  • 31. Data: 2019-09-14 22:32:54
    Temat: Re: Dyskietki 5.25 - jak odczytać
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-14 o 19:57, PeJot pisze:

    > A co ze softem ? Milcząco zakładam że płyta będzie obsługiwała i 5.25" i
    > USB, bo jeżeli nie to pozostaje tylko dysk IDE,  a później przelotka
    > IDE-USB.

    W starszych BIOSach nie wystartujesz z USB, pomimo jego obsługi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 32. Data: 2019-09-15 14:32:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > To tylko napis.

    Czyli jest szansa na to że ta płyta dogada się z napędem 5.25" ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 33. Data: 2019-09-15 14:52:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Sunday, September 15, 2019, 2:32:41 PM, you wrote:

    > Czyli jest szansa na to że ta płyta dogada się z napędem 5.25" ?

    Spróbuj.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2019-09-15 15:02:39
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Spróbuj.

    Jaka może być reakcja ze strony płyty ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2019-09-15 18:24:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Jaka może być reakcja ze strony płyty ?

    Entuzjastyczna. Wcześniej w ustawieniach BIOS najwyżej było
    włączenie i wyłączenie obsługi napędu, bez precyzowania jego
    wielkości.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2019-09-15 18:45:51
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 15 Sep 2019 18:24:20 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Entuzjastyczna. Wcześniej w ustawieniach BIOS najwyżej było włączenie i
    > wyłączenie obsługi napędu, bez precyzowania jego wielkości.

    Kiedy dokładnie miało miejsce to "wcześniej"? I na jakiej podstawie BIOS
    uzupełniał wówczas dane dostępne pod int 13/ah=08h? Był już na tyle
    sprytny że sobie sam auto-wykrywał, rozmawiając z kontrolerem?

    Mateusz

  • 37. Data: 2019-09-15 19:07:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Kiedy dokładnie miało miejsce to "wcześniej"? I na jakiej podstawie
    > BIOS uzupełniał wówczas dane dostępne pod int 13/ah=08h? Był już na
    > tyle sprytny że sobie sam auto-wykrywał, rozmawiając z kontrolerem?

    Z tym "kiedy" jest już kłopot, a co dopiero z "dokładnie". Czas leci
    szybko. A ja pamiętam tylko tyle, że problem złego wyboru rodzaju
    FDD nigdy u mnie nie zaistniał. Jak to się przekłada na te wszystkie
    przerwania, to już całkiem wyszło mi z głowy. Może miałem same sprytne
    sprzęty.

    Teraz pecety mają wybór kolejności bootowania, jednym z elementów listy
    może być "USB". Po prostu USB. Niedawno chciałem ożywić jakiś stary
    komputer, BIOS dał mi do wyboru USB FDD, USB HDD, UZB ZIP i może coś
    jeszcze. Nie miałem żadnej z tych rzeczy, miałem pendrajw z systemem.
    Okazało się, że co bym nie wybrał, komputer startował.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2019-09-15 20:01:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 15 Sep 2019 19:07:28 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Z tym "kiedy" jest już kłopot, a co dopiero z "dokładnie".

    Szkoda.

    > A ja pamiętam tylko tyle, że problem złego wyboru rodzaju FDD
    > nigdy u mnie nie zaistniał.

    Z tego co rozumiem, to BIOS musi wiedzieć jaki rodzaj napędu jest
    zainstalowany właśnie po to aby móc rozgłaszać stosowną geometrię CHS pod
    int 13h,ah=08. System operacyjny może (ale nie musi, jeśli w jakiś sposób
    jest mądrzejszy*) opierać się na tej informacji aby poprawnie adresować
    dane na nośniku.

    *MS-DOS np. pozwala zignorować BIOS, poprzez podanie odpowiedniej
    geometrii via "DRIVPARM" w CONFIG.SYS.

    Dlatego też ciekawiło mnie jak to u ciebie działało, i czy faktycznie
    stary BIOS był w stanie automatycznie wykrywać różne rodzaje napędów.

    Swoją drogą, i ja widziałem BIOSy które pod pozycją "FDD" miały wyłącznie
    wybór ENABLED/DISABLED. Mam nawet dwa takie pecety. Jeden z 1986, drugi z
    1992. Oba to laptopy, do których istnieje po prostu tylko jeden możliwy
    rodzaj nośnika (720K dla pierwszego, 1.44M dla drugiego).

    > Niedawno chciałem ożywić jakiś stary komputer, BIOS dał mi do wyboru
    > USB FDD, USB HDD, UZB ZIP i może coś jeszcze. (...)
    > Okazało się, że co bym nie wybrał, komputer startował.

    USB to wyższa szkoła jazdy, nie mam pojęcia jak to działa "pod spodem",
    ale podejrzewam że stopień zawartej tam inteligencji znacząco przewyższa
    logikę obsługi FDD. :)

    Mateusz

  • 39. Data: 2019-09-15 20:27:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > poprawnie adresować dane na nośniku.
    >
    > *MS-DOS np. pozwala zignorować BIOS, poprzez podanie odpowiedniej

    MS-DOS-a to ja wumie dość sporo i dość długo używałem, ale ostatnio
    było to na komputerze PC/AT. Szczerze mówiąc, też już nie pamiętam,
    czy tam się wybierało zworkami, konfiguracja BIOS-a, czy może miałem
    coś w config.sys.

> [...]
    > 1992. Oba to laptopy, do których istnieje po prostu tylko jeden możliwy
    > rodzaj nośnika (720K dla pierwszego, 1.44M dla drugiego).

    Też mam różne starocie, włącznie z moim pierwszym XT, ale nie mam czasu
    sprawdzać jak to tam działa. W pamięci także wiele nie odgrzebię, bo po
    PC/AT używałym głównie Linuksa, a ten musi sobie z dyskietkami radzić sam.
    Zresztą w tamtej zamierzchłej przeszłości jedynym sposobem uruchomienia
    systemu było wystartowanie komputera z dyskietki, na której zapisany był
    kernel bez żadnego filesystemu czy bootmanagera (cat Image > /dev/fd0).

    > USB to wyższa szkoła jazdy, nie mam pojęcia jak to działa "pod spodem",
    > ale podejrzewam że stopień zawartej tam inteligencji znacząco przewyższa
    > logikę obsługi FDD. :)

    Mój przykład miał być ilustracją do inteligncji i logiki autorów BIOS-ów
    -- mogą dać w menu kilka opcji wyboru, ale wszystkie robią to samo.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2019-09-16 22:40:20
    Od: Luke <l...@l...net>

    > W starszych BIOSach nie wystartujesz z USB, pomimo jego obsługi.

    Wystarczy wypalić na CD albo na dyskietkę

    https://www.plop.at/en/bootmanager/download.html

    ... i można bootować USB na wszystkim, co USB posiada.

    L.