    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Detektor przewodów - działający
    Date: Sat, 10 Oct 2020 17:05:44 +0200

    W dniu 2020-10-09 o 20:13, Marek pisze:
    > Czy ktoś mógłby polecić jakiś prawidłowo działający detektor przewodów w
    > ścianach?
    > Nie mowie, że od razu oczekuje czegoś na kształt tego:
    > https://youtu.be/aZFH4wCLVXY?t=46s
    > Może mieć klasyczny ekran LCD ze wskaźnikiem położenia.
    > Testowałem kilka do 500zl i żaden (mimo kalibracji) nie działał jak
    > należy. Albo wykrywał przewód  5 cm przed/po, albo pokazywał dwa
    > przewody zamiast jednego. A widziałem też taki co reagował na ścianę
    > jakby był w niej przewód (a nie było).
    > Szukam taki który precyzyjnie umie wskazać przewód tzn. oś jego
> [...]

    Wydaje mi się, że wszystkie detektory oparte na wykrywaniu pola
    elektrycznego będą z natury niepewne i nieprecyzyjne.

    Wydaje mi się, że zapewniając przepływ względnie dużego prądu przez
    szukany kabel i zakładając, że jest to płaski kabel podtynkowy powinno
    się dać go dość precyzyjnie namierzyć badając pole magnetyczne.
    Powinno ono być po bokach kabla w odwrotnej fazie niż dokładnie w osi
    kabla. Czyli jakaś nieduża cewka (być może w połówce rdzenia) +
    oscyloskop z włączoną synchronizacją z 50Hz (aby widzieć fazę).

    Opierając się tylko na amplitudzie bym podejrzewał, że zbliżając się do
    kabla amplituda będzie rosła, potem będzie minimum potem garb (może być
    mniejszy niż przy zbliżaniu bo cewka być może obejmie też pola boczne
    skierowane przeciwnie) potem kolejne minimum i potem duża amplituda
    stopniowo malejąca (odwrotnie jak przy zbliżaniu). Ten garb (inaczej
    środek między minimami) powinien wskazywać, że środek cewki jest
    dokładnie między oboma przewodami.

    To wszystko pod hasłem 'Wydaje mi się'. Nie przeprowadzałem żadnych prób.
    P.G.