DIY kolorymetr z obsługą pod pythonem
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Monochromatorem są filtry żelatynowe (podgrzewa się żelatynę z wodą,
    > dodaje odpowiednich barwników, wylewa na płytkę szklaną i czeka, aż
    > zżeluje). W książkach do chemii analitycznej z lat pięćdziesiątych czy
    > sześćdziesiątych znajdziesz przepisy na takie filtry. I to też działa,
    > aż nie zeżre tego jakiś grzyb.

    Robiłem takie filtry w latach siedemdziesiątych. Już nie pamiętam, gdzie
    się tego nauczyłem. Chyba nie w książkach do chemii analitycznej z lat
    poprzednich. Lampy ciemniowe też miały filtry tego typu. Przed grzybem
    chroniła druga tafla szklana.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2023-02-21 13:00:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

> [...]
    > się tego nauczyłem. Chyba nie w książkach do chemii analitycznej z lat
    > poprzednich. Lampy ciemniowe też miały filtry tego typu. Przed grzybem

    Chyba tam jeszcze czegoś dodawali. Azydku sodu?

    Paweł

  • 53. Data: 2023-02-21 23:14:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Chyba tam jeszcze czegoś dodawali. Azydku sodu?

    Przeciwko grzybom? Zupełnie możliwe. Ja nie dodawałem. Robiłem
    po prostu kolorowe szybki. Zresztą podobną techniką wykonałem
    też kliszę fotograficzną. Nawet udało się zrobić na niej zdjęcie.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2023-02-23 00:33:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-18, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No ale kolega chce duzo tego niskopoziomowego
    > To python, czy cos, co sie nada do tego "pod połogą" ?

    Nie tyle chcę dużo, co nie chcę aby rzecz głównie sprowadzała się do de
    facto funkcjonalnych gotowców w stylu, że potrzebuję odczytać
    temperaturę na jakimś kanale to robię T0 = read_Tout(ch0,"C") i mam
    odczyt z ch0 w deg C. Tak z poziom niżej by mnie satysfakcjonował.
    Odczytuje sobie 3bajty z DAC gdzie 2 bity młodsze oznaczają coś tam, a
    22 to segment danych, który musze sobie odpowiednio sam zmaltretować aby
    dostać ową temperaturę.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2023-02-23 00:50:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-20, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > się tego nauczyłem. Chyba nie w książkach do chemii analitycznej z lat
    > poprzednich. Lampy ciemniowe też miały filtry tego typu. Przed grzybem

    Te co kojarzę, np. ciemno oliwkowy do fotografii barwnej, miały wyraźnie
    warstwę żelatynową na wierzchu. Błony/filmy też na żelatynie stały, a
    srebro nie jest zdaje się aż tak grzybobójcze. Zresztą w barwnych nie
    powinno być srebra po obróbce. Pewnie są jednak jakieś dodatki
    anty-grzybicze.

    Swoją drogą, żarówki miały też żelatynę? Na pewno nie na wierzchu, ale
    czy w środku bańki?

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2023-02-23 01:09:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-17, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > W sensie żeby najpierw robić pomiar z pustą kuwetą? To nawet trzeba.

    Tak. Zresztą nawet proste kolorymetry do powłok tak działają. OIDP taki
    ręczny typu:
    https://www.coleparmer.com/i/byk-gardner-cc-6802-erg
    onomic-color-meter-kit-with-20-mm-sensor/5972010

    też sesje zaczyna na białej powierzchni kalibracyjnej.

    > Z diódkami może być tak, że przy większej mocy świecenia (a więc
    > też większej temperaturze) potrafią zmienić widmo. Przesuwa się ku
    > czerwieni, jakby chciały odlecieć. To też czasem można wychwycić
    > wzrokiem. Lepiej trzymać się dolnych rejestrów jasności.

    To już będzie na kolejnym etapie i myślę, że rzecz jest do ogarnięcia.
    Całość jest wypadkową paru rzeczy więc może się okazać, że nawet takie
    przesunięcie zwyczajnie nie robi, w znaczeniu, jakbym mierzył grubość
    bieżnika w oponie linijką, która się też przecież kurczy/rozszerza
    (wariacja na poziomie 10 um przy wymaganej precyzji 0.5 mm.

    --
    Marcin

  • 57. Data: 2023-02-23 01:14:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-18, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Termostat nic nie pomoże. Nieważne, czy temperatura otoczenia to
    > 10, 20, czy 30 stopni. Sama struktura nagrzewa się wściekle, a jej
    > temperatura zależy głównie od prądu.

    Można poczekać na pewne wartości równowagowe. Odpowiednio duży
    radiatorek trochę pomoże. To o ile tylko prąd będzie stały i na tyle
    niski, że tej diódki nie zniszczy.

    --
    Marcin

  • 58. Data: 2023-02-23 01:36:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-19, KLoSS <n...@a...com.pl> wrote:

    > Zobacz TCS3472.
    >
    > W pdf jest nawet "Applications: Fluid and Gas Analysis"
    >
    > Są do tego gotowe moduły za kilkanaście złotych.
    >
    > Sterowanie po I2C w zasadzie z czegokolwiek.

    Dzięki. Wygląda interesująco. Muszę się wczytać.

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2023-02-23 01:40:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-17, Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > Też tak robiłem. Aż poznałem pythona :) Więc do takich zastosowań polecam.
    > Bardzo przyjemny język.

    A DżejEf psioczył :) Tyle, że z analizy wątku, wygląda, że jest osamotniony.

    --
    Marcin

  • 60. Data: 2023-02-23 03:58:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-18, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Podpowiedź dobra, ale Marcinowi niekoniecznie na tym zalezy.
    > Moze mu wystarczy kilka dobrze znanych pasm.

    Podejrzewam, że finalnie wystarczą mi ze 2.

    > A swoją drogą - rodanki nie sa fluorescencyjne?

    Ee. Pewnie skojarzyło Ci się z rodaminą.

    --
    Marcin