    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 21 Feb 2014 03:00:40 -0800 (PST)
    Subject: Re: David West: OOP is Dead
    From: g...@g...com

    W dniu czwartek, 20 lutego 2014 22:43:50 UTC+1 użytkownik A. L. napisał:

> [...]
    mming,

> [...]
    >
    > Definicja obiektu minilanla to "struktura posiadajaca tozsamosc, stan
    > i zachowanie(behavior)". Niczego wiecej od obiektowosci sie nei
    > wymaga.
    >
    > Hermetyzacja, polimorfizm i subtyping sa zupelnie neizaleznymi
    > pojecia,i, ktore i owszem, mozna w OO wykorzystywac. Ale nie ma takiej
    > koniecznosci.
    >
    > Posumowujac: akurat w tej dziedzinei Wikipediapisze bzdury

    > To tez nie jest polimorfizm. Proponuje pzreczytac to co napisalem i
    > sie zastanowic. Zajzrec tez do Wikipedii. Akurat o polimorfizmie

    A moze jest wlasnie na odwrot -- moze o obiektowosci pisze z sensem,
    a o polimorfizmie belkoce?

    Z wikipedia jako "zrodlem wiedzy" jest pare problemow,
    a jednym z najwiekszych jest to, ze nie ogranicza sie do
    opisywania rzeczywistosci, ale rowniez ja ksztaltuje
    (i jest to nieuniknione). Problem ten jest jednak problemem
    tylko wtedy, gdy chcemy traktowac wikipedie jako zrodlo
    wiedzy o rzeczach; znika natomiast wowczas, gdy potraktujemy
    ja jako zrodlo wiedzy o ludziach (tych, ktorzy ja pisza
    i czytaja) i ich mniemaniach.

    Oczywiscie ma Pan racje, ze polimorfizm, hermetyzacja,
    dziedziczenie i obiektowosc to sa rozlaczne pojecia,
    i przynajmniej dwa pierwsze mozna rozwazac w calkowitym
    oderwaniu od pojecia obiektu [w sensie okreslonym powyzej
    przez Pana, tj. tozsamosc+stan+zachowanie]. Jednak kiedy
    ludzie mowia o "programowaniu zorientowanym obiektowo",
    czesto nie maja po prostu na mysli programowania, w ktorym
    uzywa sie obiektow, ale pewien calosciowy pomysl (czy moze
    religie) dotyczacy tego, jak tworzyc dobre oprogramowanie,
    zas wsrod kluczowych idei znajduja sie te tutaj przytoczone.

    Zeby nie byc goloslownym, ale i nie szukac za daleko:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_design#
    Object-oriented_concepts

    The five basic concepts of object-oriented design (...):
    - Object/Class (...)
    - Information hiding (...)
    - Inheritance (...)
    - Interface (object-oriented programming) (...)
    - Polymorphism (...)

    Choc posluzylem sie poreczna wikipedia, zapewniam, ze takich
    kolokacji mozna znalezc duzo wiecej. (Byc moze ma to swoje
    zrodlo u Stroustrupa, a moze jeszcze wczesniej). Jezeli uwaza
    Pan, ze to nieprawda, albo co wiecej -- ze ta nieprawda moze
    byc szkodliwa, to moze Pan poswiecic swoja energie na to, zeby
    te "bzdury" zniknely z wikipedii, bo ona niestety promieniuje,
    stajac sie tym klamstwem, ktore zostaje powtorzone dostatecznie
    wiele razy.

    Co do tematu polimorfizmu, to wikipedia wydaje sie calkowicie
    zgadzac z tym, co napisalem: "polymorphism is the provision
    of a single interface to entities of different types". Nie
    widze istotnej roznicy pomiedzy tym sformulowaniem, a moim.

    > No, nie sie wydawalo ze Pan postuluje wlasnei to. Nei chce mi sie
    > szukac ytatu

    Od dluzszego czasu odnosze wrazenie, ze odnosi sie Pan raczej
    do tego, co sie Panu wydaje, ze napisalem, niz do tego, co
    rzeczywiscie napisalem. Byc moze w jakiejs mierze wynika to
    z mojej nieudolnosci w wypowiadaniu sie, jednak przyznam,
    ze prezentowana przez Pana postawa, polegajaca na tym,
    ze raczej jest Pan sklonny wyrazic oderwane od wszelkiej
    merytoryki lekcewazenie wobec jakiejs wlasnej interpretacji
    moich slow, niz wypytac, o co rzeczywiscie moglo mi chodzic,
    nie ulatwia porozumienia.

    (Wczesniejszym razem z jakichs niepojetych dla mnie wzgledow
    uznal Pan, ze jestem przeciwnikiem statycznej kontroli typow,
    a pozniej uznal moje wyjasnienie heurystyki budowania
    programow w logice w oparciu o programy funkcyjne za
    "kompletna bzdure", choc nadal nie dowiedzialem sie, dlaczego)