-
Data: 2018-01-27 20:01:25
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 27-01-2018 o 12:46, Tomasz Pyra pisze:
> Zmysły niestety oszukują, podają Ci informację po opóźnioną, nieliniowo
> wyskalowaną, zaburzoną emocjami, subiektywnym postrzeganiem czasu itp. itd.
To nie ja na licznik patrzałem lecz instruktor. Moje emocje nie mają tu
żadnego wpływu. Oczywiście celem ćwiczenia nie były pomiary czegokolwiek
lecz poprawa techniki jazdy i uświadomienie potencjalnych zagrożeń.
Dlatego pisałem z naciskiem na słowo "spostrzeżenia" a nie o wynikach badań.
> Tak po prostu działamy
Tu pełna zgoda - subiektywizm jest bardzo ułomny a szkolenie ma wielki
wpływ na postrzeganie.
Ok, nie będę się upierał przy żadnym z wariantów bo kompetentny nie
jestem. Za to bardzo chętnie obejrzę sobie wyniki prawdziwych pomiarów,
które jeden z kolegów obiecał wykonać. Ważne aby to było zwykłe, nie
rajdowe auto by pracować na realistycznych danych.
> Miejsca zatrzymania trzeba zaznaczać, a odległości mierzyć miarą (czy
> chociaż krokami).
Na asfalcie jest szachownica narysowana właśnie do takich pomiarów.
Gdyby to nie było tak drogie, to wypuściłbym się raz jeszcze.
>> "wystarczy gwałtowne i bardzo mocne hamowanie, nawet na najrówniejszej
>> drodze, aby w samochodzie niewyposażonym w system ABS doszło do
>> splackowania opony"
>
> "niewyposażonym" !
Fuck... to właśnie ten efekt samopotwierdzenia :-D
>
> Tu masz wykres pokazujący jak działa ABS:
> http://tucrrc.utulsa.edu/Toyota_files/SpeedChart.jpg
Te dane były przez CAN pobierane? Nie bardzo to rozumiem bo CAN jest
zbyt wolny. W swoim aucie mam 3 magistrale, każda dla innej prędkości
urządzeń. ABS, poduchy itp należą do grupy średnio szybkich urządzeń.
Odczyt z CAN'a da jakieś wyrywkowe punkty na wykresie. Hmmm... mniejsza
z tym.
> Dlatego poza samą końcówką hamowania koło cały czas się obraca, natomiast
> po prostu z mniejszą prędkością niż porusza się samochód.
Widzę, że od 50km/h w dół koło zaczyna się ślizgać. To jest to
dokładnie, co wyczuwałem. Sądzisz, że takie poślizgi na suchym asfalcie
nie zaszkodzą oponom? Zresztą nie tylko o nie chodzi ale także
naprężenia konstrukcji opony.
> Opona oczywiście i z ABS może się uszkodzić - bywa że część bieżnika się po
> prostu urwie (zwłaszcza w gorszych oponach - np. nalewkach), albo pęknie
> kord.
Nie chodzi mi o TIRy, gdzie nalewki to norma. Normalne opony, powiedzmy,
że lepszej klasy. 100% bezpieczeństwa, że po takim hamowaniu, powiedzmy
ze 150km/h nic się im nie przytrafi?
> Film który pokazałeś to przyczepa - tam jest trochę inna bajka jeśli chodzi
> o ABS ze względu na osobne systemy hamulcowe samochodu i przyczepy.
> Zresztą konkluzja z filmu też jest taka, że z ABS opona się nie uszkadza.
Tak, to wiem. Aczkolwiek tu też jest niejasność czym jest brak uszkodzeń
w tym teście. Brak uszkodzeń na oko? Wzięli na wyważarkę koła? Nie
napisali.
> To wrażenie skłania niektórych kierowców do błędnego przekonania że lepiej
> samemu zdjąć nacisk z pedału hamulca tak żeby hamować tuż przed włączeniem
> się ABS.
> Daje im to najlepsze wrażenie hamowania (stosunku siły na pedale do
> opóźnienia), ale nie najkrótszą drogę hamowania.
Właśnie takie wrażenia mam. Ciekawe... Chyba jednak znów czeka mnie tor.
> Z tej okazji najnowocześniejsze układy hamulcowe wręcz wykrywają sytuację
> kiedy kierowca usiłuje hamować awaryjnie na granicy zadziałania ABS i jeśli
> zajdzie taka sytuacja, to elektronika samodzielnie dociśnie hamulec na
> maksa.
A nawet zablokuje kierownicę tak abyś miał dzwon centralny a nie boczny.
Patrz Volvo 2017r. Kontrowersyjne...
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.18 20:15 Marek S
- 27.01.18 22:44 Cavallino
- 28.01.18 00:24 Marek S
- 28.01.18 08:00 Cavallino
- 28.01.18 10:21 Lewis
- 28.01.18 12:29 Tomasz Pyra
- 28.01.18 15:41 Mateusz Bogusz
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 22:00 Marek S
- 28.01.18 22:36 Cavallino
- 28.01.18 22:48 Tomasz Pyra
- 29.01.18 00:44 Tomasz Pyra
- 29.01.18 09:59 Lewis
- 29.01.18 15:36 T.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
- Kolejna ofiara elektryczności
- mija rok jeżdzenia po lewej
- Elektryki jednak są NIEBEZPIECZNE
Najnowsze wątki
- 2025-07-20 Bateria 9V 6F22, alkaliczna v cynkowa, samorozładowanie, bateria wysokiej trwałości do miernika
- 2025-07-20 Tani zakup z ali?
- 2025-07-19 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-07-19 Chiny => Koordynator Produkcji / Przedstawiciel ds. rozwoju produktu <
- 2025-07-19 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-19 China => Production Coordinator / Representant Product Dev <=
- 2025-07-19 Warszawa => Specjalista wsparcia IT - analiza techniczna sprzętu IT <
- 2025-07-19 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-07-19 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-07-19 Skazany za zabójstwo a ofiara żyje
- 2025-07-19 Zakrzewo => SAP HCM Consultant <=
- 2025-07-19 Poznań => Konsultant SAP HCM <=
- 2025-07-19 Poznań => SAP HCR Consultant <=
- 2025-07-18 celnicy pobili policjanta
- 2025-07-18 Warszawa => Technik IT - Konfiguracja i Wsparcie Sprzętowe <=