    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 28 Oct 2020 07:29:58 -0700 (PDT)
    <5f997328$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <rnbtje$dhl$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Subject: Re: Domofony w blokach i wieżowcach
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 28 października 2020 15:01:19 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Nie potrzeba oddzielnej linii softu - wystarczy jedna flaga konfiguracji
    > lub jeden jumper na płytce.

    Gadasz zapewne ze sprzedawcą/instalatorem, a nie z twórcą takiego systemu, weź to pod
    uwage.

    > No to już przegiąłeś :)

    Domofony to zuo.
    Przez 15 lat mieszkałem w jedynej klatce na całym osiedlu, w której nie było domofonu
    (fakt, blok był z kraja) i nigdy nikt z zewnątrz nic nam złego nie zrobił, a
    największą sensacją było, jak sąsiad zszedł był na parterze koło kaloryfera...

    To osiedle PRLowskie (dla ustalenia uwagi Tarchomin w DC).
    Płotów nie było.

    Potem przeprowadziliśmy się na w miarę nowoczesną wstawkę (oddanie 1999) na jeszcze
    bardziej PRLowskim Bródnie.
    6 budynków ogrodzonych wspólnym płotem - jako jedyne na całym osiedlu (w cholerę
    wielkim), domofony w klatkach, ale furtki otwierane tylko kluczem - a jedna w ogóle
    otwarta.
    Przetrwało 20 lat - po wymianie domofonów systemu "klawiatura z klawiszem dla każdego
    lokalu" (nie zapomnę takich klawiatur na osiedlu Ruda - bloki 15 piętrowe, ponad 150
    mieszkań i tylko jedna klatka - więc i klawiatura ze 150 przyciskami) na
    "elektroniczne" niestety przeszedł którędyś pomysł zamocowania domofonów też na
    furtkach.

    No i przykład z obecnej chałupy - garaż podziemny.
    Po obu stronach drzwi czytniki chipów."
    Elektrozamki typu "zawsze zamknięty, a gdy płynie prąd, otwarty".
    I wyobraźcie sobie sytuację braku prądu w budynku.
    Półbiedową, gdy jest to tylko awaria prądu.
    Biedową, gdy brak prądu jest wynikiem pożaru.
    Tragiczną, gdy brak prądu jest wynikiem pożąru w garażu.
    Fajnie na własne życzenie parkować w potencjalnej śmiertelnej pułapce - i jeszcze
    płacić za utrzymanie tego systemu?
    Który tak naprawdę przed niczym nie chroni - w celu ewakuacji przy każdych drzwiach
    są takie zielone guziki, które otwierają drzwi, nie trzeba mieć żadnego breloka.
    Guziki są po jednej stronie drzwi - no bo droga ewakuacyjna prowadzi tylko w jedną
    stronę - więc ktoś mógłby powiedzieć "no dobra, ktoś z garażu sobie wyjdzie, ale do
    niego nie wejdzie".
    Otóż nie - blok jest tak "mądrze" zaprojektowany, że przy jednych drzwiach ten
    zielony guzik jest od strony klatki schodowej...
    Do tego oczywiście mechanizm otwierania bramy bez pilota...

    Taki elektrozamek "zawsze zamknięte, a gdy płynie prąd, otwarte" może być w takich
    drzwiach, gdzie od strony, z której prowadzi droga ewakuacyjna, jest klamka - i tak
    jest np. na parterze.
    Jeszcze lepsze jest to, że jakoś tak to debile zrobili, że domofon nie jest
    podłączany do zasilania z przyłącza rezerwowego (choć jest praktycznie takie samo jak
    podstawowe, moc zamówiona na podstawowym dla części wspólnych była 160kW, na
    rezerwowym 140kW) - była taka sytuacja, że nie było prądu na przyłączu podstawowym i
    było tak:
    - w mieszkaniach zasilanie normalne,
    - na korytarzach świeciła się tylko połowa świateł,
    - windy nie działały,
    - nie działał domofon - można było tylko wyjść "klamką".

    Są elektrozamki "normalnie otwarty, zamknięty tylko gdy płynie prąd" - czyli po
    prostu elektromagnesy - i takie widywałemna nowszych osiedlach, ale tylko na furtkach
    w ogrodzeniu.
    Ciekawe swoją drogą, ile prądu żre taki elektromagnes, mający na tyle siły, żeby
    utrzymać zamkniętą furtkę?