-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer04.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
ada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
<p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl>
From: "T." <k...@i...pl>
Date: Fri, 26 Jan 2018 16:06:25 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.5.2
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 79
Message-ID: <5a6b43f4$0$693$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.28.220.155
X-Trace: 1516979188 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 693 83.28.220.155:51919
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4593
X-Received-Body-CRC: 2874310064
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623459
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-01-26 o 13:20, Marek S pisze:
> W dniu 26-01-2018 o 08:18, miumiu pisze:
>
>> Dziwne te wyniki. Przeczy to troche fizyce, bo teoretycznie jak masz
>> stałą
>> siłę oporu, to hamujesz dokladnie liniowo.
>
> Dlaczego dziwne. Ilość energii jest proporcjonalna do kwadratu
> prędkości. 2x większa prędkość = 4x większa energia do wytracenia. Nawet
> zakładając dla uproszczenia (błędnie), że skuteczność hamulców nie
> zależy od prędkości/czasu hamowania, to już z tego wynika ogromna
> nieliniowość.
>
>> Jesli jest tak jak piszesz, to
>> nie bylo stalego oporu hamowania.
>
> Oczywiście, że nie było. Wyraźnie było to wyczuwalne nawet bez żadnych
> przyrządów. Na początku hamowania oporu prawie nie było czuć, pojawił
> się od ok. 40km/h i gwałtownie narastał. Oczywiście mówię o odczuciach a
> nie pomiarach przyspieszenia.
>
>> Moze tak byc jesli jest mokra nawierzchnia
>> i tworzy sie warstewka wody miedzy opona i nawierzchnia drogi,
>
> Więc to też trzeba brać pod uwagę! Między oponą a lodem powstaje warstwa
> wody o grubości _zależnej_ od wydzielanego ciepła podczas hamowania, to
> masz dodatkowe efekty specjalne. Duża prędkość = mniejsza siła hamowania.
>
>
>> lyse albo
>> kiepskie opony,
>
> Opony klasy przyczepności A/B, półka premium, nówki.
>
>> niskiej jakosci tarcze i klocki o zlej charakterystyce.
>
> Na lodzie nawet najgorsze tarcze i klocki poradzą sobie bo prawie nie
> pracują.
>
>> Na
>> suchej dobrej nawierzchni, dobrych oponach i sprawnym układzie hamulcowym
>> hamowanie powinno być zblizone do liniowego.
>
> No właśnie sam jestem ciekaw czy tak jest a mam spore wątpliwości. W
> moim aucie mam całkiem spore tarcze (33cm średnicy), nawiercane. Gdy
> ostro hamuję, powiedzmy przy 180km/h, nie zwiększam siły nacisku na
> hamulec to efekt jest taki, że przez krótki czas siła hamowania jest
> bardzo duża, szybko jednak maleje i trzeba to kompensować naciskiem na
> pedał. Gdy nie wyhamuję do zera, a powiedzmy do 100km/h to odpuszczenie
> hamowania na powiedzmy 3-5s schłodzi na tyle tarcze, że odzyskują
> większą część sprawności.
>
>> Jesli jest tak jak piszesz, to odczucie hamowania powinno byc takie ze z
>> poczatku nic sie nie dzieje, a dopiero na sam koniec wyrywa cie z pasow.
>
> Z tym wyrywaniem pasów na lodzie, to nie przesadzajmy. Ale mniej więcej
> tak właśnie jest.
>
>> Ja
>> jakos nie mam takich obserwacji, moze dlatego ze rzadko hamuje awaryjnie.
>> Wlasnie zamowilem sobie modul-akcelerometra CJMCU-325 u Chinczykow,
>> wstawie
>> do samochodu i zobaczymy jak sie ta sila oporu zmienia. Czy jest liniowa,
>> czy sie zwieksza pod koniec i jak szybko :)
>
> Koniecznie to opublikuj. Zrób próby na mokrym i suchym. A na suchym przy
> prędkościach powiedzmy 50km/h a potem 150km/h. Chodzi o wpływ gorącej
> tarczy. Oczywiście o ile jesteś zwolennikiem teorii, że przy ABS i
> hamowaniu awaryjnym opony nie niszczą się, bo ja osobiście jestem
> skrajnie daleki od takiego poglądu.
>
I nagrywaj (z zewnątrz) filmik, choćby telefonem komórkowym. Ale na
statywie i w zwolnionym tempie (już prawie każdy smartfon to ma).
Oczywiście mam na myśli nagrywanie z zewnątrz tak, aby było widać start
i zatrzymanie, telefon nie powinien być w ruchu (nie śledzić pojazdu,
ale obejmować całą drogę hamowania). Puszczenie tego wolno poklatkowo
pozwoli na głębszą analizę. Dobrze były oznaczyć nawierzchnię np. co 10 m.
T.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:32 Tomasz Pyra
- 26.01.18 23:36 Tomasz Pyra
- 27.01.18 01:04 Marek S
- 27.01.18 07:47 Cavallino
- 27.01.18 12:41 Marek S
- 27.01.18 12:46 Tomasz Pyra
- 27.01.18 14:17 Lewis
Najnowsze wątki z tej grupy
- wymieniłem termostat
- Felgi
- otwarcie drugiej obwodnicy Trójmiasta
- Prezent dla kierowców od prezydenta Nawrockiego
- czy wiedziałeś że?
- Unijne KOOOORWY mówią że WYCOFUJĄ się z zakazu rejestracji elektryków
- Produkcja energii w elektrowniach atomowych
- Nie widzieć gdzie się jedzie
- Złomnik się SPRZEDAŁ Kanałowi ZERO
- I lewacka ideologia poszła się JEBAĆ
- Dla UTRWALENIA: jak działają "EKO" ZBRODNIARZE
- Emisyjność BEV
- Modulacja FM
- Chińczycy już ZAREAGOWALI!!!! Klamki zewnętrzne w samochodzie MAJĄ BYĆ KLAMKAMI
- Giełdy samochodowe
Najnowsze wątki
- 2025-12-28 PREZENTY OD MINISTRA FINANSÓW. SKĄD PIENIĄDZE?
- 2025-12-27 pompa CO
- 2025-12-27 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-12-27 Ewakuacja ludności
- 2025-12-26 Gdańsk => ERP Microsoft Dynamics 365 Commerce Consultant <=
- 2025-12-26 Kraków => Konsultant Microsoft Dynamics 365 Finance <=
- 2025-12-26 Kraków => Microsoft Dynamics 365 Finance Consultant <=
- 2025-12-26 wymieniłem termostat
- 2025-12-26 Warszawa => Senior Backend Java Developer <=
- 2025-12-25 Finlandia przywraca swastykę
- 2025-12-25 Skuteczność wymiaru sprawiedliwości
- 2025-12-24 Felgi
- 2025-12-24 2,5 x więcej niż Li-Ion
- 2025-12-24 No i kolejny ograniczony
- 2025-12-24 Warszawa => Młodszy Specjalista ds. wsparcia sprzedaży <=




5 Najlepszych Programów do Księgowości w Chmurze - Ranking i Porównanie [2025]